Start nieuwe actie: boeren en consumenten smeken bij hq AH om duurzame melk
- Food-en-retail
- 31 okt 2017 @ 16:55
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVOPolitiek
- 31 okt 2017 @ 16:55
- Redactie Food en Retail
Boze boeren en een groep consumenten deelden vandaag tijdens een actie van Milieudefensie, honderden pakken duurzame melk uit bij het hoofdkwartier van Albert Heijn in Zaandam. Milieudefensie wil dat Albert Heijn de boeren extra betaalt voor hun melk, zodat zij milieuvriendelijker kunnen werken. De actie bij AH is het begin van een estafette langs de hoofdkantoren van de zes grootste retailketens
Tijdens de actie ontving het hoofd duurzaamheid van AH het melkpak met duurzaamheidseisen, meldt Distrifood. Bart van Opzeeland van Milieudefensie: ‘Het is de wereld op zijn kop dat klanten van AH nog altijd niet-duurzame melk uit het schap kunnen trekken. Als de keten zo groen is als het beweert dan lijkt mij dit de uitgelezen kans om de daad bij het woord te voegen en alleen nog duurzame melk te gaan verkopen.’
Estafette zes grootste supers
De actie bij AH is volgens Van Opzeeland de eerste van een estafette langs de hoofdkantoren van de zes grootste supers. Want ook bij bijvoorbeeld een formule die zich op de borst klopt wegens duurzaamheid zoals Plus, valt het aanzienlijke niet-duurzame, keurmerkloze productportfolio op. Een keuze van de inkopers. ‘De productie van melk heeft een grote impact op klimaat en milieu. Oerwoud is gekapt voor voer van de koe. Omdat de gemiddelde Nederlandse boer te weinig betaald krijgt voor zijn melk is hij genoodzaakt om te veel koeien te houden. Met een mestoverschot en extra uitstoot van broeikasgassen en fijnstof tot gevolg’, aldus Milieudefensie. Duurzame melk is daarnaast beter voor de weidevogels. Zolang de vraag er naar echter laag wordt gehouden, door een kunstmatig scheef aanbod, blijft net als met het vleesaanbod in de supermarkten de 'foute' variant in stand gehouden. Een geringe prijsverhoging heeft zo zijn voordelen, meent Milieudefensie, ook voor AH. De overheid kan dit bevorderen door de btw op duurzame en gezondere producten te verlagen.
(bron: Distrifood)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- melk
- boeren
- groep
- Milieudefensie
- duurzaam
- bodemprijzen
- Plus
- Albert Heijn
- koe
- consumenten
- pakken
- honderden
- zuivel
- aso
- boeren
- milieuvriendelijk
- mvo
- actie
- vlees
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Xenos en Sanny Verhoeven lanceren feelgoodcollectie: 'Happy at...
- Let It Rib viert spareribs zonder gene
- [column] Minder wijzen meer verbinden: duurzaam merkdenken in...
- [onderzoek] Pasen: Chocola blijft favoriet bij elke generatie
- Retailmedia: La Place lanceert app met loyaliteitsprogramma...
- 'Broodjes van Sam en Joris' weerspiegelt opkomst broodcultuur
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Fritz-kola en Laser 3.14 vieren... 25-04-2025
- Albert Heijn introduceert vernieuwd... 25-04-2025
- [marketeer 223] Sophia Tienstra -... 25-04-2025
- Jonnie Boer pionier in gastronomie... 24-04-2025
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea... 23-04-2025
- Grolsch lanceert zomers bier met... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management