Batavia Stad 20 jaar: Van koopjes tot premium shopbeleving

Batavia Stad 20 jaar: Van koopjes tot premium shopbeleving
  • Food-en-retail
  • 8 sep 2021 @ 08:35
  • 21490 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingRetail

Deze week is het precies 20 jaar geleden dat Batavia Stad als allereerste outletcenter van Nederland zijn deuren opende. Waar het winkelcentrum in 2001 begon als ‘koopjesdorp’, groeide Batavia Stad Fashion Outlet uit tot succesvolle speler op de Nederlandse retailmarkt.

De groeiende omzetcijfers van de merken en de groei van bezoekers laten volgens de retailer zien dat de shopstad de afgelopen 20 jaar bestand bleek tegen de toename van online winkelen, de opmars van andere factory outlets en nu ook de coronacrisis.

Nederlands feestje
20 jaar na de opening heeft Batavia Stad verschillende golven getrotseerd. Scott Otte, Marketing Director van Batavia Stad: 'Vandaag vieren we een bijzonder mooi jubileum. Terugkijkend geloof ik dat wij de strategie voor Batavia Stad succesvol hebben uitgevoerd. Sinds de overname door ons moederbedrijf VIA Outlets in 2014, is het aanbod voor 75 procent vernieuwd met luxe, gerenommeerde merken. Het hele gebied is herontwikkeld en huisvest 150 winkels met stijlvolle collecties van 250 (inter)nationale topmerken. Batavia Stad heeft zich echt getransformeerd van koopjesdorp naar een premium shopbeleving.'

Fris en verrassend blijven
Na de komst van Batavia Stad in 2001 zijn er verschillende outlet- en winkelcentra in Nederland bijgekomen. Tel daar ontwikkelingen als online shoppen en de coronacrisis bij op, en je zou verwachten dat Batavia Stad daar in negatieve zin iets van zou merken. Otte: 'Het tegendeel is gelukkig waar; we hebben veel trouwe bezoekers en onze cijfers laten een heel positieve trend zien. Zo was de omzet in juli flink hoger dan in het laatste ‘normale’ jaar in 2019. Ook de bedragen die bezoekers gemiddeld besteden, zien we stijgen. Vergelijken we de periode met 2019 - dus voor corona - dan doet Batavia Stad het qua omzet beduidend beter.'

Het geheim volgens Otte? 'We houden het concept van Batavia Stad op alle vlakken fris en verrassend: van een gevarieerde merkenmix en persoonlijke service, tot het aantrekken van unieke winkels. Denk aan de officiële Max Verstappen Shop, waarbij zijn wereldberoemde Formule 1-auto nog tot eind september bij ons te zien is. Of de opening van onze eerste, eigen conscious pop-up store Re.Love half oktober.'

In 20 jaar naar vijf voetbalvelden
Met drie grote uitbreidingen in 2008, 2009 en 2017 is het winkelgebied van Batavia Stad inmiddels verdubbeld qua vierkante meters: de shopstad is nu ruim 31.000 m2 groot, omgerekend zo’n vijf voetbalvelden. Bezoekers kunnen bij de winkels altijd met 30 tot 70 procent korting shoppen. Van Nike, Levi’s en Tommy Hilfiger, tot beautifully local merken zoals Denham, Fabienne Chapot, King Louie en Scotch & Soda. De populariteit van Batavia Stad vaart wel bij de trend dat er tegenwoordig vanuit deze kwaliteitsmerken een groot animo is om in de fashion outlet vertegenwoordigd te zijn.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken