Wat maakt marketing-organisaties succesvol?
- Bureaus
- 23 jul 2018 @ 22:26
- Link
-
Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen® - MarketingautomationHRStrategieMarketing
- 23 jul 2018 @ 22:26
- Leo van Sister
Technologie is tegenwoordig onmisbaar voor elke marketing-operatie. Hoe anders kunnen we al die belangrijke data analyseren. Maar de belangrijkste factor voor marketing is nog altijd de mens. Marketingsuccessen behalen is mensenwerk.
Als marketeers niet uit het goede hout zijn gesneden en niet met de juiste dingen bezig zijn, gebeurt er weinig met alle inzichten die je kunt verwerven. Daarnaast is teamwork ook zeer belangrijk. Een slimme marketeer werkt samen met collega’s in de hele organisatie en ook met mensen van buiten de organisatie zoals de bureaus, media, onderzoekers en leveranciers.
Als de marketingstrategie en de marketing- of bedrijfsdoelstellingen helder zijn, is het belangrijk om die met elkaar goed en tijdig uit te voeren. Het involveren van de hele organisatie is hierbij ook zeer belangrijk ('alignment').
Waarom is een marketingorganisatie eigenlijk nodig?
Een organisatie, klein of groot, is gediend met een marketingorganisatie omdat succes wordt bepaald door de mate waarin een strategie en tevens de merkpositionering goed ontwikkeld én uitgevoerd wordt. Dat is geen bijzaak voor logistieke, administratieve of financiële medewerkers. Het vraagt gedegen kennis van markten, consumentengedrag, communicatie, media en veel andere factoren. Marketing is zeker niet de enige belangrijke functie in een organisatie, maar wel een vitale.
Zelf doen of uitbesteden?
Merkenbouwen is geen sinecure, daar zijn velen al achter gekomen. Het is de kunst om een merk zo te managen dat je steeds meer merkkracht ontwikkelt en daarmee de bekendheid, aantrekkelijkheid en de fanbase van dat merk sterk vergroot.
Merkkracht is een compositie van meerdere, allen even belangrijke elementen. Elementen die voortdurend de inspanning en aandacht vragen van de merkeigenaar en van de merkbouwers.
Naast het bouwen van merken is het wenselijk voor de organisatie dat er op de marketing-afdeling niet te vaak wisselingen plaatsvinden. Een eenmaal gekozen merkpositionering is een levenslange 'hypotheek'. Natuurlijk moet je met je tijd meegaan, maar de kern, zeg maar de merkessentie dient recht overeind te blijven. Marketeers die langer op hun post zitten koesteren dat.
Succesvolle marketing-organisaties hebben taken en functies goed verdeeld
Bij marketeers is het veelal een keuze of je specialisten nodig hebt, product- of brandmanagers of generalisten die vaak ook strateeg zijn. Waar het om draait is dat de functies en taken goed verdeeld zijn binnen de (marketing-)organisatie. Er is daarbij een groot aantal kernfuncties.
Tot slot
Wil een marketing-organisatie succesvol zijn, dan dienen eerst de belangrijkste taken goed te worden geïnventariseerd. Daarna is het vooral zaak om taken en verantwoordelijkheden goed te verdelen binnen en eventueel ook buiten de organisatie.
Marketing is teamwork en samen kom je tot de betere resultaten. Daarbij is het goed om elkaar af en toe naar de loef te steken zodat marketeers scherp blijven. Dat geldt dus tevens voor de externen en bureaus welke je inhuurt.
Ga er daarbij wel van uit dat de marketing-organisatie van de toekomst zich sterk zal ontwikkelen. Het klassieke model waarbij een marketeer veel met reclamebureau samenwerkt, zal over de kop gaan. Aangezien inzichten en technieken steeds geavanceerder worden en communicatiekanalen steeds meer gefragmenteerd zijn, zullen voor de uitvoering veelal specialisten tijdelijk ingehuurd gaan worden. Daarnaast is agile marketing en marketing-automation sterk in opkomst.
De marketeer wordt meer dirigent van de vele voorkomende marketing- en communicatie-activiteiten rondom het merk. Dat vraagt getalenteerde en nieuwsgierige marketeers. Mensenwerk dus!
-
Leo van Sister
- Werkt bij: De Merkcommissarissen®
- Functie: Merkcommissaris
- Website:https://demerkcommissarissen.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Digital humans, data en durf, zo... 08-07-2025
- L’Or mixt zomer, stijl en smaak in... 08-07-2025
- Overname Pinch vergroot Nederlandse... 08-07-2025
- Omnicom lanceert sportlabel Dark... 08-07-2025
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers