Goed getraind personeel superbelangrijk voor fysieke winkel
- Food-en-retail
- 2 mei 2019 @ 10:03
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Klant
- 2 mei 2019 @ 10:03
- Hugo Schrameyer
Shoppers die een fysieke winkel binnenlopen, doen dat vaak om advies te krijgen. Goed getraind personeel kan voorkomen dat shoppers in tweede instantie alsnog kiezen voor een online aankoop.
Dat blijkt uit een enquête van test- en trainingsbureau Faculty of Skills onder duizend Nederlandse consumenten. Paar cijfers: als we de winkelstraat inlopen, is dat het vaakst om geadviseerd te worden (58%) of om een product of dienst uit te proberen (75%). Het wil gebeuren dat daarna alsnog een online aankoop volgt, terwijl 65% van de ondervraagden aangeeft dat ze de koop in de winkel afronden als ze goed zijn geholpen. Het belang van klantenservice is daarmee onomstotelijk bewezen, benadrukt Faculty of Skills.
Drie tips
De winkelstraat staat in ‘brand’, de ene na de andere winkelformule kiepert om. Dus kun je op basis van dit onderzoek ook afvragen wat je concreet moet doen om tegemoet te komen aan wensen van de klant? Marijn de Geus, CEO van Faculty of Skills, geeft drie tips.
1. Weet wat je aanbiedt
Wie een fysieke winkel bezoekt, wil een adequaat antwoord op een hulpvraag. De juiste product- of marktkennis is dus essentieel. Marijn de Geus: ‘Er zijn drie scenario’s waarbij men het vaakst hulp nodig heeft: bij het kopen van een duur product, bij een product dat smaak reflecteert of bij een aankoop waarvan je als consument te weinig verstand hebt. Met goed advies kunnen fysieke winkels zich in deze gevallen echt onderscheiden. Retailers moeten zichzelf daarom afvragen: in hoeverre voldoen mijn producten aan deze criteria? Dat er advies wordt gevraagd bij producten waar mensen geen verstand van hebben ligt voor de hand, maar wat dat gevraagde advies precies is, is voor de ene persoon heel anders dan voor de ander. Door de kennis van het winkelpersoneel op peil te houden valt er veel winst te behalen.’
2. Wees geen verkoper...
‘Winkelpersoneel heeft als kerntaak als adviseur op te treden. Een goed advies draait allereerst om een juiste interpretatie van iemands behoefte. Dit wordt bereikt door vragen te stellen, maar ook door iemand opties voor te leggen om zo tot een keuze te komen. Wanneer iemand binnenloopt die precies weet wat hij of zij wil, is het zaak het beste aanbod te vinden. Iemand die totaal blanco binnenloopt, moet geholpen worden met focussen. Zo brengt het winkelpersoneel een breed idee terug naar een gerichte vraag: wat past hier goed? De winkelmedewerker kan echt het verschil maken door te customizen voor de klant. Wanneer een klant meteen kan passen, keuren en afwijzen, komt hij samen met de retailer tot een steeds beter afgestemde keuze. De behoefte van de klant staat centraal, en niet de deal. Verkoop mag alleen worden gezien als mogelijke afsluiting van een goed gevoerd adviesgesprek.’
3. ...en train dat ook
‘Met het leren van de juiste communicatietechnieken worden retailers meester in het goed inschatten wat de klant zoekt. Echt en waardevol contact met de klant wordt nog vaak onderschat. Een goede relatie leidt tot vertrouwen – dat is de basis voor elke adviseur. Door het stellen van goede vragen, neemt het winkelpersoneel de klant bij de hand en leert de klant daarbij zelf nog iets over zijn behoeften. Dat is een handigheid die getraind kan worden. Wat is de behoefte van de klant en hoe kan het personeel daarbij helpen? Vooral in tijden van weinig beschikbaar personeel is het extra belangrijk om mensen die aanvankelijk minder geschikt zijn, in de juiste vorm op de vloer te krijgen. Gelukkig is met rollenspellen, experimenten en praktijktesten alles te trainen. Het doel is om van elk klantcontact een feestje te maken; zo wordt er vanzelf meer verkocht.’
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




