[Stelling van de week #7] 'Contentmarketing is hetzelfde als storytelling'

[Stelling van de week #7] 'Contentmarketing is hetzelfde als storytelling'
  • Content
  • 17 feb 2016 @ 09:15
  • 15039 x gelezen
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • StorytellingContent

Op het Branded Content Event vertelden sprekers waarom het inzetten van branded content zinvol kan zijn voor jou als merk. Ze gaven daarbij tips en trucs aan de bezoeker hoe een gesponsord verhaal het beste zijn weg naar de klant vindt. Maar het inzetten van contentmarketing en storytelling is weer een ander verhaal. Letterlijk en figuurlijk gesproken. Deze onderdelen gaan over het bouwen aan de relatie met je klant en het creëren, vertellen en delen van verhalen om je merk tot leven te brengen. Je zou kunnen zeggen dat contentmarketing en storytelling nagenoeg hetzelfde is? Het panel laat van zich horen.

Jan-Willem Dreteler: ‘Bij het lezen van deze stelling was het eerste dat bij mij boven kwam iets in de trant van ‘dacht het niet’. Waarmee ik overigens niet wil ontkennen dat voor effectieve contentmarketing een verhaal, relevant en aansprekend in de ogen van de doelgroep, nodig is. Echter dat is de basis, het begin. Niet zelden ook de basis van en de verbinding met “het waarom?” Daarna begint het werk van bloed, zweet en tranen. Zeg maar de inspanning na de inspiratie. Oftewel de marketing in al zijn facetten. Is storytelling de basis, liefst bij een knapperend haardvuur overgebracht, is contentmarketing al hetgeen volgt om zij die niet om het haardvuur zaten mee te nemen. En ambassadeurs, fans en mogelijk zelfs klant te maken.’
 

Christine Liebrecht: ‘Contentmarketing en storytelling zijn geen synoniemen, hoewel veel mensen ze wel als zodanig beschouwen. Ik ben het eens met Jonas Nouwen, die bij stelling #3 'Het effect van storytelling is vaak niet wat het zou kunnen zijn’ aangeeft dat je bij storytelling in letterlijke zin de content in een verhaalvorm verpakt. Dat verhaal bestaat uit een begin, middenstuk en eind, bevat levendige personages, eventuele tijds- en ruimtewisselingen, et cetera (zie ook mijn bijdrage aan stelling #3). Je kunt contentmarketing in deze stijl aan de man brengen door de content die je door de doelgroep gelezen of gezien wilt hebben op zo’n verhalende manier te verpakken. Dat deed jamfabriek De Betuwe uit Tiel bijvoorbeeld succesvol met de Flipje-boekjes. En een recenter voorbeeld is natuurlijk de bioscoopfilm van Lego. En die verhalende vorm is effectief, blijkt uit eerder storytellingonderzoek. Maar niet elke contentmarketinguiting is op deze manier opgebouwd. Je kunt ook voor andere verpakkingen van de content kiezen: bijvoorbeeld een how to-video, infographic of whitepaper zijn wel contentmarketinguitingen maar geen storytelling. Daarmee is niet elke contentmarketinguiting dus ook storytelling. Andersom kan elke storytellinguiting wel contentmarketing zijn, mits het aan de basisvoorwaarden van contentmarketing voldoet: de content is gemaakt voor een niet-media organisatie, het verhaal informeert - in de ruime zin van het woord - zonder te verkopen én voldoet aan de behoefte van de doelgroep waardoor die de content maar al te graag en vrijwillig tot zich nemen.’
 

Daphne Rehm, MPG: ‘Een kikker is een dier. Maar een dier is niet per se een kikker. Storytelling is een vorm van contentmarketing. Maar contentmarketing is niet per se storytelling. Storytelling is wel de krachtigste vorm van contentmarketing: met een echt en oprecht verhaal uit het hart van een merk aansluiten bij de informatiebehoefte van je doelgroep. Omdat wij Allerhande maken, vroegen wij ons af of een recept ook storytelling is. Conclusie: nee, want een recept is niet direct een verhaal. Maar het is wél content afkomstig van een merk die voorziet in een behoefte!’
 

Robbert Zantinge: ‘Nee. Storytelling is slechts een van de technieken die je binnen contentmarketing kunt inzetten. Je maakt gebruik van een verhaal om mensen te informeren, te verleiden, te entertainen. Wij contentmarketeers zijn de verhalenvertellers van de moderne tijd. Wij zijn dagelijks bezig om verhalen uit merken te halen. We vertalen ze, maken ze relevant en zorgen ervoor dat ze op het goede moment beschikbaar zijn voor de juiste mensen.
Mensen houden van verhalen. Vroeger rond het kampvuur en op het dorpsplein. Tegenwoordig op Facebook, in magazines en op YouTube. We activeren onze hersenen zelfs beter als we naar verhalen luisteren, ze zijn door de eeuwen heen als het ware ontwikkeld om te denken in verhalen. Goede storytelling inspireert en brengt een merk tot leven.’
 

Jeroen Sitskoorn: 'Ik herinner me als de dag van gisteren de dag dat ik als brugklasser uitleg kreeg over de stelling van Pythagoras. Onze leraar schotelde ons die, op het eerste gezicht droge leerstof voor in de vorm van een anekdote. Met veel enthousiasme en uiteraard de feitelijkheden bracht hij een verhaal met daarin verweven de informatie die hij wilde overbrengen. En dat verhaal greep me. Resultaat: tot op de dag van vandaag, en dat is helaas al flink wat jaren later, weet ik precies hoe de stelling van Pythagoras in elkaar steekt. In essentie bracht onze onderwijzer zijn boodschap (die droge wiskundige informatie) effectief over via een verhaal. Dat was toen al een enorm inzicht voor me, dat dat kon. Gaaf! Door de jaren heen ervaar ik dat het vertellen van verhalen ook de basis is van effectieve contentmarketing. Zowel in het werk wat ik voorbij heb zien komen als waar ik bij betrokken ben geweest. Ergo: Goede contentmarketing ligt enorm dicht tegen storytelling aan!'

Al eerder werd gereageerd op de stellingen: 

  1. 'Contentcreatie begint met een goed idee. Maar begint een goed idee bij jezelf of bij de klant?'
  2. 'Informatieve content werkt het beste als tekst'
  3. Het effect van storytelling is vaak niet wat het zou kunnen zijn
  4. Branded content is een wolf in schaapskleren
  5. Een goed idee vindt zijn publiek vanzelf
  6. Met weinig budget kun je toch starten met contentmarketing

Heeft u een prikkelende stelling waarop u graag reacties zou willen, mail dan naar content@marketingtribune.nl en wie weet staat uw stelling binnenkort op onze site.

 

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken