Etos zet bereik in om kennis van bloeddruk te vergroten

Etos zet bereik in om kennis van bloeddruk te vergroten
  • Food-en-retail
  • 14 apr 2021 @ 06:47
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Etos zet zich deze week tot 19 april 2021 in om meer bewustwording te creëren voor het belang van bloeddruk meten. Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer één onder vrouwen in Nederland.

Een hoge bloeddruk verhoogt het risico op hart-en vaatziekten en komt bij 1 op 3 Nederlanders tussen de 30 en 70 jaar voor. Zowel de winkelvloer als website van Etos worden ingezet om kennis over bloeddruk toegankelijker te maken.

Uit het onderzoek van Etos onder ruim 3000 Nederlandse vrouwen blijkt het meten van eigen gezondheid populair is. 80% meet wekelijks één of meer gezondheidsindicatoren als stappen tellen, het aantal minuten intensieve beweging, hartslag, calorieverbranding of slaap. Ruim de helft van de ondervraagden heeft ook het gevoel dat behalen van gestelde doelen zoals 10.000 stappen een positief en motiverend effect hebben. 

Noor de Bruijn, VP Commerce bij Etos (foto boven): 'Lekkerder in je vel zitten, start bij goede gezondheid. We willen Nederland blijer maken door je partner in je dagelijkse wellbeing te zijn. Dit gaat verder dan het verkopen van producten, ook bewustwording creëren en inzichten delen zien we als onze rol. Bloeddruk is een belangrijk thema in ons opleidingsinstituut, ook omdat hier in de winkels veel vragen over worden gesteld. We zijn daarom dieper in dit thema gedoken en hebben we een onderzoek onder vrouwelijk Nederland uitgezet. De huidige campagne laat zien dat je bij Etos op een laagdrempelige manier terecht kunt voor goed advies over een gezonde levensstijl. Om onze kennis te vergroten hebben we actief contact gezocht met specialisten uit het UMC Utrecht, Erasmus MC en Amsterdam UMC. Elke vraag die jou helpt om je goed te voelen, kun je bij Etos stellen. Zowel in onze fysieke winkels als online kijken we voorbij ons productaanbod en staan we klaar om consumenten van kennis te voorzien.'

Bloeddruk meten wordt nog te vaak vergeten
Bloeddruk meten en ook de kennis over wat een gezonde bloeddruk inhoudt, is nog geen gemeengoed. 94% van vrouwelijk Nederland weet dat een hoge bloeddruk het risico op hartfalen, een beroerte of hartinfarct verhoogt. Toch geeft meer dan de helft van de vrouwen tussen de 40 en 59 jaar aan nooit hun bloeddruk te meten. In het onderzoek komt ook naar voren dat er veel onduidelijkheid heerst als het gaat over bloeddruk. Stellingen als “Bloeddruk betekent dat je hart sneller klopt” en “Een gezonde bloeddruk is bij vrouwen anders dan bij mannen” werden door respectievelijk 56% en 69% niet correct beantwoord. Het volledige onderzoek is hier te vinden

Hester de Ruijter, hoogleraar hart-en vaatziekten bij vrouwen (UMC Utrecht): 'Fantastisch dat 80% van de vrouwen aangeeft dat ze op regelmatige basis bezig zijn met hun gezondheid, inzicht in je eigen bloeddruk hoort daar zeker ook bij. Een hoge bloeddruk heb je meestal niet in de gaten. Ook als je gezond eet en veel sport kun je een te hoge bloeddruk hebben. Begin daarom vanaf je veertigste met minimaal één keer per jaar (thuis)meten van je bloeddruk. Hoge bloeddruk is namelijk vrij eenvoudig met aanpassingen in de levensstijl of medicatie aan te pakken, maar de lange termijn gevolgen aan hart of vaten zijn vaak onomkeerbaar.'

(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken