[marketeer 148] Ramon Beuk over 'zelfhulpboek voor in de keuken' Wayooh

[marketeer 148] Ramon Beuk over 'zelfhulpboek voor in de keuken' Wayooh
  • Food-en-retail
  • 12 feb 2021 @ 08:33
  • 14630 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Hij is zelf uitgegroeid tot merk. In deel 148 van deze successerie Ramon Beuk, die deze maand het boek 'Wayooh' uitbrengt. 'Vaak word ik tv-kok genoemd, maar dat is niet wat ik dagelijks doe of waar ik voor geleerd heb.'

'Wat ik wel ben? Ik ben chef, leraar en ondernemer.'

Ramon Beuk werkte een aantal jaren als kok in verschillende restaurants. Daarna is hij als ontwikkelaar van concepten en producten voor Bijenkorf, Hema en Unilever gaan werken. Ook presenteerde hij televisieprogramma’s en schreef elf kookboeken, waarvan er twee bekroond werden tot Kookboek van het Jaar.

Wat heb je met merken en marketing?
'Als ondernemer ontwikkelde ik een aantal horeca-concepten. Het mooiste vind ik om iets te bedenken en ontwikkelen wat nog niet door anderen gedaan is. Ontwikkelingen waarvan mensen op voorhand niet weten dat ze er behoefte aan hebben, totdat je het onder hun neus duwt. Ik hou van unieke concepten waar een goed verhaal achter zit. Zoals mijn, in 2011 ontwikkelde, restaurantconcept “restaurant VOOREENMAAND”.'

Dat was een nieuwe vorm van dineren?
'Ja. Ik ben nog steeds trots dat ik hiermee het klassieke ‘uit eten gaan’ in een nieuwe vorm heb gegoten. In dit concept verpakte ik namelijk alles wat ik zelf miste als ik uit eten ging.

Mensen die niet langs geweest waren vroegen zich af wat er zo bijzonder aan was. Het antwoord was net zo simpel als ingewikkeld. Wat een concept bijzonder maakt is de eigenheid die je er zelf in stopt. Het moet volledig van jezelf zijn. Probeer heel dicht tot de kern te komen van wie je bent en waar je blij van wordt. Vertaal dat naar een tastbaars concept. Als dat lukt heb je altijd iets unieks te pakken. Want er is maar één jij. Daar geloof ik in.

Met het nieuwe kookboek Wayooh voel ik dat ik weer iets van mezelf vertaal naar tastbaarheid. Mensen die het boek lezen en volgen zullen dat ervaren. Mensen die er vluchtig doorheen bladeren zullen een te snelle conclusie trekken. Ze zullen het misschien proberen te vergelijken met dat wat ze al kennen. Het lastige van unieke dingen is dat het moeite kost om ze te begrijpen en je erin te verplaatsen. Maar wanneer jij je best doet om iets unieks te begrijpen zal het je raken en niet meer loslaten.'

Vertel graag meer over je nieuwe kookboek: wat, waarom en waarom nu? Wat is er bijzonder aan?
'Ik noem dit boek bewust geen kookboek, maar een zelfhulpboek voor in de keuken. Waarom? Door de jaren heen kreeg ik regelmatig te horen dat mensen kookboeken heel leuk vinden. Toch krijgen mensen ook vaak stress van kookboeken. Ze vragen mij: "Wat doe je met die overgebleven kruiden, hoe bewaar je dingen handig en hoe verwerk je ze in andere gerechten?" Kortom, mensen willen weten hoe ze meer structuur krijgen en het dagelijkse eten koken beter kunnen organiseren.

Daar wil ik met dit boek mensen bij helpen. Geen ingewikkelde recepten, maar een methodiek ontwikkelen om mensen rust, overzicht en controle te laten ervaren. Dit boek leert je organiseren in je eigen keuken, tijd besparen, handiger en voordeliger boodschappen doen, voedselverspilling tegen gaan en het geeft je inzichten tot het ontwikkelen van je eigen creaties. Het is een eigenwijs boek dat niet wil verpieteren in je boekenkast. Maar intensief gebruikt wil worden op je aanrecht, in of naast je bed. Ik heb het volledig, zonder uitgever, in eigen beheer gemaakt.'

Op de voorkant prijken tomaten, asperges, knoflook en een ui?
'De uitgever had waarschijnlijk weer een foto van Beuk op de cover gewild, want: "Jouw gezicht verkoopt". Mijn antwoord hierop? "Nee! Het gaat niet om mij." Dit boek gaat om het concept en de methodiek. Vandaar geen foto’s van mezelf op de cover en in dit boek. Gek genoeg voelt het juist daardoor nóg meer als mijn eigen project.'

Hoe kwam je aan de recepten?
'De recepten ontwikkelde ik puur door na te bootsen hoe mensen het beste thuis met eten om kunnen gaan. Ik wilde vooral eenvoudige, maar super lekkere recepten maken. Waarbij het uiteindelijk ging om een methodiek waar mensen rust bij zouden ervaren. Ik haalde vijftien basisingrediënten en probeerde deze over zeven dagen te verdelen en het te verwerken zodat er niks verspild werd. Dat was een mooie uitdaging én het leverde leuke recepten op. Het leuke is: iedereen zou deze methode op zijn of haar eigen gerechten kunnen toepassen. Dat is mede het mooie van dit boek.'

Op welke lezers legt jouw kookboek zich toe?
'De doelgroep is heel breed: van beginners in de keuken tot aan de meer ervaren thuis-kok. Ik denk dat zogenaamd ervaren (of eigenwijze) mensen hier niet aan moeten beginnen. Zij die denken het al te weten, of beter te weten, moeten een ander boek kopen. Voor mensen die graag meer willen, openstaan voor meer voordelen en er echt iets van willen maken is dit boek gemaakt. Die groep is gelukkig heel groot.'

Kunnen merken zich aansluiten bij jouw activiteiten? Hoe?
'Jazeker. Bij een methodiek en handigheidjes passen natuurlijk merken en tools. Ik ga graag samenwerkingen aan met merken die dezelfde visie delen. Ik wil creëren, geven en blij maken. Dat is al jaren bij alles wat ik doe mijn kern.

Mensen moeten voor mijn product kiezen omdat ze oprechte interesse voelen. En niet omdat ik ze, met allerlei extra’s, geforceerd moet overtuigen van de voordelen.  Ik heb hierover discussies met het marketingbureau dat voor mij werkt. "Niet manipuleren, maar loyaliteit creëren", zeg ik dan. Niemand mag het gevoel hebben iets door de strot geduwd te krijgen. Mensen die mijn concept niet snappen, klagen over de minder mooi gestylde foto’s in het boek. Terwijl dat juist een bewuste keuze is geweest. Een (kook)boek maken waarbij de gemiddelde thuis-kok denkt “maar zo kan ik het ook!”. Het begint bij dicht bij de mensen komen. Doe, in dit geval, meer wat mensen herkennen, en minder wat mensen verwachten. 

Dus, met iedereen die deze gedachte deelt wil ik koffie drinken.'

Word je blij van de gemiddelde ingrediënten als je door een Nederlandse supermarkt heenloopt?
'Ik word sowieso blij van de Nederlandse supermarkt! Mensen hebben het ten onrechte vaak over het buitenland, waar zulke bijzondere dingen te koop zijn. Wij hebben in Nederland echt mooie producten en ook qua verse kruiden doet mijn supermarkt om de hoek het heel aardig. Natuurlijk ga ik er niet op zoek naar de meest bijzondere vis, vlees en groentesoorten, maar onze grotere supermarkten -waarvan ik geen merken noem- doen het echt heel aardig hoor.'

Hoe heb je de pandemie doorstaan?
'Eerst is er een schok, gevolgd door verwarring, het besefmoment en het omzetten van de knop en doorgaan! Wat kun je doen tegen iets wat je niet in de hand hebt? Gewoon op zoek gaan naar dingen die je wel kunt sturen. Da’s lastig, maar het kan. Mijn boek Wayooh is het bewijs.'

Wat zijn je plannen voor 2021? Meer kookboeken, we lazen iets ook over culinaire aandacht voor Suriname?
'Het is lastig plannen maken wanneer je afhankelijk bent van externe factoren. Voor 2020 stonden al veel plannen voor Suriname op de agenda. Die plannen werden allemaal verplaatst naar 2021. Dit was onder andere het bouwen van een culinaire opleiding. Ik wil graag iets bijdragen aan de ontwikkeling van hospitality in het land waar ik geboren ben. Maar ook een reis door Suriname staat op de planning. Gekoppeld aan een boek en een tv-programma. Of het dit jaar echt allemaal gaat lukken is te hopen, want deze periode blijft natuurlijk super onzeker.'

Wat wordt jouw persoonlijk uitdaging in 2021?
'
Zoveel mogelijk mensen rust en overzicht in hun keuken geven. Ik wil mensen het inzicht geven dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Dat het best leuk kan zijn om elke dag voor jezelf en anderen te koken. Als ik over een jaar genomen gemiddeld één mail per dag krijg van iemand die blij is met wat ik ze gegeven heb, dan ben ik gelukkig. Want dat blijft mijn kern: creëren, geven en mensen blij maken.'

tekst: Peter van Woensel Kooy

* Voor de 147 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, scroll naar de links hieronder.

Het nieuwe boek Wayooh is o.a. te bestellen op www.wayooh.nl, op www.ramonbeuk.nl en op www.bol.com


Ramon Beuk - chef, leraar en ondernemer

De eerdere hoogvliegers uit deze serie:
147. [Marketeer 147] Nathalie van den Hombergh over Own Your Space
146. [Marketeer 146] Bibi Janus van Juicebrothers
145. [Marketeer 145] Anna de Lanoy Meijer en Nina Poot over Anna + Nina
144. [Marketeer 144] Ella Fortuin koppelt personalities aan merken met Brands Connected
143. [Marketeer 143] Celapp Media scoort met b2b apps
142. [Marketeer 142] Pauline Cousseau: chief marketing officer oogmerk Polette  
141. [Marketeer 141] CMO Mick van Ettinger van The LiveKindly Collective
140. [interview marketeer 140] Iris Spronk over Webscraping Amsterdam
139. [interview Marketeer 139] Jasmijn Rijcken over marketingschip Eureka
138. [interview Marketeer 138] Felice Uiterwijk van Fairtrade Original over jackfruit
137. [interview Marketeer 137] Mark de Lange, ceo en founder van Ace & Tate
136. [interview Marketeer 136] Milo Borghans - Blyck Leckerneyen
135. [interview Marketeer 135] Bernadette Kooijman - startup No Fairytales
134. [interview Marketeer 134] Martijn Roordink, CEO en co-founder van Spaces
133. [interview Marketeer 133] Willem Kors & Marleen de Haan - marketeers Poeder Pret
132. [interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter Chuck Studios
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - dga en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken