Blokker haalt met recycleprogramma 40 miljoen gebruikte aluminium koffiecups op

Blokker haalt met recycleprogramma 40 miljoen gebruikte aluminium koffiecups op
  • Food-en-retail
  • 20 jan 2023 @ 08:04
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingMVO

Blokker heeft met haar recycleprogramma in 2022 maar liefst 300.000 kilo aan gebruikte aluminium koffiecups ingezameld. Dit staat gelijk aan zo’n 40 miljoen cups. Op basis van deze opbrengst doet Blokker een donatie aan The Hunger Project.

Vorige week overhandigde Blokker CEO Jeanine Holscher een cheque ter hoogte van €20.000,- aan de directeur van The Hunger Project, Annelies Kanis.  

[Afbeelding met tekst, persoon, staand, poseren Automatisch gegenereerde beschrijving]

 Annelies Kanis (rechts) neemt de cheque van Jeanine Holscher in ontvangst

Blokker startte in maart 2021 met de verkoop van aluminium koffiecups met 100% Rainforest-gecertificeerde koffie. Dit houdt in dat de koffiebonen op een duurzame manier zijn geproduceerd. Gelijktijdig begon Blokker met een uniek recycleprogramma, waarbij consumenten aluminium koffiecups van alle merken bij Blokker winkels in kunnen leveren. In 2021 zamelde Blokker al 30.000 kilo cups in, wat gelijk staat aan ruim 4 miljoen koffiecupjes. In 2022 is dit aantal dus vertienvoudigd.

Gedoneerde bedrag gaat naar project in Mozambique
The Hunger Project zal het gedoneerde bedrag investeren in dorpen rondom een beschermd wildpark in Mozambique, een van de armste landen ter wereld. Hoewel de dieren in Zinave National Park het inmiddels goed doen door succesvolle rewilding, leven de mensen in de dorpen rond het natuurgebied in grote armoede. Het gebied is zeer droog, er zijn weinig basisvoorzieningen en veel mensen hebben honger. Daar wil The Hunger Project verandering in brengen - zodat mens, dier en natuur samen kunnen floreren.

[Afbeelding met buiten, boom, gras, grond Automatisch gegenereerde beschrijving] The Hunger Project ondersteunt twee groepen dorpen rond het park. Daar werkt de organisatie samen met de dorpsbewoners, lokale leiders, de lokale overheid en de natuurbeschermers. Met aandacht voor lokale bedrijvigheid, toegang tot schoon drinkwater, onderwijs, omgaan met de gevolgen van klimaatverandering, gelijkheid tussen mannen en vrouwen en alle andere factoren die een rol spelen bij honger en armoede. Meer informatie over dit project.

Ama uit het dorp Maculuve verbouwt haar eigen groenten in haar moestuin
Jeanine Holscher, CEO Blokker: 'Het recyclen van de koffiecupjes sluit perfect aan bij onze duurzaamheidsambitie. Ik ben dan ook ontzettend blij dat consumenten ons zo goed weten te vinden en dat ik namens Blokker zo’n mooi bedrag mag overhandigen. Dankzij de grote hoeveelheid cupjes die het afgelopen jaar zijn ingeleverd, kan Blokker ook aan dit mooie project in Mozambique een waardevolle bijdrage leveren.'

Annelies Kanis, directeur The Hunger Project: 'Wij zijn heel blij dat zoveel mensen hun koffiecupjes hebben ingeleverd bij Blokker. Met de opbrengst ondersteunen wij mensen die voor hun eigen leefomgeving een belangrijk verschil maken op weg naar het einde van honger. Samen met Blokker, haar klanten én de inwoners van de dorpen rond Zinave willen wij mens en natuur laten floreren. We willen alle deelnemers aan het recycleprogramma enorm bedanken.'

Blokker inleverpunt voor diverse gebruikte producten  
'Bij Blokker willen we onze klanten helpen duurzamere keuzes te maken', aldus Holscher. Naast aluminium koffiecups kunnen klanten ook hun oude pannen bij Blokker inleveren. 'Hiermee krijgen zij 5% korting op aankoop van een nieuwe pan. De ingeleverde pannen worden gerecycled tot nieuwe producten. Daarnaast zijn de Blokker winkels al geruime tijd inzamelpunt voor gloeilampen, batterijen en gebruikte elektrische apparaten.'
(PvWK)

 

Over Blokker
'Blokker heeft in Nederland een netwerk van meer dan 400 winkels inclusief ruim 50 franchise filialen, een webshop met een assortiment van meer dan 500.000 artikelen en ruim 4.000 werknemers. Blokker is al 127 jaar de voordelige specialist op het gebied van koken, tafelen en huishouden met een breed assortiment huishoudelijke artikelen van onderscheidende merken en vernieuwende producten van kwaliteit tegen een goede prijs. Het hoofdkantoor van Blokker is gevestigd in Amsterdam. Het distributiecentrum van Blokker telt ruim 100.000 m2 en is gevestigd in Geldermalsen. Voor meer informatie: www.blokker.nl.'

(bron: Blokker)

Over Mirage Retail Group
'Over Mirage Retail Group Mirage Retail Group (Mirage) is het retailplatform achter de vertrouwde en vernieuwende winkelformules Blokker, Intertoys, BCC en Miniso in Nederland. De winkelformules van Mirage tellen ruim 8.000 werknemers. Mirage wil een positieve impact op de Nederlandse retailmarkt hebben, door met relevante, vernieuwende en toekomstbestendige winkelformules de markt te verrassen. Op deze manier maken wij het dagelijkse leven van onze klanten leuker, makkelijker en duurzamer. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam. Voor meer informatie: www.mrg.nl.'

(bron: MRG)

Over The Hunger Project
'The Hunger Project is een wereldwijde organisatie die al ruim 40 jaar werkt aan het einde van honger. En gelooft dat dit over veel meer gaat dan over voedsel alleen. Het einde van honger begint bij mensen. Bij durven dromen, veerkracht en zelfredzaamheid. Op het platteland van 13 landen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika investeert The Hunger Project in mensen. En stimuleert ze om zelf een toekomst op te bouwen. Door te kijken naar wat er wél kan. In Nederland werkt The Hunger Project Nederland vanuit Utrecht. Meer info: www.thehungerproject.nl.'

(bron: THP)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken