Native advertising en contentmarketing zijn NIET hetzelfde
- Content
- 31 aug 2015 @ 10:31
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - Branded contentInterviewOnderzoek
- 31 aug 2015 @ 10:31
- Connie Lohuis
Als je de term ‘native advertising’ ziet staan, waar denk je dan aan? Aan content marketing? Veel mensen wel, volgens Joe Pulizzi van het Content Marketing Institute. Voor hem de reden om zich i het onderwerp te verdiepen. Pulizzi: ‘Het is essentieel om onderscheid te maken. Toen ik meer dan 15 jaar geleden in deze branche begon, gebruikte iedereen verschillende termen: customer media, branded content (asjeblieft niet!), custom publishing en custom content. Het goede nieuws is dat de meesten het vandaag hebben over contentmarketing.
Al in een eerdere nieuwsbrief van het CMI schreef Pulizzi dat het belangrijk is dat we ons minder gaan bezighouden met de discussie over de definitie en meer tijd steken hoe we contentmarketing het best kunnen aanpakken. Pulizzi: ‘Ook al heb ik persoonlijk belang bij de term contentmarketing: het belangrijkste is dat we het er samen over eens zijn hoe we het noemen. Dan kunnen we nu eindelijk samen onze schouders zetten onder het versterken van onze branche.’
Correcte termen
Om dezelfde reden is het volgens Pulizzi belangrijk te begrijpen hoe andere termen uit de branche zich verhouden tot contentmarketing. Een paar jaar geleden dook de term native advertising op . Te veel marketeers en bureaumensen gebruiken de termen content marketing en native advertising abusievelijk door elkaar. Als dat zo blijft, doet onze branche een stap terug, want native advertising is gewoon één van de manieren waarop marketeers content kunnen verspreiden. Mijn punt is dat het belangrijk is om de correcte termen te gebruiken. Voor mij, voor jou, voor de branche. Als wij onze taal niet beheersen, hoe kunnen we dan van anderen verwachten dat ze contentmarketing begrijpen en ons als content marketeers in onze waarde laten?’
Dit is content marketing
Volgens Pulizzi – en hij kan het als goeroe weten – is contentmarketing een strategische marketingtechniek die waardevolle relevante en consistente content creëert en verspreidt om een duidelijk gedefinieerde doelgroep aan te spreken en voor ons te winnen, om door het veranderen van klantengedrag winstgevende klantacties te bereiken. Content marketing is een voortdurend proces dat moet zijn geïntegreerd in de totale marketing strategie. Het merk huurt geen media, maar is zelf de eigenaar. De media zijn een pluspunt.
Dit is native advertising
In de meeste situaties is langformaat native advertising (Ik heb het niet over adverteren op Google of Twitter):
- Een direct betaalde kans – Native advertising is ‘betalen om te spelen’ . Merken betalen voor het plaatsen van hun content op het medium van anderen;
- Meestal gebaseerd op informatie – De content is nuttig, interessant en sterk gericht op een specifieke doelgroep. In elk geval is het meestal geen traditionele advertentie voor het product of de dienst van een bedrijf.Hier lijkt native advertising een beetje op contentmarketing. De informatie is (hopelijk) doorgaans sterk gericht en als waardevol gebracht. Maar nogmaals, bij native advertising, betaal je voor het gebruik van het content platform van een ander (net als bij adverteren). Je prijst alleen geen product of dienst aan.
- In lijn gebracht: De gebruikerservaring wordt bij native advertising niet onderbroken, omdat het op een manier wordt gebracht die het normaal gebruik van dat kanaal niet beïnvloedt.
Bedrijven willen dat hun native advertising zoveel mogelijk lijkt op de andere content op de site. Hoewel het mediabureau dat ook wil (want zo is het makkelijker te verkopen), moet het de content omgeven met een heleboel waarschuwingen, om 100% transparant te maken dat het hier om een betaalde plaatsing gaat. In het kort: native advertising verstoort de gebruikservaring niet en biedt leerzame informatie in eenzelfde format als de andere content op de site zodat gebruikers zich er gemakkelijker mee verbinden dan ze zouden doen met, laten we zeggen, een banner. (Goed voor adverteerders en als de content ook echt nuttig is, ook voor de consumenten). Simpel gezegd: native advertising is een van de manieren waarop content marketers hun content kunnen verspreiden.
Een kort overzicht
- Als je betaalt voor plaatsing is dat reclame;
- Als je betaal voor het plaatsen van waardevolle relevante content op een vergelijkbare manier als de derden-site is dat native advertising. (zeg maar: een digitale advertorial)
- Als je niet betaalt voor plaatsing van content is dat geen reclame;
- Als die content waardevol en relevant is, ontwikkeld om een duidelijke doelgroep aan te spreken en geplaatst op je eigen (of een andere onbetaalde) site, is dat contentmarketing.
Pulizzi tot slot: ‘Dit betekent natuurlijk niet dat je nooit moet betalen voor de verspreiding van je content als deel van je strategie. Als je geen doelgroep hebt die op jouw content is geabonneerd, kun je soms niet anders. Hoor je een volgende keer iemand het woord contentmarketing of native advertising verkeerd gebruiken, corrigeer hem dan asjeblieft. Help ons allemaal dezelfde taal te spreken en de wereld duidelijker te maken.’ (Bron: CMI)
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Libresse lanceert de Refresh Spot op... 19-06-2025
- ING steekt vrouwenvoetbal hart onder... 10-06-2025
- [column] Wachten als belevenis:... 10-06-2025
- Backpack toerist de pineut in nieuwe... 21-05-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation