'Helft Nederlanders shopt lokaal voor feestdagen'

'Helft Nederlanders shopt lokaal voor feestdagen'
  • Food-en-retail
  • 6 dec 2022 @ 14:57
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De helft van de Nederlanders shopt bewust bij lokale ondernemers voor de feestdagen. Om cadeau-inspiratie op te doen gebruikt één op de drie Nederlanders apps als Instagram en Facebook. Zo’n 35% daarvan gaat ook daadwerkelijk over tot aankoop van een product via deze kanalen.

Dat blijkt uit onderzoek van YouGov in opdracht van Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook en Instagram.. 42% van de Nederlanders vindt het lastig om te beslissen wat ze met de feestdagen cadeau willen doen aan familie en vrienden. Consumenten geven dan ook aan dat ze ervoor openstaan om nieuwe producten te ontdekken en graag geïnspireerd willen worden, zoals bijvoorbeeld door social media en creators. Meer dan de helft van de ondervraagden (56%) gaat online actief op zoek naar geschikte cadeaus voor onder de kerstboom. Daarbij winnen apps als Facebook en Instagram het aan populariteit van meer traditionele kanalen zoals zoekmachines en websites van winkels, volgens het onderzoek. 

Bewuste keuzes
Bij het online shoppen van kerstcadeaus geven consumenten aan het belangrijk te vinden om lokale ondernemers te steunen, niet in de laatste plaats om een cadeau te vinden met een verhaal of een unieke, handgemaakte creatie. De helft van de Nederlanders kiest er dan ook bewust voor om cadeaus te halen bij kleinere, lokale bedrijven. Dankzij social media kunnen kunstenaars en creatieve ondernemers de juiste doelgroep bereiken en een publiek over de hele wereld vinden. De bevindingen maken deel uit van de campagne ‘Good Ideas Deserve to be Found’, waarbij Meta kleine bedrijven steunt en mensen aanmoedigt om kerstcadeaus te kopen bij lokale ondernemers.

Meta Seasonal Holidays Study is een online onderzoek uitgevoerd in december 2021 door onderzoeksbureau YouGov in opdracht van Meta, onder 23.147 personen van 18 jaar en ouder in 15 verschillende markten, waaronder Nederland.

Michiel van Zaane

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken