Marktaandeel Aldi en Lidl wint flink terrein
- Food-en-retail
- 5 sep 2022 @ 10:50
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PrijsoorlogWinkelenMarketing
- 5 sep 2022 @ 10:50
- Peter van Woensel Kooy
Het gezamenlijke marktaandeel van Aldi en Lidl is tot nu toe dit jaar gestegen van 15,7 naar 16,3 procent, meldt Distrifood. Een beweging die niet los te zien is van de prijsinflatie.
‘We zien de afgelopen vier tot zes weken een inflatie-effect in de marktaandelen van Nederlandse supermarkten’, bevestigt marktonderzoeker Sjanny van Beekveld van IRI in Het FD. De onderzoekscijfers van IRI laten niet zien hoe de twee discountformules individueel hebben gepresteerd.
Grote retailers verliezen klanten aan discounters|
Aldi en Lidl winnen marktaandeel ten koste van Albert Heijn en Jumbo, zo lijkt het. Uit cijfers van onderzoeksbureau Q&A blijkt dat vorig jaar nog 30 procent van de Nederlanders boodschappen deed bij Albert Heijn. Dat percentage ligt nu op 24 procent. Lidl is nu de tweede best bezochte supermarkt met 22 procent, tegen 18 procent vorig jaar. Jumbo was vorig jaar nog de nummer 2 in supermarktbezoek. In MarketingTribune editie 15/'22: een kakelvers dossier over 'Pricing' en onder andere de rol van supermarkten daar in. Leer alles over de P van Prijs in crisistijd.
(PvWK, bronnen: Distrifood, FD en MT, beeld Tanya Layko / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Lidl
- Albert Heijn
- Q&A
- marktaandeel
- prijs
- IRI
- discounter
- merk
- retail
- winnen
- huismerk
- inflatie
- shoppen
- Aldi
- onderzoeksbureau
- Jumbo
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- [interview] Joyce Bierman (AH): 'Affordable luxury en...
- [column] The most terrible time of the year
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




