[column] Commercialreview april met Smuldier, Karwei, Lebara

[column] Commercialreview april met Smuldier, Karwei, Lebara
  • Bureaus
  • 7 jun 2023 @ 10:26
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • Geen tag

We kijken weer terug op de meest opvallende commercials van de vorige maand. Welke scoorden goed, welke minder?

In de commercial van Oma’s Soep, ontworpen in samenwerking met Match My Brand & Cooler Media, is ervoor gekozen om te benadrukken hoe vers en lekker de producten zijn en gemaakt naar authentiek recept van oma. De voice-over van Sergio Vyent geeft de commercial extra schwung, en brengt ook het sociale verhaal achter Oma's Soep over. “Want door een Oma's Soep of Oma's Maaltijd te kopen, draag jij bij aan het blij maken van meer ouderen”, is de hoofdboodschap van deze commercial.

De commercial valt op dankzij een stijl die we niet vaak zien in commercials. Het maakt de boodschap in dit geval kort en krachtig. We zien in de reacties terug dat dat gewaardeerd wordt. Deze reactie vat dit algemene gevoel goed samen: “Lekker gewoon. Fijn. En wat goed dat je er een goed doel mee steunt!” Wel zien we terug dat veel kijkers het merk uiteraard aan soep linken, terwijl het merk ook andere producten aanbiedt. Mogelijk dat dit door de commercial en door de merknaam nog niet helemaal duidelijk is. Daar zit dus nog een forse verbetering in.

​​Dan gaan we naar de commercial van Karwei, gemaakt door TBWA\Neboko. In deze commercial maken we kennis met Cas die zijn tuin een upgrade geeft. Als kind aan huis bij Karwei kent Cas alle medewerkers. Thuis is het een kwestie van even boren, zagen, een schuttinkje plaatsen en de tuin is weer mooi. Deze dynamiek zorgt voor humor en speelsheid in de commercials, een concept dat nog lang mee kan.

We zien dat dit al voor veel merken goed heeft gewerkt: vaste personages met de nodige humor steeds laten terugkomen in merkuitingen. De reacties van kijkers zijn goed en dat blijkt uit de woorden van een reviewer: “Humoristisch, grappig, beetje te bijdehand” In deze en een aantal andere reacties zien we wel dat Cas als iets te bijdehand wordt gezien. Punt van aandacht.

De volgende commercial is van Lebara van Natwerk. Lebara richt zich op consumenten die zich vaak niet bewust zijn van hun mobiele gebruik en daardoor onnodig te veel betalen. Consumenten gebruiken veel minder mobiele data dan dat zij vaak zelf denken. Dat wordt in deze commercial op humoristische manier uitgebeeld door iemand die 200 milkshakes heeft besteld. Die gaat hij natuurlijk nooit op krijgen. Waarom zou je ze dan bestellen en ervoor betalen, ook al lijkt het een goede aanbieding?

We zien dat deze commercial zorgt voor bewustwording bij veel van de kijkers: het maakt op overdreven manier duidelijk wat toch voor veel mensen het geval is: betalen voor unlimited data terwijl je echt niet zoveel gebruikt.

Deze korte reactie geeft precies weer wat de commercial wil uitstralen: “Apart maar wel grappig” en lijkt goed te zijn overgekomen. Toch zien we ook een aantal keer dat kijkers de vergelijking niet begrijpen, vooral omdat ze het aanbod van Lebara niet snappen: wat is en wat biedt Lebara nu precies?

De vierde commercial is van SNS van Alfred International. In deze commercial staat weer de slogan “SNS. Eerst de mens. Dan het geld”, centraal, een commercial gericht op ondernemers. Youri de loodgieter is de hoofdpersoon. Als ZZP’er wordt hij bij veel banken niet geholpen en bij SNS juist wel. “Juist omdat zij Nederland laten draaien. Daarom neemt SNS hun plannen wél serieus en helpt hen graag verder.”

De commercial lijkt goed over te komen, al is de boodschap natuurlijk niet voor alle kijkers relevant omdat het vooral om ZZP’ers draait. Toch heeft SNS dat op een goede manier ingevuld: “Klinkt als een goede insteek om mensen te motiveren bij sns aan te kloppen. Nadruk op 'iedereen die ondernemer wil zijn' vind ik sterk.” De commercial scoort hoger dan gemiddeld op onder andere de factor ‘geloofwaardigheid’, waardoor deze commercial succesvol is.

De laatste commercial van deze maand is van Smuldier van Open Now. De doelstelling van deze commercial: laten zien dat alle honden, ongeacht ras of grootte, dolenthousiast worden van Smuldier. Dit enthousiasme is voor de huisdierbezitter het beste bewijs dat Smuldier "het allerlekkerste hondenvoer" is.  Ook wordt in de commercial aangegeven, dat het Smuldier assortiment verschillende producten bevat, die in het vriesvak van de supermarkt te vinden zijn. De muziek is speciaal voor deze commercial geproduceerd door Brownie Dutch.

Het aanstekelijke enthousiasme van de verschillende honden doet het goed bij ons panel: “Valt lekker op, kort en krachtig. Leuk gedaan! Ik ben zelf geen hondenbezitter maar kan me voorstellen dat als ik nu aan hondenvoer denk, Smuldier wel snel bij me op komt.”

Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken