'Helft Nederlanders shopt lokaal voor feestdagen'

- Food-en-retail
- 6 dec 2022 @ 14:57
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 6 dec 2022 @ 14:57
- Michiel van Zaane
De helft van de Nederlanders shopt bewust bij lokale ondernemers voor de feestdagen. Om cadeau-inspiratie op te doen gebruikt één op de drie Nederlanders apps als Instagram en Facebook. Zo’n 35% daarvan gaat ook daadwerkelijk over tot aankoop van een product via deze kanalen.
Dat blijkt uit onderzoek van YouGov in opdracht van Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook en Instagram.. 42% van de Nederlanders vindt het lastig om te beslissen wat ze met de feestdagen cadeau willen doen aan familie en vrienden. Consumenten geven dan ook aan dat ze ervoor openstaan om nieuwe producten te ontdekken en graag geïnspireerd willen worden, zoals bijvoorbeeld door social media en creators. Meer dan de helft van de ondervraagden (56%) gaat online actief op zoek naar geschikte cadeaus voor onder de kerstboom. Daarbij winnen apps als Facebook en Instagram het aan populariteit van meer traditionele kanalen zoals zoekmachines en websites van winkels, volgens het onderzoek.
Bewuste keuzes
Bij het online shoppen van kerstcadeaus geven consumenten aan het belangrijk te vinden om lokale ondernemers te steunen, niet in de laatste plaats om een cadeau te vinden met een verhaal of een unieke, handgemaakte creatie. De helft van de Nederlanders kiest er dan ook bewust voor om cadeaus te halen bij kleinere, lokale bedrijven. Dankzij social media kunnen kunstenaars en creatieve ondernemers de juiste doelgroep bereiken en een publiek over de hele wereld vinden. De bevindingen maken deel uit van de campagne ‘Good Ideas Deserve to be Found’, waarbij Meta kleine bedrijven steunt en mensen aanmoedigt om kerstcadeaus te kopen bij lokale ondernemers.
Meta Seasonal Holidays Study is een online onderzoek uitgevoerd in december 2021 door onderzoeksbureau YouGov in opdracht van Meta, onder 23.147 personen van 18 jaar en ouder in 15 verschillende markten, waaronder Nederland.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- M&M's lijkt te zwichten voor rechts Amerika blijkt niet zo...
- Robbie Williams nieuwe ster naast Felix the Cat
- Fris Supermarkt opent in Amsterdam gratis supermarkt voor...
- Domino's komt met hit tijdens carnaval - de Frietzza
- [column] Say cheese (burger)
- McDonald's Nederland lanceert opvallende prijscampagne waar...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Eerste producten geleverd bij Plus... 03-02-2023
- Distributie Albert Heijn steeds... 03-02-2023
- Vice Media Group en EU lanceren... 03-02-2023
- Albert Heijn en BP openen 100e... 02-02-2023
- Nederlander blijft bij huismerk:... 02-02-2023
- Lidl maakt nieuwe aanpak gezondheid... 02-02-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day