[Marketeer 152] Fleur Ditzel-Runhardt en Roos Lindhout van House of Treats

[Marketeer 152] Fleur Ditzel-Runhardt en Roos Lindhout van House of Treats
  • Food-en-retail
  • 23 apr 2021 @ 07:25
  • 15174 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Marketing

In deel 152 van deze successerie spreken we de twee oprichters en drijvende krachten/marketeers achter House of Treats (foto). Dit bureau introduceert een moderne manier van marktonderzoek: een combinatie van kwalitatief onderzoek én marketing voor uiteenlopende merken als Heineken, Rituals, Wolford, Rijksmuseum en Dr. Hauschka.

Wie zijn jullie? Wat heb je met merken en marketing?
'Wij zijn Fleur Ditzel-Runhardt en Roos Lindhout en samen runnen we House of Treats. Dit bureau introduceert een moderne manier van marktonderzoek: een combinatie van kwalitatief onderzoek én marketing. Fleur was eerder Client Service Director binnen de marketing/reclame. Altijd gedreven om doelgroepen te doorgronden en zodoende mooie en effectieve campagnes te ontwikkelen. De achtergrond van Roos ligt ook in marketing, communicatie en PR aan de bureauzijde. Ze was onder meer conceptontwikkelaar voor experience-marketingcampagnes voor merken als RTL, Fairtrade NL en L’Oréal. Onze expertise ligt bij de juiste doelgroep bereiken. En ons uiteindelijke doel is om merk en consument op een eerlijke en positieve manier dichter bij elkaar te brengen.'

Hoe kwam je op House of Treats, gebaseerd op welk inzicht?
Fleur: 'Ik heb geleerd dat wanneer je goede producten, campagnes en/of uitingen wilt maken voor merken of als merk zijnde, je je doelgroep echt goed moet kennen. Je moet weten wat er speelt. Om een goede campagnestrategie uit te werken, deden wij altijd extra onderzoek naast de gegevens die het merk al had. Dit zorgde ervoor dat je niet voor verrassingen kwam te staan en beter wist wat wel en niet zou werken, voordat er gecreëerd ging worden. Met dit inzicht wilde ik kijken of ik een nieuwe, makkelijke, laagdrempelige manier van marktonderzoek kon ontwikkelen. De oude was vaak stoffig en vol cijfers waar weinig mee werd gedaan. Daarnaast wilde ik een concept neerzetten dat tegelijkertijd nog andere voordelen voor merken zou bieden. Veel marketeers die ik toen sprak, wilden graag met hun product en/of dienst dichter bij de consument komen. House of Treats zorgt dat jij met een premium-merkbeleving bij jouw doelgroep in de huiskamer terechtkomt. Daarnaast houden consumenten van merken die feedback kunnen waarderen, met wie ze mee mogen denken. We zien dan ook dat consumenten na deze kennismaking het merk een warm hart toedragen, wat concreet resulteert in conversie, loyaliteit en positieve word of mouth.'

Vertel eens meer: wat, waarom en waarom nu? Wat is er bijzonder aan?
'House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek inzet als marketingtool. Ons concept geeft merken toegang tot de zorgvuldig samengestelde community van invloedrijke, cultuur- en trendbewuste consumenten en (micro-)influencers. Samen met het merk definiëren we de ideale doelgroep en selecteren we de best passende ambassadeurs uit onze community. Deze groep ontvangt vervolgens een exclusieve uitnodiging om zich in te schrijven voor de premium-box met producten en/of diensten die precies in hun interessegebied vallen. Bij de inschrijving hanteren we first come, first serve met als resultaat dat de box meestal binnen 10 minuten is uitverkocht. De lucky ones ontvangen kort daarna thuis een premium-merkbeleving met producten en/of diensten, in ruil voor hun ongezouten mening die ze via een online vragenlijst met ons delen. Door de positieve ervaring met het merk worden community members ook gelijk ambassadeurs: ze vertellen erover in eigen kringen en genereren online bereik. Met als eindresultaat; een rapportage met kwalitatieve onderzoeksresultaten, organische bereikcijfers en ROI.

Met dit concept willen we marktonderzoek vernieuwen. Een manier die past bij marketing anno 2021; persoonlijk, van dichtbij en met concrete resultaten. We geloven namelijk dat de combinatie van kennis over gedragingen en behoeftes van je doelgroep én organisch bereik, de krachtigste tool is voor merken om meer klanten aan zich te binden. En dat is juist in deze tijd extra waardevol, want veel merken staan voor uitdagende doelstellingen.'

Hoe ontwikkelen jullie de concepten?
'Het begint uiteraard altijd met een sparringsessie met de klant. Wat zijn precies de doelstellingen? Wat hoop je hiermee te bereiken? Wanneer is het een succes? Als we dat helder hebben, bedenken we met welke middelen we dit gaan bereiken en geven we er vervolgens creatief invulling aan. We denken vanuit communicatie en spelen in op trends en actualiteiten. Neem bijvoorbeeld The Impact Box; een box gevuld met enkel merken die positief impact maken op mens en milieu. Deze box wordt in oktober, op de dag van de duurzaamheid, gelanceerd om consumenten bewuster te maken. De bijbehorende vragenlijst gaat over verschillende thema’s, bijvoorbeeld wat de meest overtuigende redenen zijn om een duurzaam product te kopen. Of verbeterpunten rondom merkbeleving, online omgeving, campagnes, etc. Of we werken juist exclusief met merken samen en bedenken concepten die in lijn liggen met hun huidige campagne, bijvoorbeeld rondom een productlancering. Dit doen we voor uiteenlopende merken als Heineken, Rituals, Wolford, Rijksmuseum en Dr. Hauschka.'

Hoe hebben jullie de pandemie doorstaan?
'We hebben ontzettend veel geleerd van deze crisis, met vallen en opstaan! In ons geval zagen we dat de marketingbudgetten van onze klanten ineens een stuk kleiner werden of in sommige gevallen, een stuk groter! In beide gevallen stonden onze klanten voor uitdagende doelstellingen, wat ervoor heeft gezorgd dat onze focus is verschoven naar exclusief en meer op maat. We kunnen nu nog gerichter werken en dat scheelt meteen een hele hoop waste in marketing! Ook klopten nieuwe klanten bij ons aan die juist door de crisis behoefte kregen aan een nieuwe partner met een frisse kijk. Eén die echt alles op alles zet om de groeiambities van de klant waar te maken. Voor ons is het heel waardevol om samen te werken met dit soort ambitieuze merken. Merken, zoals bijv. The Gift Label en FEST Amsterdam, die open hebben gestaan voor vernieuwing en constant op zoek zijn naar echte connectie met hun doelgroep. Dat maakte ook dat 2020 een goed jaar voor ons was.'

Wat zijn jullie plannen voor 2021?
'We houden onze focus op maatwerk. Daarnaast willen we duurzame relaties aangaan. Dat houdt in dat onze betrokkenheid niet ophoudt bij onderzoeksresultaten en bereik. We zijn doelgroep-specialist en partner van onze klanten en we blijven dat graag, zodat we op de langere termijn gezamenlijk meer impact kunnen maken. We denken mee, van advies en bereik rondom campagnes tot het verzamelen van de juiste ambassadeurs voor je merk of event, maar ook begeleiding bij implementatie van nieuwe diensten of producten.'

Wat is jullie persoonlijke uitdaging met House of Treats?
Roos: 'Mijn persoonlijke uitdaging is om merken, met statistisch fundament vanuit de doelgroep, (nog) meer in te laten zien hoe belangrijk het is om mee te bewegen met de transitie die nu plaatsvindt, naar een duurzame en sociale economie.'

Fleur: 'Ik wil graag de bewustwording van het belang van onderzoek onder merken vergroten. Na de rapportage staan klanten altijd versteld hoe interessant en waardevol het is om op basis van deze resultaten de strategie en marketingplannen verder te ontwikkelen. Het is mijn persoonlijke uitdaging om meer merken dit in te laten zien en zo de best mogelijke partner te zijn!'

 

tekst: Peter van Woensel Kooy 

Meer info klik hier

* Voor de 151 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, scroll naar de linkjes hieronder.

tekst: Peter van Woensel Kooy 

Meer info klik hier

* Voor de 151 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, scroll naar de linkjes hieronder.


De eerdere hoogvliegers uit deze serie:
151. [Marketeer 151] Jacqueline Seton-Jacobs (Seton’s Bakery) 
150. [Marketeer 150] 
Lena Cobelens van lounge- en sleepwear merk Le Olive
149. [Marketeer 149] Phil Vonk: 'Auto.nl is een lifehack'
148. [Marketeer 148] Ramon Beuk - chef, leraar en ondernemer over Wayooh
147. [Marketeer 147] Nathalie van den Hombergh over Own Your Space
146. [Marketeer 146] Bibi Janus van Juicebrothers
145. [Marketeer 145] Anna de Lanoy Meijer en Nina Poot over Anna + Nina
144. [Marketeer 144] Ella Fortuin koppelt personalities aan merken met Brands Connected
143. [Marketeer 143] Celapp Media scoort met b2b apps
142. [Marketeer 142] Pauline Cousseau: chief marketing officer oogmerk Polette  
141. [Marketeer 141] CMO Mick van Ettinger van The LiveKindly Collective
140. [interview marketeer 140] Iris Spronk over Webscraping Amsterdam
139. [interview Marketeer 139] Jasmijn Rijcken over marketingschip Eureka
138. [interview Marketeer 138] Felice Uiterwijk van Fairtrade Original over jackfruit
137. [interview Marketeer 137] Mark de Lange, ceo en founder van Ace & Tate
136. [interview Marketeer 136] Milo Borghans - Blyck Leckerneyen
135. [interview Marketeer 135] Bernadette Kooijman - startup No Fairytales
134. [interview Marketeer 134] Martijn Roordink, CEO en co-founder van Spaces
133. [interview Marketeer 133] Willem Kors & Marleen de Haan - marketeers Poeder Pret
132. [interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter Chuck Studios
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - dga en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken