Wat Heerlen tot een slimme winkelstad maakt
- Food-en-retail
- 18 okt 2013 @ 08:53
- Link
-
Willem Visser
directeur, eigenaar
Effectmeting - InnovatieWinkelen
- 18 okt 2013 @ 08:53
- Willem Visser
Vorige week opende Heerlen haar deuren tijdens de Drie Digitale Dagen en liet zien hoe de digitale ontwikkeling ons dagelijks leven en ons werk in rap tempo verandert en beïnvloedt. De stad Heerlen vormde tijdens deze dagen het decor van een living lab: mensen konden er samen ideeën verkennen, nieuwe ideeën opdoen en nieuwe samenwerkingsverbanden aangaan.
In 2012 zijn zestien partijen, waaronder de gemeente Heerlen, Kamer van Koophandel, Belastingdienst, Rabobank, APG en de Universiteit van Maastricht een samenwerkingsverband aangegaan om nieuwe economische dynamiek te creëren door samen te gaan werken op het gebied van nieuwe technologie. Gedurende de drie digitale dagen waren er workshops en rondleidingen over nieuwe technologie binnen alle economische speerpunten: medtech en zorg, zakelijke dienstverlening, nieuwe energie, ICT, detailhandel en de creatieve industrie.
Op het gebied van detailhandel sprongen onderstaande onderwerpen er uit:
Publiek Wi-Fi Heerlen was in 2008 één van de eerste steden in Nederland die publiek Wi-Fi (www.heerlenlive.nl) is gaan aanbieden. Naast Wi-Fi zijn er informatieschermen door de gehele stad beschikbaar gesteld, is er een digitale stadswandeling mogelijk en zijn er diverse QR-codes door de stad aanwezig waarmee locatie gebonden informatie getoond kan worden op een smartphone. Gemiddeld 3.500 gebruikers per dag maken gebruik van het Wi-Fi. Niet alleen bezoekers en toeristen maken er gebruik van maar ook de ambtenaren die extern zijn, maken gebruik van het Wi-Fi en hebben een beveiligde verbinding met het gemeentehuis.
Rob Aalders, projectmanager bij de gemeente Heerlen en (mede) verantwoordelijk voor de introductie van Heerlen Live, vertelde dat het in 2008 pionieren was om Wi-Fi in de stad te realiseren. Er waren nauwelijks aanbieders en kennis over hoe één en ander op te starten was nauwelijks beschikbaar. Inmiddels zijn er wel 20 aanbieders en is er steeds meer kennis beschikbaar. Toch bleek bij rondvraag onder de bezoekers van de workshop ‘Handreiking publiek Wi-Fi voor gemeenten’ dat er nog veel te weinig kennis wordt gedeeld. Elke gemeente lijkt haar eigen koers te varen en onderling wordt er nauwelijks samengewerkt. Er ligt hier mogelijk een rol voor de Provincies en/of de VNG.
Inmiddels maakt Heerlen zich op voor publiek Wi-Fi versie 2.0 waarvoor momenteel met 3 private organisaties wordt gesproken om in 2014 de hardware te vervangen en nieuwe diensten aan te gaan bieden. Volgens Rob Aalders is het belangrijk dat elke gemeente en/of winkelcentrum dat zich aan het oriënteren is op publiek Wi-Fi zich eerst de vraag stelt wat de doelstelling is en welke diensten er aangeboden gaan worden. Techniek dient als ondersteuning en is niet het doel op zich
Leegstand Ook Heerlen heeft in haar winkelgebied te maken met leegstand. Na diverse gesprekken met vastgoedorganisaties en makelaars is het nu mogelijk om als startende retailer voor kortlopende periodes winkelruimte te huren. Enkel recente voorbeelden zijn flexplekken, vergader- & eventruimten en ontbijtcafe in een voormalige muziekschool en een omgebouwde smederij als poppodium en werkplek voor creatieve starters.
Daarnaast zijn er initiatieven zoals het ‘Design for Emptiness 2013’. Het idee achter Design for Emptiness is een manier om (jonge) startende ondernemers tijdelijk een lege plek in de stad aan te bieden waar ze binnen enkele maanden hun 'pop up store' realiseren.
De winnaar van 2013 is Jesse Kirschner geworden die inmiddels zijn 3D printshop heeft geopend in de Oranjenassaustraat 41 te Heerlen. Gedurende de digitale dagen gaf Jesse een workshop over de mogelijkheden van 3D printen. Zijn winkel is nu een locatie waar voor en door Heerlenaren wordt ontworpen en geprint. Een plek waar mensen in contact worden gebracht met en actief worden gestimuleerd om met 3D printen aan de slag te gaan.
Samenwerking Heerlen heeft gedurende de drie digitale dagen laten zien dat samenwerking tussen gemeente, provincie, detailhandel, kennisinstellingen, vastgoedbedrijven en overige private ondernemingen wel degelijk mogelijk is. Nieuwe technologie en het terugbrengen van creatie, passie en beleving in de winkelstraat bieden nieuwe kansen voor de detailhandel.
-
Willem Visser
- Werkt bij: Effectmeting
- Functie: directeur, eigenaar
- Website:http://www.effectmeting.nl
- Profiel »
- gemeente
- creatie
- 3D printen
- KvK
- Rob Aalders
- Smart City
- samenwerking
- innovatie
- wifi
- Heerlen
- retail
- winkelstad
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




