Ook tegenactie van Coco Bonito: 'We BlackOUT Friday!'
- Food-en-retail
- 26 nov 2020 @ 11:47
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 26 nov 2020 @ 11:47
- Peter van Woensel Kooy
Sophie en Eva Weijenberg, de twee zusjes achter het brillenkoorden merk Coco Bonito lanceren hun 'BlackOUT Friday actie' aankomend weekend, als geluid tegen koopjesgraai-event Black Friday.
Dit jaar valt op dat meerdere retailers afstand nemen van het schijnbaar hersenloze uit het buitenland overgewaaide koopjes-evenement dat Black Friday wordt genoemd. Hebben ze gelijk?
Het Amsterdamse label Coco Bonito introduceert dit jaar 'BlackOUT Friday'. In 2020 zeggen de jonge onderneemsters zich meer dan ooit geroepen te voelen om met Black Friday een tegengeluid te laten horen. Op deze milieuonvriendelijke shoppingdag geven zij in plaats van 30% korting nu 30% van de omzet aan 'Macheo Kenia'.
Massaconsumptie
De naar Europa overgewaaide Amerikaanse traditie staat bekend om een weekend vol met flash sales en torenhoge kortingen met massaconsumptie tot gevolg. Er worden veel impulsieve aankopen gedaan en spullen geretourneerd en dat is volgens Coco Bonito niet echt een milieuvriendelijke shoppingdag.
'Dit weekend kun jij impact maken'
'Het is nu belangrijker dan ooit om de kwetsbare groepen te ondersteunen die door de gevolgen van Covid-19 het erg zwaar hebben', stelt Coco Bonito. 'In plaats van de gebruikelijke 30% korting, doneert Coco Bonito dit weekend 30% van de omzet aan Macheo in Kenia. Macheo is een organisatie die kwetsbare Keniaanse kinderen een kansrijke toekomst biedt, met name in de sloppenwijken en het platteland van Thika, een district in Kenia. Zij voorziet de kinderen van spullen die ze het hardst nodig hebben zoals voedsel, huur, medicatie of leermaterialen.'
In het nieuws
Deze week lazen de zusjes het nog op de voorpagina van De Volkskrant: ‘Scholen dicht, toekomst weg’. 'De regering van Kenia heeft begin dit schooljaar alle scholen gesloten vanwege Covid-19. De gevolgen zijn desastreus. Zoals altijd worden de meest kwetsbaren het hardst geraakt. Daarnaast hebben veel ouders hun banen verloren door de economische crisis. Hierdoor is het voor Keniaanse gezinnen onmogelijk om rond te komen', aldus Sophie Weijenberg.
Coco Bonito support Maasai vrouwen
Afgelopen zomer lanceerde Coco Bonito samen met Nederlandse merk Haberdashery een fairtrade lijn 'Sunnycords', gemaakt door Keniaanse Maasai vrouwen. Hiermee supporten zij de lokale vrouwen financieel en worden kinderen voorzien van voedsel en lesmateriaal. 'Helaas is dit bij lange na niet genoeg. Er zijn 9,5 miljoen kansarme kinderen in Kenia, dus er is meer hulp geboden', stelt Weijenberg.
(PvWK)
Over Coco Bonito
'Coco Bonito is een Amsterdams label gerund door twee zusjes, Eva & Sophie. Ze waren de eersten die in 2013 met het idee van de Sunnycords kwamen, een hip koordje voor aan de (zonne)bril. Tegenwoordig ook te gebruiken voor aan de mondkap. Naast dat de Sunnycords praktisch zijn, worden ze gemaakt van de mooiste natuurlijke materialen. Een leuk en betaalbaar cadeau om met kerst of sinterklaas cadeau te doen. De Blackout Friday actie geldt vanaf vrijdag 27 november tot en met maandag 31 november 2020.'
(bron: Coco Bonito)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve Naturals: 'Mijn meest...
- Hema zet in op innovatie en duurzaamheid; begint programmatic...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




