Correctbook spreekt zich uit tegen Black Friday
- Food-en-retail
- 25 nov 2020 @ 12:29
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Winkelen
- 25 nov 2020 @ 12:29
- Lucas Boon
Correctbook spreekt zich met een vandaag gelanceerde campagne uit tegen Black Friday. 'Het schreeuwt 'meer, meer, meer!' en dat staat haaks op een andere hedendaagse missie: duurzaamheid.'
Correctbook is een webshop die zich met uitwisbare notitieboekjes inzet voor de strijd tegen analfabetisme in ontwikkelingslanden. Het uit Amerika overgewaaide Black Friday moedigt de laatste jaren ook in Nederland mensen aan om te kopen. Black Friday, dat wordt beschouwd als 'het begin van het seizoen voor kerstaankopen', moet consumenten naar de winkels trekken met aantrekkelijke aanbiedingen. Sam van Tol, oprichter van Correctbook, vindt dat een kwalijke zaak. 'Black Friday wekt het idee dat alsmaar blijven kopen iets positiefs en innovatiefs is. Dat is het niet. Alles wat je koopt, wordt eerst gemaakt en dat kost grondstoffen, water en energie. Op grote schaal is dat een enorme klap voor het klimaat. Ik zou op z'n dag juist zeggen: probeer géén onnodige aankopen te doen.' De campagne wordt uitgerold via online marketing en de eigen kanalen van Correctbook.
Van Tol spreekt zich uit tegen het overmatige consumeergedrag dat Black Friday in de hand werkt. 'Eigenlijk willen wij júist de markt verzadigen. Met hoge kwaliteit, vervangbare onderdelen en een duurzaam productieproces gaan producten langer mee. En hoe langer producten meegaan, hoe minder er nieuw gekocht en dus geproduceerd zal worden.'
Correctbook is een van de weinige bedrijven die voorstelt te ‘consuminderen’ en Black Friday dus de rug toekeert, maar niet de enige. Ook Ikea liet vorige week weten niet mee te doen met de hoge kortingen en lanceerde een eigen initiatief genaamd Bring Back Friday, waarmee de meubelgigant consumenten vraagt gebruikte spullen terug te brengen voor een tweede leven.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers