Ook tegenactie van Coco Bonito: 'We BlackOUT Friday!'

Ook tegenactie van Coco Bonito: 'We BlackOUT Friday!'
  • Food-en-retail
  • 26 nov 2020 @ 11:47
  • 15545 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Sophie en Eva Weijenberg, de twee zusjes achter het brillenkoorden merk Coco Bonito lanceren hun 'BlackOUT Friday actie' aankomend weekend, als geluid tegen koopjesgraai-event Black Friday.

Dit jaar valt op dat meerdere retailers afstand nemen van het schijnbaar hersenloze uit het buitenland overgewaaide koopjes-evenement dat Black Friday wordt genoemd. Hebben ze gelijk?

Het Amsterdamse label Coco Bonito introduceert dit jaar 'BlackOUT Friday'. In 2020 zeggen de jonge onderneemsters zich meer dan ooit geroepen te voelen om met Black Friday een tegengeluid te laten horen. Op deze milieuonvriendelijke shoppingdag geven zij in plaats van 30% korting nu 30% van de omzet aan 'Macheo Kenia'. 

Massaconsumptie 
De naar Europa overgewaaide Amerikaanse traditie staat bekend om een weekend vol met flash sales en torenhoge kortingen met massaconsumptie tot gevolg. Er worden veel impulsieve aankopen gedaan en spullen geretourneerd en dat is volgens Coco Bonito niet echt een milieuvriendelijke shoppingdag.  

'Dit weekend kun jij impact maken'
'Het is nu belangrijker dan ooit om de kwetsbare groepen te ondersteunen die door de gevolgen van Covid-19 het erg zwaar hebben', stelt Coco Bonito. 'In plaats van de gebruikelijke 30% korting, doneert Coco Bonito dit weekend 30% van de omzet aan Macheo in Kenia. Macheo is een organisatie die kwetsbare Keniaanse kinderen een kansrijke toekomst biedt, met name in de sloppenwijken en het platteland van Thika, een district in Kenia. Zij voorziet de kinderen van spullen die ze het hardst nodig hebben zoals voedsel, huur, medicatie of leermaterialen.' 

In het nieuws 
Deze week lazen de zusjes het nog op de voorpagina van De Volkskrant: ‘Scholen dicht, toekomst weg’. 'De regering van Kenia heeft begin dit schooljaar alle scholen gesloten vanwege Covid-19. De gevolgen zijn desastreus. Zoals altijd worden de meest kwetsbaren het hardst geraakt. Daarnaast hebben veel ouders hun banen verloren door de economische crisis. Hierdoor is het voor Keniaanse gezinnen onmogelijk om rond te komen', aldus Sophie Weijenberg.  

Coco Bonito support Maasai vrouwen 
Afgelopen zomer lanceerde Coco Bonito samen met Nederlandse merk Haberdashery een fairtrade lijn 'Sunnycords', gemaakt door Keniaanse Maasai vrouwen. Hiermee supporten zij de lokale vrouwen financieel en worden kinderen voorzien van voedsel en lesmateriaal. 'Helaas is dit bij lange na niet genoeg. Er zijn 9,5 miljoen kansarme kinderen in Kenia, dus er is meer hulp geboden', stelt Weijenberg. 
(PvWK)


Over Coco Bonito 
'Coco Bonito is een Amsterdams label gerund door twee zusjes, Eva & Sophie. Ze waren de eersten die in 2013 met het idee van de Sunnycords kwamen, een hip koordje voor aan de (zonne)bril. Tegenwoordig ook te gebruiken voor aan de mondkap. Naast dat de Sunnycords praktisch zijn, worden ze gemaakt van de mooiste natuurlijke materialen. Een leuk en betaalbaar cadeau om met kerst of sinterklaas cadeau te doen.  De Blackout Friday actie geldt vanaf vrijdag 27 november tot en met maandag 31 november 2020.' 

(bron: Coco Bonito)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken