Stelling van de week: komkommertijd of niet, een goed pr-bureau heeft altijd wat te melden

  • Content
  • 2 aug 2016 @ 10:28
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingcommunicatieInteractieDialoogCommunicatieContent

Iedere (nieuws)redactie - zo ook die van MarketingTribune - heeft er in meer of mindere mate mee te maken: komkommertijd. Van Dale spreekt van een 'slappe tijd in de journalistiek, met name in augustus'. Maar is dit wel zo? En zoja, is deze maand dan niet de uitgelezen periode voor pr-bureaus om van zich te laten horen? Of zitten journalisten daar - juist nu - helemaal niet op te wachten?

Brengt ons tot de volgende stelling: 

Komkommertijd of niet, een goed pr-bureau heeft altijd wat te melden

Voor de verandering laten we ditmaal niet marketeers aan het woord, maar juist de pr-bureaus zelf. De bureaus die deelnemen:

  • Cathelijne van den Bosch van Lewis
  • Thea van Unen van Coopr
  • Margreet Poolman van Lubbers De Jong
  • Marlie Paauw van Blyde
  • Camiel Overgaauw van Het PR Bureau 

 

Cathelijne van den Bosch van Lewis: 'Ideale kans om media op te zoeken met soft news'

Een goed pr-bureau verstaat de kunst om het hele jaar door de interessante verhalen binnen bedrijven naar boven te halen. Juist een pr-bureau kan dat goed, omdat daar de actualiteit nauwlettend wordt gevolgd en de link met de klant gemaakt kan worden. Dit helpt om verhalen te maken die aansluiten bij de interesses van de doelgroep, in plaats van het verhaal vanuit het bedrijf zelf te vertellen. 

Echte komkommertijd bestaat eigenlijk niet meer in dit online tijdperk, dus ook in de zomermaanden is het belangrijk om goed na te denken over het bereik dat je wil behalen, maar ook de boodschap en de kanalen. Redacties zijn in de zomermaanden een stuk kleiner door vakanties, maar de nieuwssites en dagbladen moeten toch gevuld worden. Dat is een ideale kans voor pr-professionals om de media op te zoeken met ’soft news'.

Wij merken dat er weldegelijk wat meer nieuwsluwe dagen zijn in de zomerperiode - onder meer door het politieke reces - en dat biedt natuurlijk mogelijkheden. Tegelijkertijd: als de helft van Nederland op vakantie is, zul je met een artikel in een dagblad een stuk minder lezers bereiken dan anders. Maar ook dat kan weer genuanceerd worden, want De Telegraaf wordt juist veel gelezen in vakantielanden en mensen hebben ook nog eens meer tijd om de krant aandachtig door te nemen. Daarnaast neemt het bereik via Facebook nauwelijks af, omdat mensen ook op hun vakantieadres nog steeds regelmatig hun timeline checken.

 

Thea van Unen van Coopr: 'De definitie van komkommertijd stamt uit het oude pr-tijdperk'

Door de duizelingwekkende toename van mediaplatformen en content in de afgelopen jaren, is het krijgen van aandacht van je doelgroep het hele jaar door een leuke uitdaging. Waar je tien jaar geleden makkelijk dertig keer per jaar aandacht genereerde met een stunt of persbericht, lukt dit je nu met dezelfde effort misschien een keer of vijf. Nieuws en ontwikkelingen krijgen nu per bericht misschien minder publiciteit; de doelgroep krijgt echter steeds meer content binnen. Steeds persoonlijker en meer relevant voor het individu. 

PR gaat steeds minder om het vinden van nieuwshaakjes om in het NOS journaal terecht te komen. Natuurlijk blijft dat een succes waar menig PR-adviseur blij van wordt. Vraag is of het wel de beste manier is om je doel en doelgroep te bereiken. We streven er steeds meer naar om een niche te bereiken. Bijna één op één met de doelgroep voor wie de specifieke boodschap bedoeld is en niet zozeer schieten op een massa waarbij het de vraag is of het nieuws dan wel het beste effect heeft. De toename van het aantal mediaplatformen en content zorgt voor een noodzakelijke verdieping die het pr-vak alleen maar interessanter maakt. Kennis van personen, achtergronden, innovatieve en economische ontwikkelingen: alles wat de doelgroep interesseert of beïnvloedt neemt een bekwaam adviseur mee in het creëren van content. Nieuws is misschien niet per se het nieuws voor de massa, maar bijna op het individu geschreven. Hoe meer kennis en insights we hebben verzameld met de doelstelling scherp op het netvlies, hoe relevanter we een succesvolle campagne we kunnen neerzetten. Timing, nieuwshaakjes en komkommertijd worden hiermee van ondergeschikt belang. Relevante content voor een heel specifiek gevonden doelgroep. Dat is waar we het om gaat. 

De definitie komkommertijd stamt wat ons betreft nog uit het oude nieuws- en PR-tijdperk. De gewenste doelgroep is het hele jaar goed bereikbaar, via steeds meer kanalen en met een custommade boodschap. 

 

Margreet Poolman van Lubbers De Jong: 'Het zijn toch vooral de redacteuren die out of office zijn'

Komkommertijd? Dat is toch iets van vóór de digitale transformatie? Ok, het parlement heeft zijn zomerreces en met de aanvang van de schoolvakanties is half Nederland op de meervoudige zwarte zaterdag vertrokken naar de glamping in la douce France of bij het Gardameer. Wij kenniswerkers daarentegen zijn toch 24/7 aan. Kunnen wij ook niet helpen. Dus werken we gewoon in de zomer door.

Nee, even zonder flauwekul. Als je de krant erop naslaat gebeurt er genoeg in de wereld en dat geldt ook in het bedrijfsleven. Dat gaat gewoon door, en wij dus ook. Met Lubbers De Jong bewegen we ons in de b2b-markt. Aan de ene kant hebben we met de klant te maken en aan de andere kant met de redacteur, en in het midden daarvan zit de blackbox waar wij onze ‘magic’ laten gelden. Die bedrijven? Die blijven wel bereikbaar en actief. Het zijn toch vooral de redacteuren die in deze periode out of office zijn, hebben we de afgelopen jaren bemerkt. En wat te denken van de DWDD die in de zomer standaard niet uitzendt? Komkommertijd lijkt haast wel een angstvallig in standgehouden concept. 

Bovendien is het natuurlijk zo dat een goed pr-bureau nieuws/content maakt, en dat is precies wat klanten van ons verwachten. Wat wel frappant is dat sommige berichten er iets makkelijker door komen in de zomer. Het is dus iets makkelijker knipsels ‘scoren’ in de grote kranten. Dat wil niet zeggen dat de zomer ruimte biedt voor onzin, omdat het toch komkommertijd is. Er is dan blijkbaar gewoon meer ruimte. Weet je niet wat je daarmee moet? Neem dan een voorbeeld aan de zomercolumns van het NOS. En misschien hebben je lezers in de zomer ook wel wat meer tijd voor long reads, zoals whitepapers of klantverhalen. Maar nu ga ik verder met mijn werk. Heb het verschrikkelijk druk.

 

Marlie Paauw van Blyde: 'Ook Jeroen Tjepkema moet ons 's ochtends wat te vertellen hebben'

Nederlandse media zijn erg kieskeurig in de selectie van het nieuws dat ze plaatsen. Maar het is zomer en dat betekent: komkommertijd. Normaal vergt het aardig wat werk om informatie in zoveel mogelijk media geplaatst te krijgen maar in komkommertijd krijgt nieuws dat anders sneller wordt overgeslagen een kans. Deze zomer worden we aardig doodgegooid met de strijd tussen Trump en Clinton, maar dat is lang niet voldoende om elke dag de kranten en tv-programma’s te vullen en dáár liggen pr-kansen.
 
In de komkommertijd is het ook op nieuwsgebied rustig. Er gebeurt binnen organisaties minder door alle vakanties, onze regenten hebben een break en de tv-programmering is omgegooid in zomerspecials, tijdelijke actualiteitenshows en items zoals de zomercolumn van het NOS journaal. Toch wordt de krant iedere dag gedrukt en moet Jeroen Tjepkema ons ’s ochtends wel wat te vertellen hebben. En daar opent zich een window of opportunity in de pr-wereld. Een sterk opiniestuk (een veelgebruikte pr-tool) heeft tijdens komkommertijd meer kans om door de strenge selectie van de redacties te komen. Ook goede onderzoeken worden sneller opgepakt en journalisten worden extra blij van nieuws dat helemaal aansluit op de zomerperiode. 

Een perfect voorbeeld van nieuws dat zich bij uitstek voor deze periode leent is de Buurtcamping. Stichting De Buurtcamping heeft veel publiciteit gekregen met haar campings in grote, Randstedelijke parken met als doel stadsgenoten dichter bij elkaar te brengen. Een goed onderwerp voor de vakantietijd en een mooie tip voor de lezer die een vakantie in eigen land overweegt. So much for komkommertijd.

Camiel Overgaauw van Het PR Bureau: 'Veel klanten willen ook de feestende jeugd op Mallorca bereiken'

Of wij wat te melden hebben is eigenlijk niet zo relevant. Het gaat om de verhalen van onze klanten, en die klanten hebben genoeg te vertellen. Oók in de zomer, of misschien wel júist in de zomer. Denk aan de entertainmentmerken ID&T en Mojo, die veel van hun grote festivals hebben in deze periode. En Campina, dat tijdens de Olympische Spelen in Rio alle Nederlandse sporters voorziet van een speciaal ontwikkelde kwark. Of Spotify, dat op basis van luistercijfers heel relevante verhalen kan vertellen, bijvoorbeeld over veel geluisterde muziek op vakantie. In de zomerperiode verspreiden we deze verhalen onder andere via de ‘traditionele’ mediakanalen, waar het nieuwsaanbod en de redactiebezetting kleiner is, en waar de kans op publiciteit dus toeneemt. 

Het argument dat kranten in de zomerperiode niet gelezen worden is daarbij overigens achterhaald: via de Volkskrant-app of Blendle lees je de krant gewoon van onder je parasol aan de Costa Brava. Daarnaast gebruiken we, zeker in de zomerperiode, social media, influencers, YouTube en andere nieuwe kanalen. Want veel klanten willen ook de feestende jeugd op Mallorca bereiken. En onze klanten die juist willen pieken in het voor- en najaar, de business-seizoenen? Voor hen is de zomer juist een periode om te temporiseren en plannen aan te scherpen voor het tweede halfjaar. Daarin begeleiden we hen graag. Komkommertijd of niet: uiteindelijk geldt voor al onze klanten dat zij relevant willen zijn op het juiste moment. Voor sommigen is dat de zomerperiode, voor anderen juist niet. 


Lees ook: zonder inzet van media is contentmarketing niets waard
En: iedereen kan persberichten schrijven

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken