Etos zet bereik in om kennis van bloeddruk te vergroten
- Food-en-retail
- 14 apr 2021 @ 06:47
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 14 apr 2021 @ 06:47
- Peter van Woensel Kooy
Etos zet zich deze week tot 19 april 2021 in om meer bewustwording te creëren voor het belang van bloeddruk meten. Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer één onder vrouwen in Nederland.
Een hoge bloeddruk verhoogt het risico op hart-en vaatziekten en komt bij 1 op 3 Nederlanders tussen de 30 en 70 jaar voor. Zowel de winkelvloer als website van Etos worden ingezet om kennis over bloeddruk toegankelijker te maken.
Uit het onderzoek van Etos onder ruim 3000 Nederlandse vrouwen blijkt het meten van eigen gezondheid populair is. 80% meet wekelijks één of meer gezondheidsindicatoren als stappen tellen, het aantal minuten intensieve beweging, hartslag, calorieverbranding of slaap. Ruim de helft van de ondervraagden heeft ook het gevoel dat behalen van gestelde doelen zoals 10.000 stappen een positief en motiverend effect hebben.
Noor de Bruijn, VP Commerce bij Etos (foto boven): 'Lekkerder in je vel zitten, start bij goede gezondheid. We willen Nederland blijer maken door je partner in je dagelijkse wellbeing te zijn. Dit gaat verder dan het verkopen van producten, ook bewustwording creëren en inzichten delen zien we als onze rol. Bloeddruk is een belangrijk thema in ons opleidingsinstituut, ook omdat hier in de winkels veel vragen over worden gesteld. We zijn daarom dieper in dit thema gedoken en hebben we een onderzoek onder vrouwelijk Nederland uitgezet. De huidige campagne laat zien dat je bij Etos op een laagdrempelige manier terecht kunt voor goed advies over een gezonde levensstijl. Om onze kennis te vergroten hebben we actief contact gezocht met specialisten uit het UMC Utrecht, Erasmus MC en Amsterdam UMC. Elke vraag die jou helpt om je goed te voelen, kun je bij Etos stellen. Zowel in onze fysieke winkels als online kijken we voorbij ons productaanbod en staan we klaar om consumenten van kennis te voorzien.'
Bloeddruk meten wordt nog te vaak vergeten
Bloeddruk meten en ook de kennis over wat een gezonde bloeddruk inhoudt, is nog geen gemeengoed. 94% van vrouwelijk Nederland weet dat een hoge bloeddruk het risico op hartfalen, een beroerte of hartinfarct verhoogt. Toch geeft meer dan de helft van de vrouwen tussen de 40 en 59 jaar aan nooit hun bloeddruk te meten. In het onderzoek komt ook naar voren dat er veel onduidelijkheid heerst als het gaat over bloeddruk. Stellingen als “Bloeddruk betekent dat je hart sneller klopt” en “Een gezonde bloeddruk is bij vrouwen anders dan bij mannen” werden door respectievelijk 56% en 69% niet correct beantwoord. Het volledige onderzoek is hier te vinden.
Hester de Ruijter, hoogleraar hart-en vaatziekten bij vrouwen (UMC Utrecht): 'Fantastisch dat 80% van de vrouwen aangeeft dat ze op regelmatige basis bezig zijn met hun gezondheid, inzicht in je eigen bloeddruk hoort daar zeker ook bij. Een hoge bloeddruk heb je meestal niet in de gaten. Ook als je gezond eet en veel sport kun je een te hoge bloeddruk hebben. Begin daarom vanaf je veertigste met minimaal één keer per jaar (thuis)meten van je bloeddruk. Hoge bloeddruk is namelijk vrij eenvoudig met aanpassingen in de levensstijl of medicatie aan te pakken, maar de lange termijn gevolgen aan hart of vaten zijn vaak onomkeerbaar.'
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- helft
- populair
- gezondheidsindicatoren
- behalen
- gezondheid
- wekelijks
- effect
- positief
- stappen
- tellen
- gevoel
- hartslag
- motivatie
- intensief
- gestelde doelen
- Etos
- calorieverbranding
- beweging
- meten
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe Retail Media Commissie bevordert kennisdeling...
- Retail Media Day brengt nieuwe standaard aan het licht
- Albert Heijn lanceert Lekker Weekend met remake van Saturday...
- Kruidvat rolt DOOH-netwerk uit in 775 winkels
- Picnic start campagne met goedkoper Duits assortiment
- Bloomon en Fastned verrassen met bloemenkiosk
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 225] Reinout Koot -... 23-05-2025
- 100-jarig Remia maakt trip down... 22-05-2025
- Vivera lanceert nieuwe Signature... 21-05-2025
- Picnic start campagne met goedkoper... 20-05-2025
- Zeg hallo tegen 18 nieuwe verleidingen20-05-2025
- [onderzoek] Hiiper: Discount wint... 20-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management