Omzetaandeel food met duurzamer keurmerk stijgt naar 25%

Omzetaandeel food met duurzamer keurmerk stijgt naar 25%
  • Food-en-retail
  • 8 apr 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

De jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana laat ook voor 2023 zien dat de groei in de bestedingen aan duurzamere voeding doorzet. In 2023 bestond 25% van alle omzet in voeding & dranken uit producten met een duurzamer keurmerk. In 2022 was dit nog 22,3%.

Dus het aandeel is ook in 2023 weer sterk toegenomen, constateren de onderzoekers. 'Terwijl de algehele foodomzet met 9,5% groeide het afgelopen jaar, groeide de omzet van food met een keurmerk ruim dubbel zo hard, met 22%. De grootste aanjager van de groei is het vervangen van het reguliere pluimveevlees (vers vlees en vleeswaren) met producten met een 1 ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Binnen pluimveevlees is voor bijna 500 miljoen euro vervangen.'

Dankzij de groei van 'kip met 1 ster Beter Leven', is vlees(waren) toegetreden tot de Top 3 van categorieën met het hoogste keurmerk aandeel, stelt Circana. Vis staat met 80,2% keurmerk aandeel (ASC en MSC) op nummer 1, eieren staan op de tweede plaats met 79,0% en vlees(waren) komen nieuw binnen op de derde plek met 60,0% van de omzet die vanuit producten met een duurzamer keurmerk komt.

Gekeken naar de overige groeidrijvers, zien we dat naast kip ook aardappelen een forse stijging laten zien gedreven vanuit het On the Way to Planet Proof keurmerk. Ook groente, fruit, cacao, ontbijtgranen en bakproducten stijgen ver boven de gemiddelde groei van 22% uit.

Opvallend is ook dat de omzet in biologische producten blijft doorgroeien. Binnen vers groeit biologisch met bijna 16% en biologische kruidenierswaren groeien met bijna 12%. Binnen biologisch is de grootste groei zichtbaar voor groente en fruit, maar ook biologische aardappelen, conserven, rundvlees, gevogelte, brood, vis en kaas laten dubbele groeicijfers zien. Binnen kruidenierswaren zijn koffie, maaltijden, snoep & koek, ontbijtgranen en dierenvoeding de groepen met de hoogste groei in biologisch.

Het Beter Leven keurmerk is met afstand het grootste keurmerk, met bijna 4 miljard euro omzet. De keurmerkenmonitor is nog zonder de data van de retailers Aldi en Lidl. 'Wanneer we deze twee discounters meenemen op basis van een inschatting, is de totale omzet van producten met een duurzamer keurmerk in 2023 de magische omzetgrens van € 10 miljard gepasseerd! Het vervangen van reguliere voedingsproducten naar producten met duurzamere keurmerk is dus een robuuste en blijvende trend in de supermarkt', besluiten de onderzoekers.
(PvWK, foto: Tanyas Layko / Unsplash)


Over Circana en de Monitor Keurmerken Retail
'Circana is een vooraanstaande aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancydiensten op het gebied van FMCG en Retail. Circana werkt samen met een consortium aan deze Monitor Keurmerken Retail. Dit zijn ASC, Bionext, COV, MSC en Stichting Beter Leven keurmerk. In de Monitor Keurmerken Retail zijn de volgende keurmerken opgenomen: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ voor alle supermarkten behalve Aldi en Lidl. Er is een keuze gemaakt voor deze onafhankelijk geborgde keurmerken. De weergeven cijfers zijn dus exclusief de duurzamere programma’s van sectoren en/of winkelformules.'

(bron: Circana & MKR)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken