[column] Spreek jij de taal van een zoomer al?
- Content
- 27 jul 2022 @ 07:46
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - Geen tag
- 27 jul 2022 @ 07:46
- Sak van den Boom
Geen idee wat een zoomer is? Dat is de z van generatie Gen Z. Leden van Gen Z zijn geboren tussen 1996 en 2015. Dit brengt de leeftijdsgroep voor Gen Z'ers tussen de 6 en 25 jaar in 2021. Ze kennen geen wereld zonder smartphones en zijn echte digital natives.
Een paar quotes van het web: Gen Z verwacht (nog) meer digitale innovatie van bedrijven, mede door COVID. Generatie Z vertrouwt bedrijven het minst, maar kan wel positief worden beïnvloed. Millennials zijn idealistisch, Gen Z is pragmatisch. Gen Z richt zich op besparen. Jonge consumenten verwachten dat merken hun waarden laten zien. Customer journeys volgen geen rechte weg; Millennial gebruikt meer kanalen dan Gen Z. Millennials worden merkambassadeurs; Gen Z wil onafhankelijk zichzelf blijven. (Bron: salesforce.nl).
We leven in een digitale wereld. Het kost me moeite om het te accepteren. Ik moest vandaag de post.nl-app downloaden om te achterhalen waar mijn pakje gebleven was. En je komt het ziekenhuis niet meer in als je je niet digitaal hebt aangemeld. Ingewikkeld allemaal, maar uiteindelijk wel makkelijk. Gen Z is de eerste generatie die niet beter weet en niet anders wil. Het is ook de generatie die is opgegroeid met het almaar toenemende trauma van de recessie, de klimaatcrisis en de pandemie. Als contentmarketeer die ook voor deze doelgroep content maakt moet je dus proberen deelgenoot te worden van deze ontwikkelingen of trends onder jongeren.
Woorden waarvan je je afvraagt wat ze betekenen en waar ze vandaan komen
Je moet zelfs proberen hun taal te leren, want gaandeweg sluipen er woorden in ons taalgebruik waarvan je afvraagt wat ze betekenen en waar ze vandaan komen. Het is natuurlijk van alle generaties om te spelen met taal. Het veranderen van de eigen taal is de ultieme creatieve uitlaatklep. Zo worden woorden van oudere generaties genomen en krijgen deze een andere en hippere betekenis. En Gen Z is daarin geen uitzondering. Woorden die vroeger werden geïnterpreteerd als negatief of raar, worden nu ervaren als positief of cool. Het gebruik van bepaalde woorden geeft dus een indicatie van het tijdperk waarin iemand is opgegroeid. Handig om te weten! Aan de ontwikkeling van het taalgebruik van jongeren kun je afleiden hoe de samenleving zich ontwikkelt en waar de nieuwe generatie op gericht is. Gen Z kijkt duidelijk naar de Verenigde Staten, waar hun favoriete muziek vandaan komt, waar hun idolen wonen en waar de mode wordt ontworpen die zangers en acteurs dragen. Alles in het Amerikaans-Engels dus. (Ludejo.eu)
Memes
NRC had op 17 juli een mooi verhaal over de memewijsheden. Memes vertellen iets over de tijd waarin we leven. Generatie Z denkt grotendeels in memes: grappen in de vorm van plaatjes of filmpjes die veelvuldig worden gedeeld, gemanipuleerd en geïmiteerd op het internet. Niet zo gek, want voor de generatie die online is opgegroeid, is het internet niet iets náást het gewone leven, maar een integraal onderdeel daarvan, aldus het artikel. Wat betekenen fissa, sessie en chappen bijvoorbeeld: feestje, rappen over bijvoorbeeld geld en succes, en iets eten. (nrc.nl)
Of de woorden yeet, lit en bae: yes of joepie, geweldig en schatje. (bruzzket.be)
Laat hun taal met rust!
Op ludejo.eu ook een leuk verhaal over Gen Z-slang: Heeft het zin om ook 'slang' te gebruiken, zoals Gen Z dat doet? Nee! Laat hun taal met rust en zorg dat jij blijft zoals jij bent, schrijft de auteur. Daarmee geef je meteen het respect dat deze groep ook nodig heeft. En geven ze dat terug. Niet zomaar spreken dus. Maar wel begrijpen, of er iets van begrijpen tenminste. Stel je voor dat je een groepje knappe voetballers in het café na de wedstrijd hoort praten over een geweldige geit en jij vraagt aan hen welke geit dan wel zo geweldig kan zijn. De sportieve gasten barsten in lachen uit. De leukste draait zich al om en bestelt een nieuw drankje. Weg interesse. Een meisje dat toevallig naast je staat, geeft je uitleg: goat is een acroniem voor: greatest of all times.
Aan de ontwikkeling van het taalgebruik van jongeren kun je afleiden hoe de samenleving zich ontwikkelt. Daar moet je ogen en oren niet voor sluiten. Vooral om nog eens twee keer na te denken als je iets opschrijft dat specifiek gericht is op Gen Z. Onze taal veranderd ‘flitsend’ snel. Voorkom ‘woordschaamte’ (ivdnt.nl) omdat je de taal van Gen Z niet kent of niet wilt kennen.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Eerste keynote spreker Branded... 10-01-2025
- Nachtelijke stunt Beter Bed 09-01-2025
- Asus wil rem helpen zetten op... 30-12-2024
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day