Amsterdam krijgt jaar omgekeerde supermarkt
- Food-en-retail
- 16 sep 2022 @ 08:36
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - InnovatieConcepten
- 16 sep 2022 @ 08:36
- Peter van Woensel Kooy
De organisatie achter het concept van 'de omgekeerde supermarkt 'gaat een vestiging openen in Amsterdam. Tkramrepus was al eerder drie dagen actief en heeft nu groeiplannen.
Eind 2021 werd er in de hoofdstad al een pop-up store geopend van het concept met de naam 'Tkramrepus' (supermarkt, maar dan omgekeerd). In de supermarkt werden geen houdbare levensmiddelen verkocht, maar juist verzameld voor de Voedselbank. Hier bracht je levensmiddelen naartoe in plaats van dat je ze hier koopt. De pilot duurde een aantal dagen, nu is de organisatie bezig met een winkel die minimaal een jaar lang open moet zijn. Om die reden is de stichting met crowdfunding gestart.
Goed doel
'Elke euro die we overhouden wordt geïnvesteerd in de aanschaf van voedsel voor de Voedselbank’, melden de initiatiefnemers (foto boven) op Distrifood. En op de eigen site: 'De Omgekeerde Supermarkt helpt! Na het succes van december zijn wij vastberaden om een vaste winkel te openen in Amsterdam waar we samen met studenten structureel impact kunnen maken tegen armoede en voedselverspilling. Zo helpen we samen de Voedselbank, zodat zij meer mensen kunnen helpen.'
Hulp van Dirk
In de pilotperiode in november 2021 werkte de stichting samen met Dirk van den Broek. Zo stond het logo van die formule op de pui. Ook huurde Dirk het pand en zorgde voor de inrichting van de winkel. Op Linkedin verkondigen zogeheten ambassadeurs van Tkramrepus dat het concept volgend jaar ook naar andere steden wordt uitgerold. Tkramrepus wordt gerund door vrijwilligers in samenwerking met studie- en studentenverenigingen. Zie ook de wervingsfilm in het venster hieronder.
(PvWK, foto: Tkramrepus)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- [interview] Joyce Bierman (AH): 'Affordable luxury en...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- [column] Alle 13 goed: Foodtrends 2026 volgens Friends & Forks
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




