Maarten Schuurman volgt Hans Böhm op als algemeen directeur Heineken Nederland

Maarten Schuurman volgt Hans Böhm op als algemeen directeur Heineken Nederland
  • Food-en-retail
  • 21 jul 2023 @ 13:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PersonaliaFood

Op 1 september 2023 geeft algemeen directeur Hans Böhm het stokje over aan Maarten Schuurman, die als MD van Heineken in Oost- en West-Afrika nu nog verantwoordelijk is voor de operaties van de brouwerij in Egypte, Algerije, Tunesië, Sierra Leone, Mozambique en de joint venture in Sirocco (Dubai).

Hans Böhm vervolgt zijn loopbaan vervolgt als Managing Director van Brau Union, onderdeel van Heineken in Oostenrijk.

Schuurman startte zijn loopbaan in 1996 bij Heineken Nederland, waar hij begon als Financial Management Trainee. Daarna vervulde hij verschillende posities op het gebied van finance en commerce bij Heineken Nederland en bij Vrumona, waar hij tussen 2002 en 2004 Accountmanager Retail was en vervolgens tot 2009 werkzaam was als Manager Out of Home en Export. In de hierop volgende jaren gaf Schuurman als managing director leiding aan de Surinaamse Brouwerij (2009-2011) en Brarudi SA (2011-2015), beide onderdeel van Heineken N.V. In de laatste functie was hij onder meer verantwoordelijk voor de succesvolle lancering van het eerste volledig lokaal gebrouwen bier in Burundi. Hierna was Schuurman tot 2018 werkzaam als Senior Director Global Sales Execution & Capabilities van Heineken . In hetzelfde jaar trad hij aan als Managing Director van Heineken Ierland en loodste hij het bedrijf door de lockdown in Europa en gaf hij leiding aan de herstructurering van het bedrijf. Met de versnelde introductie van productinnovaties als Moretti en Heineken 0.0 slaagde Schuurman erin het marktaandeel van Heineken in Ierland significant te vergroten. Onder zijn leiding is een succesvol digitaal B2B-platform geïmplementeerd, dat goed is voor circa 70 procent van de omzet in het Pub-segment en de beste NPS-score in de Ierse markt. In zijn laatste functie, van april 2023 tot heden, was Maarten Schuurman Managing Director van Heineken Oost- en West-Afrika.

Maarten Schuurman: 'Ik maak met trots de stap van mijn laatste thuisbasis in Afrika naar Nederland. Na bijna vijftien jaar in het buitenland gewerkt te hebben, heb ik nu de eer om vanaf 1 september als Managing Director leiding te geven aan Heineken Nederland, waar mijn carrière ruim een kwart eeuw geleden begon. Ik kijk ernaar uit het stokje van Hans over te nemen en verder te bouwen aan een mooi en sterk Heineken Nederland. Hans Böhm  heeft met zijn team een stevig fundament gelegd om dit mooie bedrijf ook in de komende jaren verder te laten groeien.'

Hans Böhm: lange staat van dienst bij Heineken Nederland
Hans Böhm is sinds 1 februari 2020 algemeen directeur van Heineken Nederland. Hij heeft een lange staat van dienst binnen het bedrijf, waar hij in 1996 begon als Commercial Management Trainee. Hierna vervulde hij verschillende sales- en marketingposities binnen Heineken Nederland. In 2004 startte hij bij Al Ahram Beverages, de Heineken operatie in Egypte, waar hij als Marketing Director en later als commercieel directeur aan de slag ging. In november 2009 keerde Böhm terug naar Nederland; eerst als innovatiemanager in de Regio Europa en niet veel later als marketing directeur van Heineken Nederland. Daar stond hij aan de basis van strategische projecten als de herlancering van Brand bier en de lancering van Radler onder het Amstel-merk. Als Senior Director Global Cider zorgde Böhm dat tussen 2013 en 2016 een portfolio van cider-merken werd ontwikkeld en wereldwijd uitgerold. Sinds 2016 is Böhm founder en werd hij MD van Beerwulf. Beerwulf groeide onder zijn leiding uit van startup naar scale-up, waarbij ‘The agile way of working’ en digitaal denken volgens de brouwerij onderdeel werd van het DNA van Beerwulf. Hans Böhm is sinds 1 februari 2020 als algemeen directeur verantwoordelijk voor Heineken Nederland.

Hans Böhm: 'Na bijna 3,5 jaar als algemeen directeur aan het roer te hebben gestaan van Heineken Nederland ga ik dit fantastische bedrijf, waar ik bijna 30 jaar geleden mijn carrière begon, verlaten. Ik sta nu aan de vooravond van een prachtige nieuwe uitdaging in Oostenrijk, dat ik als mijn tweede vaderland beschouw en waar ik Brau Union (sinds 2003 onderdeel van Heineken international, red.) als MD mag leiden. Ik ben erg trots op wat we in de afgelopen jaren hebben neergezet in Nederland. Het waren uitdagende tijden: zes weken na mijn aantreden brak corona uit en ging Nederland op slot. Gelukkig braken hierna betere tijden aan, met een aantal bijzondere mijlpalen, zoals de overname van de Texelse bierbrouwerij en de lancering van Birra Moretti en Heineken Silver. Ik heb het volste vertrouwen in mijn opvolger Maarten Schuurman en weet zeker dat hij met zijn jarenlange ervaring en zijn persoonlijkheid bij uitstek de leider is die Heineken Nederland succesvol verder kan brengen.'

Over Heineken  
'Heineken is ’s werelds meest internationale brouwer en toonaangevend in de ontwikkeling en verkoop van premium bieren en ciders. Onder aanvoering van het Heineken® merk zijn we met een portfolio van meer dan 300 internationale-, regionale-, lokale- en speciaalbieren en ciders actief in ruim 170 verschillende markten.In onze brouwerijen, mouterijen, ciderproductie locaties en kantoren werken wereldwijd ruim 85.000 mensen. In Nederland focust Heineken zich op een tiental merken. Meer informatie over Heineken Nederland staat op www.heinekennederland.nl.'

(bron: Heineken )     

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken