[column] Commercialreview november en tikje kerst
- Bureaus
- 3 dec 2021 @ 09:13
- Link
-
Ruben Balfoort
Oprichter
CommercialReview.nl - Geen tag
- 3 dec 2021 @ 09:13
- Ruben Balfoort
In deze column bespreken we de meest opvallende commercials van de maand november plus een sneak preview van de eerste decembercommercials.
We beginnen met een commercial van het Oranje Fonds (zie openingsfoto) met de titel #jijdoetertoe, ontworpen door Brain creatives.
De boodschap van de commercial is: Iederéén doet ertoe.
Dit lijkt zo vanzelfsprekend, maar toch ervaren veel mensen dit helemaal niet in hun eigen leven. Zij voelen zich geïsoleerd, bijvoorbeeld omdat ze de activiteiten en contacten verloren, waardoor ze zich gewaardeerd voelden en onderdeel van een groep waren. In deze commercial zie je een ontroerend verhaal dat symbool staat voor vele duizenden van zulke verhalen. Iedereen doet ertoe op z'n eigen manier. Deze vriendelijke boodschap kan zeker geen kwaad in deze tijden. Dat dit ook door de kijkers gewaardeerd wordt, blijkt uit de bovengemiddelde geloofwaardigheid score van een 7,3 en uit de vele reacties, waarvan deze een goede samenvatting geeft: ‘Het is een mooie reclame die mensen motiveert om iets voor een ander te doen of eventueel zelf hulp te vragen mocht dit nodig zijn.’
De tweede commercial is van Bertolli, ontworpen door DDB Unlimited. Al sinds 1865 zoekt Bertolli naar het beste van de Italiaanse keuken. Samen met de Nederlands/Italiaanse chef Fabio zijn zij in Italië op zoek gegaan naar de beste ingrediënten en recepten wat je in deze commercial terugziet: Fabio die de keuken induikt bij echte Italiaanse nonna's en daar geniet van het mooie leven.
Het is een sterke commercial die het Italiaanse leven ademt en waarmee Bertolli vaak geassocieerd wordt. Zo blijkt onder andere uit deze reactie: ‘Het mooie Italiaanse leven en de waarde van familie zijn mooi in beeld gebracht.’
Ook interessant om te zien is dat het weetje dat in de commercial verwerkt zit, bij veel mensen is blijven hangen na het zien van de commercial, namelijk: ‘Dat Italianen de pasta bij de saus doen in plaats van andersom.’
Commercial drie is van Fisherman's Friends, ontworpen door bureau Here. In deze commercial wordt de nieuwe slogan ‘Strong Stuff is Good Stuff’ geïntroduceerd waarmee de betekenis van mentale kracht positief uitvergroot en versterkt wordt. De tvc laat de mentale kracht van mensen zien die een sterke, kalme geest hebben en een sterk gevoel voor eigenwaarde. Zij zien geen obstakels, maar mogelijkheden en accepteren het leven zoals het komt. Dit zijn waarden die passen bij het merk Fisherman's Friends omdat ze altijd trouw probeert te blijven aan zichzelf, bijvoorbeeld in de verpakkingen. De commercial heeft een krachtige uitstraling met natuurlijk een visser in de hoofdrol.
Kerstmis
Dan komen we bij de eerste decembercommercials van dit jaar waarvan de eerste van Bauhaus, ontworpen door Everybody Likes Penguins. De titel van deze commercial is Maak je Kerst eigen en wil uitstralen dat ieder mens uniek is en dat je bij Bauhaus dit jaar alle ruimte krijgt om kerst helemaal jouw feestje te maken.
In de commercial zien we een ‘gele dame’ Bauhaus binnenstappen. Ze kijkt verwonderd rond, loopt enthousiast naar de kerstbomen toe, ruikt aan een boom en spuit vervolgens met een verfspuit het beeld vol met gele verf. In het eindshot zien we dat zij trots naast haar gele kerstboom staat, in haar volledig geel geverfde huis. De commercial valt zeker op wat blijkt uit de volgende reactie blijkt: ‘Ik vind het een leuk bedachte en unieke kerstreclame, echt onderscheidend van de meer standaard kerstreclames.’
Fotoboek
De volgende decembercommercial is van Cewe, ontworpen door Stick in samenwerking met Ministry of Frames. De commercial vertelt het verhaal van een vaste Cewe klant. Iedere klant heeft natuurlijk een ander verhaal, dit jaar geeft Danielle Regout een fotoboek cadeau aan haar moeder omdat zij afgelopen zomer de hele familie getrakteerd heeft op een vakantie in Frankrijk. Daar heeft Danielle een prachtig fotoboek van gemaakt en aan haar moeder cadeau gedaan als dank voor de gezellige tijd samen. De commercial slaagt er goed in om de emoties te tonen die vaak loskomen bij het bekijken van fotoboeken en de bijbehorende herinneringen.
Etos
De laatste decembercommcial is van Etos, ontworpen door TBWA\NEBOKO. Deze geanimeerde commercial sluit goed aan bij die van vorig jaar, zij het dat nu het omzien naar elkaar de centrale boodschap is.
Met dit verhaal hoopt Etos mensen te enthousiasmeren door te laten zien wat een klein gebaar kan doen, zoals het kleinkind een bruisbal aan opa geeft, die daar erg veel plezier aan beleeft. De boodschap wordt zeer gewaardeerd door de kijkers, goed samengevat in deze reactie: ‘Wat een lieve magische commercial. Past mooi bij deze tijd van het jaar.’
Deze maand jaar organiseren wij voor het derde jaar op rij de "decembercommercialcompetitie". We laten Nederlanders bepalen wat de beste decembercommercials van dit jaar zijn. De resultaten publiceren we in onze volgende column op MarketingTribune. Decembercommercials aanmelden kan via https://commercialreview.nl/decembercommercials
-
Ruben Balfoort
- Werkt bij: CommercialReview.nl
- Functie: Oprichter
- Website:https://commercialreview.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mini-Vlammetje centraal in Warmste... 12-12-2025
- Heks’nkaas kiest voor digital-first... 12-12-2025
- Hulphond Nederland draait... 12-12-2025
- ACT beloont 12 internationale... 11-12-2025
- Nieuwe merkcampagne voor Trainline10-12-2025
- Politie lanceert wervingsgame... 10-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

