Nieuwe positionering meubelketen HACO: dat lekkere thuisgevoel

Nieuwe positionering meubelketen HACO: dat lekkere thuisgevoel
  • Food-en-retail
  • 3 nov 2022 @ 10:06
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Meubelketen HACO Wonen & Slapen met 29 filialen in Nederland heeft afscheid genomen van haar groengele huisstijl. Met een geheel nieuwe branding en merkbelofte zet het bedrijf in op een betere uitstraling en beleving. De nieuwe huisstijl wordt de komende maanden doorgevoerd in alle communicatiemiddelen en de winkels.

Dit traject gaat tot maart 2023 duren. Jan Lancée, directeur Haco:  ‘Met ingang van de lente zien alle Nederlandse vestigingen van HACO eruit als winkels van Haco. Dan start ook onze landelijke relaunch campagne.’ Full-service communicatiebureau Hart Voor De Zaak uit Leiden/Valkenburg tekende voor de creatie en strategie.

De oude huisstijl

Het bekende groengeel is volgens directeur Ramses Braakman van Hart voor de Zaak georiënteerd op het verleden. ‘De kleurencombinatie verwijst naar de lokale oorsprong van HACO Wonen & Slapen: Den Haag. De rechttoe rechtaan vormgeving roept vaak associaties op met een klus- en gereedschapswinkel. Ook dat is historisch verklaarbaar. Ooit haalden mensen kwaliteitshout voor keukens en kasten bij winkels van de HAagse COmbinatie.’

De lancering van de nieuwe huisstijl tijdens bijeenkomst personeel Haco

Vierde generatie in familiebedrijf

Ondertussen is bij familiebedrijf HACO Wonen & Slapen de vierde generatie aan het werk gegaan. Deze is trots op het verleden, maar heeft ook te maken met de communicatiebehoeften van nu. Lancée: ‘HACO-klanten hebben een compleet ander gevoel bij ons dan buitenstaanders die voorbijlopen aan een lichtbak van HACO Wonen & Slapen. Kortom, de huisstijl ontneemt het zicht op onze merkbelofte en wat men werkelijk mag verwachten in onze winkels en webshop.’

Wat klanten waarderen

HACO Wonen & Slapen mag een landelijke keten zijn, de bedrijfsvoering wordt gekenmerkt door persoonlijk contact en korte lijnen. Braakman: ‘Filialen hebben relatief veel ruimte voor eigen verantwoordelijkheid. Hetzelfde geldt voor de individuele medewerker op vestigingsniveau. Klanten herkennen deze menselijke maat in de betrokkenheid en passie die zij ervaren bij HACO-medewerkers. En –niet onbelangrijk– klanten waarderen dit ook.’

Samen thuisgevoel creëren

Met Hélène Mandersloot (Making Change Happen) deed HACO Wonen & Slapen een onderzoek naar het organisatie-DNA. Deze bevindingen werden ingebracht in een merksessie met Hart Voor De Zaak. Hierin stond de vraag naar het waarom, hoe en wat van HACO Wonen & Slapen centraal. Braakman: ‘In de kern is dit het antwoord: medewerkers kiezen voor werken bij HACO Wonen & Slapen, omdat zij hier de ruimte hebben om samen het thuisgevoel te creëren. Samen met collega’s én samen met de klant. Thuisgevoel zowel in de woning als in de winkelbeleving.’

Persoonlijkheid

Dit DNA is volgens Braakman verankerd in de herpositionering en in de nieuwe pay-off: Dat lekkere thuisgevoel. Het gevoelselement vormt de grondslag voor de nieuwe visuele identiteit is ontwikkeld. ‘Het logo is een letterbeeld, geschreven als een naam. Want Haco is een persoon. Het kleurenpalet en het script font zijn afgestemd op de voorkeuren van veelal vrouwelijke beslissers in het aankoopproces. Ook is er een verkort H-icoon ontwikkeld. Deze paraaf werkt met name in social media goed als persoonlijke afzender.’

Toekomst

Lancée: ‘Haco Wonen & Slapen maakt met de rebranding een belangrijke stap in de upgrading van ons merk. We zijn de afgelopen jaren wat underpromising geweest. We bieden eigen collecties van hoge kwaliteit voor een betaalbare prijs. Het wordt tijd dat meer klanten kennismaken met onze mooie winkels en het direct uit voorraad leverbare, uitgebreide assortiment meubels, bedden, accessoires en verlichting. Met ons nieuwe uiterlijk zijn we klaar voor de toekomst.’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken