[Rondvraag] 'Zorgt eigen logo juist niet voor meer onderscheid tussen het Nederlands mannenelftal en de dames?'

[Rondvraag] 'Zorgt eigen logo juist niet voor meer onderscheid tussen het Nederlands mannenelftal en de dames?'
  • Design
  • 20 jul 2017 @ 14:30
  • 12649 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • SportMaatschappijVisual id

‘Onze’ Oranje Leeuwinnen hebben hun eigen logo. De Leeuw is al 46 jaar het logo van het mannenelftal, maar W+K vond het tijd voor een symbool dat alle vrouwenvoetballers in Nederland verbindt. De leeuwin is het resultaat van een samenwerking tussen de KNVB, Nike en W+K. Hannah Smit, artdirector W+K Amsterdam: 'Dit nieuwe logo is veel groter dan alleen een campagne of een redesign. Dit is iets blijvends en een sterk statement dat helpt het momentum van het vrouwenvoetbal te accelereren. Het geeft vrouwelijke voetballers en vrouwelijk sporters in het algemeen iets van zichzelf om voor te knokken, niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.’ MarketingTribune vroeg 10 marketeers en designers hierop te reageren. De stemming is verdeeld.

M A R K E T E E R S

Karlijne Bos, sr. marketeer:
Een voor de hand liggende vrouwelijke variant van het Nederlandse sportsymbool! Subtiel en dat maakt het wat mij betreft sterk, maar niet heel creatief.


Beate van Dongen-Crombags, partner VODW: Interessant, de KNVB voert nu drie verschillende logo's. Dat van de KNVB zelf, dat op het mannenshirt en dat op het vrouwenshirt. Voert de KNVB een multibrandstrategie? Met straks voor de mini’s een leeuw met luier? Beeldmerkvarianten zijn gebruikelijk, maar de afstand tussen het KNVB-logo en dat op de shirts is te groot. En de afstand tussen het mannen- en vrouwenshirt-logo juist te klein. En welk probleem lossen ze hiermee op? Maken ze het kijkers nu juist moeilijker of makkelijker? Eén logo communiceert het krachtigst. Ook een veel gemaakte fout van marketeers om vrouwen te paaien: ‘pink it and shrink it’. Cosmetisch wat doen zonder op echte insights in te spelen. En ja, natuurlijk is het wel een leuke gimmick, maar heeft de KNVB niet grotere problemen dan pielen aan een logo? 

Marc van Eck, partner Business Openers: Geen Leeuwen, maar Leeuwinnen. Damesvoetbal begint echt mee te tellen, zelfs Johan Derksen is nu fan. Om het gevoel van trots te stimuleren, voetballen de dames liever met een leeuwin op de borst, dan met een leeuw. Leuk. Je moet wel weten dat het nu een leeuwin is om het op te merken. Ik vind het idee gaaf, maar de uitwerking wat matig. Omdat ik de Leeuwinnen steun toch een 8.

Mariëlle Krouwel, hoofd merk & communicatie SNS: "Zou het niet leuk zijn als we de leeuw op de shirts - onze nationale trots - een vrouwelijke vorm geven?!” Leuk bedacht, designdingetje, maar niet goed doordacht. De leeuw staat van oudsher symbool voor Nederland en niet voor mannen of vrouwen. In een tijdperk waarin we streven naar geslachtsgelijkheid is het wat mij betreft een stap achteruit van Nike en W+K om dit zo te doen.

Esther Oostrom, head of brand & media Aegon: Het nieuwe logo voor onze Oranje vrouwen heeft eerder iets weg van een poema dan van onze Hollandse leeuw. Waarom al die moeite? Dit lijkt eerder ingegeven door een marketingbehoefte, dan door de wensen van de Oranje dames zelf. Zorgt een eigen logo juist niet voor meer onderscheid tussen het Nederlands mannenelftal en de dames in plaats van dat het verbondenheid creëert. Het zijn allebei topploegen die ons land en onze leeuw met trots vertegenwoordigen. Daar is geen variant op het logo voor nodig





Henry van der Zeeuw, Henry van der Zeeuw Management:
Ik vind deze Leeuwin een supervet en ook mooi uitgewerkt idee. Super gaaf dat de Nederlandse Leeuw nu ook een vriendinnetje heeft en de dames met een mooi logo passend bij hun team kunnen spelen. Well done, een 8!

D E S I G N E R S

Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar: De vorige leeuw was wat kaal. De nieuwe is wat Aziatischer, beetje tattoo-like; ben benieuwd wie hem als eerste laat zetten. De nieuwe leeuw oogt expressiever, strijdlustiger, krachtiger. Dat past mooi bij de ontwikkeling van het Nederlandse vrouwenvoetbal en de erkenning die het begint te krijgen, zelfs van Johan Derksen!

Rob van Heertum, partner/strategy director Van Heertum Design VHD: Dus de vrouwen mogen het voortaan met een geschoren leeuw doen en dat noemen we dan Leeuwinnen… Voor Nike een goed marketingidee inderdaad, kun je weer meer shirtjes verkopen aan vrouwen, maar het staat natuurlijk lijnrecht tegenover het gevoel dat ‘Nederlands’ voetbal ons met z’n allen geeft. Nederlands voetbal verenigt en dan bedoel ik het ‘Oranje’ voetbal. Het brengt iedereen samen, oud, jong, man, vrouw, tot zelfs rivalen als Ajax- en Feyenoord-fans. Allemaal staan we achter de Oranje LEEUW! Het symbool van ons land waar we allemaal gelijk zijn en willen zijn. Dan is het mij echt een raadsel waarom we dan een apart logo moeten hebben voor het ‘vrouwenvoetbal’. Waarom praten we eigenlijk over ‘vrouwenvoetbal’…. Is het niet gewoon voetbal? Ik zal het wel niet begrijpen.

Designtechnisch had je het, als je het dan toch gaat doen, ook wel wat beter neer kunnen zetten. Nu is het logo letterlijk kaalgeschoren van krachtige manen en detaillering. De hele sterke historie is er eruit. Ja, het lijkt dan wel meer op een ‘leeuwin’, maar het straalt ook meteen minder kracht uit, iets wat de vrouwen niet verdienen als ik zo naar de prestaties kijk! Nee, ik ben niet echt fan…. van het nieuwe logo, wel van de vrouwen.

P.S. Horen de vrouwen dan ook niet meer bij de KNVB of gaan die ook de manen uit hun logo halen en de leeuw kaalscheren? Of gaan we daar ook twee logos voor maken?

Alef de Jong, creatief strateeg bij Wunder Designbureau: Wat een bold, positief en sympathiek gebaar! Op het design is niets af te dingen en een voldoende. Een hele dikke voldoende krijgt de flexibiliteit die hieraan ten grondslag ligt. Het icoon dat al sinds jaar en dag op het tenue van de Nederlandse voetballers prijkt, is aangepast aan de actualiteit en de gebruikers. Het Nederlandse dameselftal heeft haar eigen icoon, zonder dat het ten koste gaat van de herkenbaarheid en kracht van de afzender. Een inspiratie voor merken, want dit laat zien dat je flexibel en actueel kunt zijn en toch super herkenbaar en authentiek. Een: 9.


Ype Jorna, brand & design director Qindle | Innovation & design: Ik vind het concept best oké. Let’s celebrate diversity! Wat betreft de grafische uitwerking: hoewel de ‘leeuwin’ klassiek van opzet is, straalt het naast kracht, met name door de vloeiende lijnvoering, toch ook een bepaalde eigentijdsheid uit. Wellicht had de leeuwin wel een meer eigen karakteristieke houding mogen hebben, om te vermijden dat het een uitgeklede versie van de leeuw lijkt, maar toch, het geheel blijft lekker traditioneel koninklijk met een sportief tintje. Prima.




 

 

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken