Nederlands gezin kiest voor traditionele Kerst
- Food-en-retail
- 10 dec 2018 @ 11:02
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Consumenten
- 10 dec 2018 @ 11:02
- Redactie Food en Retail
De feestdagen staan weer voor de deur. En dat betekent: geen gekkigheid. Ook dit jaar niet. Nederlandse gezinnen houden vooral van een traditionele Kerst.
Dat blijkt uit onderzoek van websites Ikenmama.nl en Oudersenzo.nl, die hun bezoekers vroegen wat ze gaan doen met de feestdagen. Het vieren van Kerst is in ieder geval nog altijd populair. 95% van de ruim 750 respondenten geeft aan Kerst te vieren. Financiële en religieuze redenen worden genoemd als reden om géén Kerst te vieren.
Familie
Bij de invulling van de kerstdagen blijkt er – ook weer traditioneel – veel rekening te worden gehouden met familie. Slechts 5% van de ondervraagden doet tijdens deze dagen volledig zijn eigen zin. Stedentripjes of verre reizen: het zit er niet in. Meer dan de helft van de ondervraagden viert eerste Kerstdag bij familie. Ook tweede Kerstdag wordt door veel ondervraagden (bijna 50%) bij familie doorgebracht. Voor het kerstdiner wordt het liefst het gourmetstel uit de kast getrokken. Maar ook carpaccio, ijstaart en tiramisu zijn populaire kerstgerechten. Ook wat betreft desserts is er overigens weer een traditionele topper: stoofpeertjes.
Cadeautjes
Bijna alle respondenten halen een kerstboom in huis, die in de helft van de gevallen traditioneel versierd is, met slingers en kerstballen. Onder veel van die kerstbomen liggen kerstcadeautjes. Groot uitpakken gebeurt echter weinig: het gemiddelde cadeautje kost tussen de 10 en 20 euro. Wordt er tijdens het uitpakken van de cadeautjes muziek gedraaid? Dan zijn ‘nieuwe klassiekers’ zoals All I want for Christmas en Driving Home for Christmas veruit favoriet. Opvallend is dat de echte traditionals zoals ‘Stille nacht’ en ‘Jingle Bells’ veel minder vaak worden genoemd.
Kerstwensen
Kerst lijkt onlosmakelijk verbonden te zijn met tradities en samen zijn met je naasten. Dit blijkt ook uit de antwoorden op de vraag welke kerstwens men het liefst zou willen doen. De respondenten wensen vooral gezondheid voor hun gezin, een gelukkig leven voor hun kinderen en geen financiële zorgen meer. Ook hier staan de naasten weer centraal.
(HS, bron: persbericht)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Sinterklaascampagne van Raak zoomt in op online gedrag
- [marketeer 237] Patricia Douma - marcombazin Dopper: 'Wij zijn...
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als non-endemic showroomals...
- [marketeer 238] Josje Geluk - founder Luck Bag: 'Marketing...
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw platform geeft vrouwelijke...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Fritz-kola start... 01-12-2025
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in... 01-12-2025
- [marketeer 238] Josje Geluk -... 28-11-2025
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als... 27-11-2025
- AAlcoholvrij speciaalbier groeit... 27-11-2025
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw... 25-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




