[Ondernemer van de Week] Jamie van der Will, Maarten de Vries en Sunny Bakhtiar - oprichters JAJEM jenever en De Kopstootbar

[Ondernemer van de Week] Jamie van der Will,  Maarten de Vries en Sunny Bakhtiar - oprichters JAJEM jenever en De Kopstootbar
  • Food-en-retail
  • 19 feb 2016 @ 00:01
  • 12796 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • CreatieFood

In het 78ste deel uit onze succes-serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Jamie van der Will, Maarten de Vries en Sunny Bakhtiar. Zij lanceren als oprichters van JAJEM en De Kopstootbar zelfgestookte 'organic' jenever richting jongere doelgroep begeleid door feestelijke marketing. Tikt hun 'moeder van de gin' straks even hoge verkoopcijfers aan? 'Wij blijven op deze manier doorgaan', zegt het trio, 'Veel evenementen organiseren en kijken waar wij onze popup kunnen doorzetten.' Grote inkooporganisaties staan al op de stoep.

1. Stel jullie zelf graag voor
Wij zijn drie goede vrienden uit Amsterdam, Jamie van der Will,  Maarten de Vries en Sunny Bakhtiar. Alle drie druk in de weer in het Amsterdamse uitgaansleven. Sunny is actief als DJ en organisator van onder andere Super Social van Chicago Social Club.  Maarten en Jamie kennen elkaar uit de horeca wereld in Amsterdam en staan tegenwoordig vooral in onze Kopstootbar. Daarnaast opent Maarten binnenkort een nieuw bar-restaurant "Hoed & Krelis" op de Ferdinandbolstraat en is Jamie mede-eigenaar van De Horeca Club, een online horeca-inkoopplatform. 

2. OK, de JAJEM- case, kun je aangeven waar deze om draait?
Het doel van JAJEM is om met een vernieuwing van een mooi traditioneel product een nieuwe generatie aan te spreken. Wij dronken al geruime tijd jenever en kopstootjes, maar merkten dat voor de meeste mensen de smaak niet waardeerden. Door de charme van het product te bewaren, in combinatie met nieuwerwetse ingrediënten denken wij een breder publiek aan te spreken en het stoffige imago van jenever te laten verdwijnen. Hiermee proberen wij JAJEM als eerste jonge jenever in werkelijk alle barren te krijgen. Beginnende met Amsterdam.   

3. Hebben jullie voor de lancering van JAJEM samengewerkt met bureaus? Beviel goed ja/nee/waarom?
Wij hebben voor de lancering van JAJEM gebruik gemaakt van ons eigen netwerk van clubs en barren in Amsterdam. Dit doen wij onder andere door een JAJEM World Tour in Amsterdam, waar wij iedere maand een andere club of bar gaan voor een JAJEM/KOPSTOOT feestje. De eerste editie was in de Disco Dolly, deze maand doen we een editie in Cafe de Tapmarin, vervolgens gaan we bijvoorbeeld naar de Club Nyx. In de zomer komen er buitenfeestjes aan bij onder andere de Waterkant en Bacchus Wijnfestival. Naast deze lancering hebben wij een mooie samenwerking met Speak Easy Agency, dit pr-bureau zorgt voor de bekendmaking van het merk JAJEM bij het grotere publiek. 

4. Is de jenevermarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Wordt jenever eindelijk hip?
De jenevermarkt in Nederland is een ingewikkelde als je gaat kijken naar het publiek wat het van oudsher drinkt. Wij willen hier geen aandacht aan besteden en aan mensen gewoon iets nieuws introduceren. Geen poespas, proef het en je bestelt vanaf nu JAJEM. Je ziet in de markt dat meerdere grote stokers zoals Bols, Hooghoudt et cetera ook weer terug gaan naar small batches met andere jenevers. Dus je ziet wel een tendens. Of het product jenever hip wordt is nog maar de vraag. Als het aan ons ligt wel. Wij focussen ons vooral op JAJEM. Het moet een drankje op zich worden. Denk aan Jägermeister, alleen dan de Hollandse versie en een 'white spirit'. 

5. Meld resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
We zijn er hartstikke trots op dat meerdere zaken in Amsterdam de JAJEM als eerste jenever voeren. Denk dan bijvoorbeeld aan vooraanstaande barren en clubs als Disco Dolly, Bloemenbar, Cafe de Paris, Terpentijn, Chicago Social Club, Closure, Tapmarin, Carter Bar & Kitchen & Americano. Zij hebben als eerste zaken vertrouwen getoond en nemen nu goed af. Vele andere tenten hebben al interesse getoond en gaan wij snel langs, dus dit rijtje wordt razendsnel uitgebreid.

6. Er is ook een cafe geopend: Kopstoot op de Zeedijk. Leg het concept eens uit. Waarom eigenlijk en versterkt JAJEM de Kopstoot, hoe doen jullie dat?
Een ander onderdeel van onze marketing is inderdaad de popup Kopstootbar. Deze bar in een van de oudste Amsterdamse wijken is puur ingezet te versterking van ons merk. Mensen worden direct geconfronteerd met het fenomeen Kopstoot en raken snel nieuwsgierig. Wij denken dat de "Kopstoot" een revival verdiend, en je zonder veel poespas gezellig kan uitgaan zonder je halve salaris kwijt te zijn aan het eind van de avond. In deze bar wordt voornamelijk JAJEM geschonken naast het biertje, als shot en wij verwerken dit ook in verschillende cocktails. Door de frisse combinatie van ingrediënten laten wij in deze cocktails zien dat JAJEM perfect te gebruiken is in verschillende cocktails of mixen. De Kopstootbar is ook een initiatief van de Mooie Jongens BV. Dit is een audio/visueel bedrijf die in meerdere clubs en evenementen het geluid en licht verzorgen. Muziek is zoals je kan lezen ook een groot onderdeel van JAJEM en de Kopstootbar. Samen runnen wij deze bar. 

7. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? 
Wij blijven op deze manier doorgaan. Veel evenementen organiseren en kijken waar wij onze popup kunnen doorzetten. Daarnaast hebben zich al grote inkooporganisaties gemeld om JAJEM in te kopen. Verder zijn wij bezig om de lijn uit te breiden met en JAJEM likeur en een JAJEM shot voor festivals. Meer nieuws hierover volgt later dit jaar.  

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy

Meer info over JAJEM
 


   De mannen van JAJEM voor de Kopstootbar met een stamgast bijeen.


   De iconische fles van JAJEM jenever.

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten&Thomas de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duits en Marco Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan van de Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaasmakers Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken