Nederlands gezin kiest voor traditionele Kerst

Nederlands gezin kiest voor traditionele Kerst
  • Food-en-retail
  • 10 dec 2018 @ 11:02
  • 3665 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Consumenten

De feestdagen staan weer voor de deur. En dat betekent: geen gekkigheid. Ook dit jaar niet. Nederlandse gezinnen houden vooral van een traditionele Kerst.

Dat blijkt uit onderzoek van websites Ikenmama.nl en Oudersenzo.nl, die hun bezoekers vroegen wat ze gaan doen met de feestdagen. Het vieren van Kerst is in ieder geval nog altijd populair. 95% van de ruim 750 respondenten geeft aan Kerst te vieren. Financiële en religieuze redenen worden genoemd als reden om géén Kerst te vieren.

Familie

Bij de invulling van de kerstdagen blijkt er – ook weer traditioneel – veel rekening te worden gehouden met familie. Slechts 5% van de ondervraagden doet tijdens deze dagen volledig zijn eigen zin. Stedentripjes of verre reizen: het zit er niet in. Meer dan de helft van de ondervraagden viert eerste Kerstdag bij familie. Ook tweede Kerstdag wordt door veel ondervraagden (bijna 50%) bij familie doorgebracht. Voor het kerstdiner wordt het liefst het gourmetstel uit de kast getrokken. Maar ook carpaccio, ijstaart en tiramisu zijn populaire kerstgerechten. Ook wat betreft desserts is er overigens weer een traditionele topper: stoofpeertjes.

Cadeautjes

Bijna alle respondenten halen een kerstboom in huis, die in de helft van de gevallen traditioneel versierd is, met slingers en kerstballen. Onder veel van die kerstbomen liggen kerstcadeautjes. Groot uitpakken gebeurt echter weinig: het gemiddelde cadeautje kost tussen de 10 en 20 euro. Wordt er tijdens het uitpakken van de cadeautjes muziek gedraaid? Dan zijn ‘nieuwe klassiekers’ zoals All I want for Christmas en Driving Home for Christmas veruit favoriet. Opvallend is dat de echte traditionals zoals ‘Stille nacht’ en ‘Jingle Bells’ veel minder vaak worden genoemd.

Kerstwensen

Kerst lijkt onlosmakelijk verbonden te zijn met tradities en samen zijn met je naasten. Dit blijkt ook uit de antwoorden op de vraag welke kerstwens men het liefst zou willen doen. De respondenten wensen vooral gezondheid voor hun gezin, een gelukkig leven voor hun kinderen en geen financiële zorgen meer. Ook hier staan de naasten weer centraal.

(HS, bron: persbericht)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken