Action omzet stijgt met bijna 28 procent

Action omzet stijgt met bijna 28 procent
  • Food-en-retail
  • 5 feb 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PrijsWinkelen

Action, de non-food discounter, heeft in 2023 een netto-omzet van 11,3 miljard euro geboekt, een stijging met 27,8% tegenover 2022. De omzetgroei van 16,7% op like-for-like (vergelijkbare basis), is volgens de keten voornamelijk te danken aan meer klanten in de bestaande winkels.

Dit bewijst naar eigen zeggen de kracht van de Action-formule. De keten opende in 2023 303 nieuwe winkels en verwelkomt wekelijks gemiddeld 15,3 miljoen klanten.

Action heeft in 2023 verscheidene mijlpalen gerealiseerd. De non-food discounter opende zijn 500e winkel in Duitsland, zijn 300e winkel in Polen en zijn 100e winkel in Oostenrijk. In Frankijk werd Action uitgeroepen tot de favoriete keten van de Fransen (‘Enseigne Préférée des Français 2023’[voetnoot 1]) en opende begin januari 2024 de 800e winkel.

Action ontwikkelt ook op digitaal gebied. De focus ligt daarbij op het leveren van productinformatie en het inspireren van klanten voor een aangename winkelervaring. Daarnaast blijft Action zijn band met klanten versterken op sociale media, door middel van fanpagina’s en klantenposts die anderen ertoe aanzetten de Action-ervaring te ontdekken. Action heeft bovendien zijn e-commerceactiviteiten, die in 2021 werden gelanceerd in Nederland, uitgebreid naar België.

De groei van Action betekent dat de onderneming meer banen creëert in de regio’s waar de keten actief is. Action telde eind 2023 69.040 loyale medewerkers, 8.988 meer dan in 2022.

Hajir Hajji, CEO van Action (foto boven), licht toe: 'Onze groei in 2023 toont hoe relevant de formule van Action is voor onze klanten. Ze zijn duidelijk blij met ons aanbod van dagdagelijkse benodigdheden en inspirerende producten die het dagelijks leven vergemakkelijken of veraangenamen - altijd tegen de laagste prijs. Die laagste prijzen zitten in ons DNA. Vorig jaar zijn we er zelfs in geslaagd de prijs van meer dan 2.500 producten te verlagen, tot tevredenheid van onze klanten. Uiteindelijk is dat het belangrijkst voor iedereen bij Action: klanten blij maken. Ik wil alle collega’s van harte bedanken voor hun enorme inspanningen om dat te bereiken.'

Action Portugal
In februari opent Action zijn eerste winkel in Porto, Portugal, het twaalfde land waar het bedrijf actief wordt. Meer winkels in Portugal zijn al gepland. Zo kunnen klanten overal in het land de voordelen van Action ontdekken, zoals veel andere Europese klanten dat al doen.

Het duurzaamheidsprogramma van Action
Action heeft in 2023 zijn duurzaamheidsprogramma voortgezet. De organisatie introduceerde zijn eerste volledig circulaire product: een opbergmand van kringloopplastic van retourstromen uit de eigen activiteiten. In Nederland en Duitsland test Action e-trucks en in Nederland rijden de 150 eigen vrachtwagens nu op HVO 100-brandstof. Dat vermindert de uitstoot tot wel 90% vergeleken met fossiele brandstoffen. De onderneming ligt op schema om in 2030 zijn doelstelling van 60% minder CO2-uitstoot uit eigen activiteiten (scope 1-2) ten opzichte van basisjaar 2021 te realiseren, waarbij rekening wordt gehouden met de bedrijfsgroei, aldus de formule.
(PvWK, foto: Action)

 

voetnoot [1]: Volgens een peiling van EY-Parthénon in januari 2023

Over Action
'Action is de snelst groeiende non-food discounter in Europa. Elke week bezoeken meer dan 15 miljoen klanten in 11 landen onze meer dan 2.500 winkels en bezoeken miljoenen klanten onze website. Action biedt een actueel assortiment van meer dan 6.000 producten in 14 productcategorieën tegen de laagste prijs, van alledaagse benodigdheden zoals schoonmaakproducten en persoonlijke verzorgingsproducten tot producten die het leven vergemakkelijken en veraangenamen. Daarbij werken we voortdurend aan het verder verbeteren van de kwaliteit en onze duurzaamheid met meer dan 69.000 collega's met 155 verschillende nationaliteiten. Onze belofte: kleine prijzen, grote glimlach. Meer info op www.action.com.'

(bron: Action)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken