Nieuwe positionering meubelketen HACO: dat lekkere thuisgevoel
- Food-en-retail
- 3 nov 2022 @ 10:06
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 3 nov 2022 @ 10:06
- Sjaak Hoogkamer
Meubelketen HACO Wonen & Slapen met 29 filialen in Nederland heeft afscheid genomen van haar groengele huisstijl. Met een geheel nieuwe branding en merkbelofte zet het bedrijf in op een betere uitstraling en beleving. De nieuwe huisstijl wordt de komende maanden doorgevoerd in alle communicatiemiddelen en de winkels.
Dit traject gaat tot maart 2023 duren. Jan Lancée, directeur Haco: ‘Met ingang van de lente zien alle Nederlandse vestigingen van HACO eruit als winkels van Haco. Dan start ook onze landelijke relaunch campagne.’ Full-service communicatiebureau Hart Voor De Zaak uit Leiden/Valkenburg tekende voor de creatie en strategie.
De oude huisstijl
Het bekende groengeel is volgens directeur Ramses Braakman van Hart voor de Zaak georiënteerd op het verleden. ‘De kleurencombinatie verwijst naar de lokale oorsprong van HACO Wonen & Slapen: Den Haag. De rechttoe rechtaan vormgeving roept vaak associaties op met een klus- en gereedschapswinkel. Ook dat is historisch verklaarbaar. Ooit haalden mensen kwaliteitshout voor keukens en kasten bij winkels van de HAagse COmbinatie.’
De lancering van de nieuwe huisstijl tijdens bijeenkomst personeel Haco
Vierde generatie in familiebedrijf
Ondertussen is bij familiebedrijf HACO Wonen & Slapen de vierde generatie aan het werk gegaan. Deze is trots op het verleden, maar heeft ook te maken met de communicatiebehoeften van nu. Lancée: ‘HACO-klanten hebben een compleet ander gevoel bij ons dan buitenstaanders die voorbijlopen aan een lichtbak van HACO Wonen & Slapen. Kortom, de huisstijl ontneemt het zicht op onze merkbelofte en wat men werkelijk mag verwachten in onze winkels en webshop.’
Wat klanten waarderen
HACO Wonen & Slapen mag een landelijke keten zijn, de bedrijfsvoering wordt gekenmerkt door persoonlijk contact en korte lijnen. Braakman: ‘Filialen hebben relatief veel ruimte voor eigen verantwoordelijkheid. Hetzelfde geldt voor de individuele medewerker op vestigingsniveau. Klanten herkennen deze menselijke maat in de betrokkenheid en passie die zij ervaren bij HACO-medewerkers. En –niet onbelangrijk– klanten waarderen dit ook.’
Samen thuisgevoel creëren
Met Hélène Mandersloot (Making Change Happen) deed HACO Wonen & Slapen een onderzoek naar het organisatie-DNA. Deze bevindingen werden ingebracht in een merksessie met Hart Voor De Zaak. Hierin stond de vraag naar het waarom, hoe en wat van HACO Wonen & Slapen centraal. Braakman: ‘In de kern is dit het antwoord: medewerkers kiezen voor werken bij HACO Wonen & Slapen, omdat zij hier de ruimte hebben om samen het thuisgevoel te creëren. Samen met collega’s én samen met de klant. Thuisgevoel zowel in de woning als in de winkelbeleving.’
Persoonlijkheid
Dit DNA is volgens Braakman verankerd in de herpositionering en in de nieuwe pay-off: Dat lekkere thuisgevoel. Het gevoelselement vormt de grondslag voor de nieuwe visuele identiteit is ontwikkeld. ‘Het logo is een letterbeeld, geschreven als een naam. Want Haco is een persoon. Het kleurenpalet en het script font zijn afgestemd op de voorkeuren van veelal vrouwelijke beslissers in het aankoopproces. Ook is er een verkort H-icoon ontwikkeld. Deze paraaf werkt met name in social media goed als persoonlijke afzender.’
Toekomst
Lancée: ‘Haco Wonen & Slapen maakt met de rebranding een belangrijke stap in de upgrading van ons merk. We zijn de afgelopen jaren wat underpromising geweest. We bieden eigen collecties van hoge kwaliteit voor een betaalbare prijs. Het wordt tijd dat meer klanten kennismaken met onze mooie winkels en het direct uit voorraad leverbare, uitgebreide assortiment meubels, bedden, accessoires en verlichting. Met ons nieuwe uiterlijk zijn we klaar voor de toekomst.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Balr failliet - focus verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers