Nederlands gezin kiest voor traditionele Kerst
- Food-en-retail
- 10 dec 2018 @ 11:02
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Consumenten
- 10 dec 2018 @ 11:02
- Redactie Food en Retail
De feestdagen staan weer voor de deur. En dat betekent: geen gekkigheid. Ook dit jaar niet. Nederlandse gezinnen houden vooral van een traditionele Kerst.
Dat blijkt uit onderzoek van websites Ikenmama.nl en Oudersenzo.nl, die hun bezoekers vroegen wat ze gaan doen met de feestdagen. Het vieren van Kerst is in ieder geval nog altijd populair. 95% van de ruim 750 respondenten geeft aan Kerst te vieren. Financiële en religieuze redenen worden genoemd als reden om géén Kerst te vieren.
Familie
Bij de invulling van de kerstdagen blijkt er – ook weer traditioneel – veel rekening te worden gehouden met familie. Slechts 5% van de ondervraagden doet tijdens deze dagen volledig zijn eigen zin. Stedentripjes of verre reizen: het zit er niet in. Meer dan de helft van de ondervraagden viert eerste Kerstdag bij familie. Ook tweede Kerstdag wordt door veel ondervraagden (bijna 50%) bij familie doorgebracht. Voor het kerstdiner wordt het liefst het gourmetstel uit de kast getrokken. Maar ook carpaccio, ijstaart en tiramisu zijn populaire kerstgerechten. Ook wat betreft desserts is er overigens weer een traditionele topper: stoofpeertjes.
Cadeautjes
Bijna alle respondenten halen een kerstboom in huis, die in de helft van de gevallen traditioneel versierd is, met slingers en kerstballen. Onder veel van die kerstbomen liggen kerstcadeautjes. Groot uitpakken gebeurt echter weinig: het gemiddelde cadeautje kost tussen de 10 en 20 euro. Wordt er tijdens het uitpakken van de cadeautjes muziek gedraaid? Dan zijn ‘nieuwe klassiekers’ zoals All I want for Christmas en Driving Home for Christmas veruit favoriet. Opvallend is dat de echte traditionals zoals ‘Stille nacht’ en ‘Jingle Bells’ veel minder vaak worden genoemd.
Kerstwensen
Kerst lijkt onlosmakelijk verbonden te zijn met tradities en samen zijn met je naasten. Dit blijkt ook uit de antwoorden op de vraag welke kerstwens men het liefst zou willen doen. De respondenten wensen vooral gezondheid voor hun gezin, een gelukkig leven voor hun kinderen en geen financiële zorgen meer. Ook hier staan de naasten weer centraal.
(HS, bron: persbericht)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hema meldt opnieuw stijging omzet en winst
- Rhandy Biemans van Lu: 'Het is belangrijk dat ik een grote...
- [onderzoek] Plantbased in vleesschap Lidl doen verkopen stijgen
- [column] Ontkoking
- Albert Heijn lanceert online omgeving voor gezonde leefstijl
- [branded content] Dare To Drink Different: ‘We zijn elke dag...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- HelloFresh en Efteling maken koken... 29-05-2024
- Onderzoek Adyen 1 op de drie... 29-05-2024
- Jumbo-ceo Ton van Veen werkt nieuwe... 28-05-2024
- Klepper en Klepper introduceert drop... 27-05-2024
- Hema meldt opnieuw stijging omzet en... 24-05-2024
- [onderzoek] Plantbased in vleesschap... 23-05-2024
MarketingTribune Events
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing