[column] Commercialreview september: AH, Aldi, Hornbach, Heksenkaas

[column] Commercialreview september: AH, Aldi, Hornbach, Heksenkaas
  • Bureaus
  • 6 okt 2022 @ 11:02
  • 13338 x gelezen
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • Geen tag

De oogst van tvc’s in september levert wederom geslaagde en minder geslaagde reclamefilmpjes op.

Nu de herfst is begonnen, spelen merken hier gretig op in zoals Albert Heijn met een commercial bedacht door TBWA\Neboko. In deze campagne ligt de focus op ovenschotels, stoofschotels en soepen. “Het ovenseizoen is geopend!” In de commercial zien we hoofdpersoon Bart helemaal los gaan in de keuken met heerlijke ovengerechten wat voor een ongemakkelijk moment zorgt wanneer Ilse en haar vriendinnen binnenkomen. De humor staat weer centraal in deze commercial en dat wordt gewaardeerd door ons panel: “De boodschap is op een heel grappige manier verpakt, blijft daardoor goed hangen en gaat niet vervelen”. Niet iedereen kan het waarderen dat Bart met zijn schoenen op het aanrecht gaat staan, maar dat kunnen we hem dit keer natuurlijk niet kwalijk nemen door zijn enthousiasme.

De commercial van Vitakruid (zie foto bovenaan artikel) is gemaakt door DDB Unlimited. Eerder dit jaar heeft Vitakruid haar eerste tv commercials uitgebracht die we toentertijd op ons platform hebben getest. In september is de voorheen best scorende commercial met wat verbeteringen opnieuw op tv verschenen en we zien gelijk dat deze verbeterpunten ook ons panel zijn opgevallen. De commercial draait om een humoristische setting met een juf die alles slikt van haar klas, waarna dit in de beelden een halt wordt toegeroepen. De boodschap is: “Of je nu stress hebt, niet lekker in je vel zit of een slechte nachtrust ervaart, we got you. Slik niet zomaar alles! Vitakruid, jouw expert op het gebied van vitamines en mineralen.” We zien dat deze commercial het beter doet dan de commercials eerder dit jaar. Nog steeds kennen zeker niet alle kijkers het merk en snapt niet iedereen het concept, maar we zien dat veel meer kijkers de boodschap beter vinden overkomen, mede dankzij de duidelijke call to action.

Hornbach heeft de “Beste Klusser van Nederland 2022” verkiezing. De commercial is bedacht door IDTV+ en heeft een duidelijke oproep: meld je nu aan voor de verkiezing. De beelden van gereedschap in werking en de muziek sluiten goed op elkaar aan. Dat wordt gewaardeerd door de kijkers. Het brengt de competitie zeker onder de aandacht, al zal deze niet voor iedereen relevant zijn. Als potentieel verbeterpunt zien we terugkomen dat de aanmeldlink wel iets langer in beeld had kunnen blijven. De finale van ‘De Beste Klusser van Nederland’ is op zaterdagavond 26 november waarbij we gaan zien wie deze verkiezing gaat winnen en of de oproep in deze commercial succesvol was.

Ook de commercial van Heksenkaas, gemaakt door een samenwerking van PatrickCreatie en They Film Features, viel positief op. Het geheim van het prodcuct wordt in deze commercial uitgelegd op leuke wijze met magische beelden en situaties. De meeste kijkers kennen het merk en de naam, maar niet iedereen weet nog precies wat het product is. Deze commercial maakt dat weer een stuk duidelijker: “Lijkt een leuk sprookje, past wel bij het product. Sympathieke dame. Vertelt meteen iets over het smeersel.”

Aldi komt deze maand met een opvallende commercial, ontworpen door INDIE Amsterdam: “Net zo van eigen bodem, maar dan voor een ALDI prijs.” Er wordt een ode gebracht aan de Nederlandse telers met als boodschap dat bij Aldi de aardappels, groenten en fruit van eigen bodem met veel liefde en zorg vers naar je bord gebracht worden.Deze commercial doet het weer goed bij onze kijkers, een compliment aan Aldi en INDIE dat vrijwel alle recente commercials zo goed in de smaak vallen.  

We sluiten deze maand af met drie commercials van Triodos Bank, bedacht door Dawn. Deze korte commercials hebben drie boodschappen met als slogan: “En we zijn pas net begonnen!” In 1 van de commercials draait het bijvoorbeeld om duurzaamheid: “Van de eerste windmolen in Nederland, tot de allergrootste superbatterij. Bij Triodos Bank investeren we al ruim 40 jaar in duurzame oplossingen.”

De commercials zijn extra relevant anno 2022 en het wordt door de kijkers gewaardeerd dat een bank zich hiervoor inzet. Als verbeterpunt zien we in de reacties een aantal keren terugkomen dat er te veel gefocust wordt op het ruim 40-jarig bestaan van de bank. De slogan: “En we zijn pas net begonnen!” moet juist het signaal afgeven dat de blik op de toekomst is gericht.

Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl dé Nederlandse commercialdatabase. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Commercials aanmelden kan hier.

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken