Online supermarkt Picnic verwelkomt miljoenste klant

Online supermarkt Picnic verwelkomt miljoenste klant
  • Food-en-retail
  • 24 aug 2022 @ 10:16
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

Online supermarkt Picnic heeft zijn één miljoenste klant verwelkomd. Sjamke Verdonk en haar gezin uit Wervershoof in Noord-Holland krijgen vanaf nu vanuit de hub in Hoorn de boodschappen gratis thuisbezorgd.

Ruim 1500 elektrische bezorgwagentjes bezorgen dagelijks vanuit 67 hubs de boodschappen in ruim 170 Nederlandse plaatsen op de 999.999 andere adressen.

Picnic ging na een geheime pilot in Amersfoort eind 2015 in die stad officieel van start met één hub, een paar elektrische bezorgwagentjes en enkele runners (bezorgers). De groei zat er al snel goed in, want op 31 december dat jaar had de nieuwe websuper al 4300 klanten. Uitbreiding naar Utrecht, Almere en Den Haag volgde snel, waarna het aantal hubs in 2016 groeide naar zes, het aantal bezorgwagentjes naar 78 en het aantal klanten naar meer dan 24.000.

Klantenbestand groeit flink
Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt begin 2019 dat Picnic het snelst groeiende bedrijf van Nederland is. Het aantal banen nam in de drie jaar ervoor met maar liefst 162 procent toe. Het klantenbestand groeide lekker mee, want eind 2018 stond de teller op bijna 250.000. Dagelijks gingen inmiddels 649 bezorgwagentjes de weg op. Dat jaar startte Picnic ook in Duitsland, waar het bedrijf op dit moment ruim 600 bezorgwagentjes heeft, die vanuit 37 hubs de boodschappen bij bijna 350.000 klanten afleveren.

In 2021 is het volgende land waar Picnic van start gaat een feit: Frankrijk. ‘Meilleurs prix, livrés gratuit’ slaat ook hier aan. Vanuit zes hubs bezorgen honderd bezorgwagentjes vandaag de dag de boodschappen bij bijna 40.000 klanten. In Nederland staat de teller eind dat jaar op 59 hubs, 1274 bezorgwagentjes en ruim 825.000 klanten.

Ondanks de uitbreiding naar Duitsland en Frankrijk valt ook in Nederland nog genoeg te winnen. Recent ging Picnic van start in Middelburg, Leeuwarden, Drachten, Groningen, Assen, Harderwijk en volgende week in Meppel. 'Die één miljoen is nog maar het begin', aldus medeoprichter van Picnic Michiel Muller. 'We breiden nog wekelijks uit in Nederland en iedere keer is de belangstelling enorm. Online boodschappen doen is een blijvertje, dat is inmiddels wel duidelijk.'
(PvWK)

Over Picnic
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen de laagste prijs hebben. In 2018 startte Picnic ook in Duitsland en in 2021 in Frankrijk. Picnic is een initiatief van ondernemers Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Michiel Muller en Daniel Gebler.
(bron: Picnic)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken