Wi-Fi en App voor winkelcentra - voorkom mislukking

Wi-Fi en App voor winkelcentra - voorkom mislukking
  • Food-en-retail
  • 16 sep 2013 @ 10:04
  • Link
  • Willem Visser
    Willem Visser

    directeur, eigenaar
    Effectmeting
  • Innovatie

7 tips voor succesvol Wi-Fi en/of WinkelApp Het afgelopen jaar zijn diverse winkelcentra en gemeenten gratis Wi-Fi en winkelApps gaan aanbieden om consumenten te binden en dalende retailomzet om te buigen.

Rondgang onder winkelcentra en aanbieders van Wi-Fi en Apps laat een sterk wisselend beeld zien van het succes van de gelanceerde projecten. Het alleen aanbieden van Wi-Fi blijkt niet onderscheidend genoeg te zijn en is zelfs een bedreiging: de consument informeert in de winkel en zoekt vervolgens op internet waar het goedkoper te verkrijgen is. Alleen als Wi-Fi toegang geeft tot bijvoorbeeld een winkelApp of gezamenlijke website biedt het toegevoegde waarde voor de winkelier/ horeca én consument. De winkelier/ horeca staat in directe verbinding met de consument en kan bijvoorbeeld de laatste aanbiedingen tonen, routes aangeven, evenementen weergeven, parkeergelegenheden tonen en door middel van de exacte locatie van de consument (location based service) de juiste informatie aanbieden.

Hieronder 7 tips die kunnen bijdragen aan het succes van Wi-Fi en/of App in uw winkelgebied:

1. Bepaal doelstellingen
Bepaal de doelstelling voor consument, winkelcentrum, gemeente, horeca, toerisme, etc. Belangrijk uitgangspunt is dat techniek altijd ondergeschikt is aan waar consumenten/toeristen enerzijds en een stad/gemeente en haar ondernemers anderzijds toegevoegde waarde aan beleven.
Te vaak kom ik tegen dat men aangeeft dat er Wi-Fi of een App moet komen voor het winkelgebied maar bij doorvragen blijkt dat men nauwelijks heeft bedacht waarom en voor wie.


2. Vraag om input van stakeholders
Vraag vooraf én gedurende de uitrol van het project om input van je stakeholders. Welke functionaliteit en informatie is bijvoorbeeld relevant voor de consument? Wanneer zal Wi-Fi en de App frequent gebruikt gaan worden? Welke problemen voorziet een winkelier? Wil de consument wellicht meer informatie in de App zoals: informatie over de bioscoop, bibliotheek, theater, gemeentelijke informatie of de regionale activiteiten van de komende week? Door middel van on- en offline onderzoek kun je dit op efficiënte wijze inventariseren.


3. Zorg dat kennis up to date is
Zorg dat je op de hoogte van bent van technologische ontwikkelingen of laat je goed informeren. Een voorbeeld: de introductie van 4G zou er voor kunnen zorgen dat Wi-Fi buitenshuis overbodig gaat worden. De snelheid van 4G is ongeveer gelijk aan de Wi-Fi snelheid zoals we dat gewend zijn. Wanneer gebruikers de komende tijd massaal overstappen op 4G en men neemt steeds ruimere databundels dan is de vraag of een bezoeker van een winkelgebied nog overschakelt naar Wi-Fi. Alleen wanneer er toegevoegde waarde is door de koppeling met een website of App zal men nog switchen.

4. Kies de juiste leverancier
Nadat doelstellingen en wensen helder zijn kun je leveranciers uitnodigen. Leg je pakket van eisen/ wensen voor aan de potentiele leverancier en toets in hoeverre de aangeboden oplossing voldoet.
Wat zijn vervolgens de opstart- en jaarlijks terugkerende kosten. Kijk ook kritisch naar de leveranciers. In deze ‘niche’ springen momenteel veel nieuwe bedrijven maar bestaat het bedrijf over twee jaar nog wel?
Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de veiligheid van de geboden oplossing en hoe er met privacy wordt omgegaan? Blijft de verzamelde data (bijvoorbeeld profielinformatie consument, koopgedrag, looproute, interessegebieden) van jou of mag de leverancier dit verhandelen?


5. Zorg voor actuele informatie
Er zijn diverse projecten op dit gebied gesneuveld omdat de informatie niet frequent werd vernieuwd (waardoor het voor de consument niet meer interessant was). Winkeliers zijn rondom de lancering enthousiast maar maken vervolgens geen tijd vrij om de informatie/ aanbiedingen te actualiseren. Daarnaast is een bottleneck dat men het lastig vindt om de juiste teksten te formuleren. Het beheer (mede) overlaten aan de leverancier of contentmanager kan een goede keuze zijn.


6. Inventariseer subsidies
Inventariseer of er subsidie mogelijk is vanuit de overheid. Voorbeeld: de provincie Noord-Holland komt binnenkort met subsidie voor de aanleg van Wi-Fi punten.

7. Bespreek de mogelijkheden voor een pilotproject
Veel leveranciers in deze ‘niche’ hebben behoefte aan een succesvol lopend project als referentie. Bespreek of het mogelijk is om tegen gereduceerde tarieven een samenwerking/ pilotproject aan te gaan.

Willem Visser

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken