Marktaandeel Aldi en Lidl wint flink terrein

  • Food-en-retail
  • 5 sep 2022 @ 10:50
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PrijsoorlogWinkelenMarketing

Het gezamenlijke marktaandeel van Aldi en Lidl is tot nu toe dit jaar gestegen van 15,7 naar 16,3 procent, meldt Distrifood. Een beweging die niet los te zien is van de prijsinflatie.

‘We zien de afgelopen vier tot zes weken een inflatie-effect in de marktaandelen van Nederlandse supermarkten’, bevestigt marktonderzoeker Sjanny van Beekveld van IRI in Het FD. De onderzoekscijfers van IRI laten niet zien hoe de twee discountformules individueel hebben gepresteerd.

Grote retailers verliezen klanten aan discounters|
Aldi en Lidl winnen marktaandeel ten koste van Albert Heijn en Jumbo, zo lijkt het. Uit cijfers van onderzoeksbureau Q&A blijkt dat vorig jaar nog 30 procent van de Nederlanders boodschappen deed bij Albert Heijn. Dat percentage ligt nu op 24 procent. Lidl is nu de tweede best bezochte supermarkt met 22 procent, tegen 18 procent vorig jaar. Jumbo was vorig jaar nog de nummer 2 in supermarktbezoek. In MarketingTribune editie 15/'22: een kakelvers dossier over 'Pricing' en onder andere de rol van supermarkten daar in. Leer alles over de P van Prijs in crisistijd.
(PvWK, bronnen: Distrifood, FD en MT, beeld Tanya Layko / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken