Wanneer leert de kledingindustrie haar lesje?
- Food-en-retail
- 22 jul 2014 @ 00:01
- Link
-
Willemijn van Leeuwen
Intern SEO NL
STYLIGHT - StrategiePR
- 22 jul 2014 @ 00:01
- Willemijn van Leeuwen
We staan er tegenwoordig niet meer van te kijken als een degelijk modemerk in opspraak komt wegens eigenaardige praktijken. Bij voorbaat gaan we er vanuit dat het gaat om een mediastunt puur om op een wel erg dubieuze manier aandacht te vragen. Opvallend genoeg zien we keer op keer de kledingindustrie in beeld verschijnen. Denkend aan grote namen die voortdurend het nieuws behalen, heb ik het over: het populaire kledingmerk Abercrombie & Fitch, het excentrieke American Apparel en het spotgoedkope Primark. Opmerkelijk? Alsof het tot de orde van hun dag behoort om continu de handen vuil te maken. Wordt het niet hoog tijd om deze ketens aan hun jasje te trekken? Laten we daarom eens dieper in dit type organisaties duiken om te kunnen bepalen wat ze eigenlijk gemeen hebben.
Merkwaardige nieuwsfeiten
Abercrombie & Fitch
Tot voor kort was Abercrombie & Fitch niet verkrijgbaar in Europa. Liefhebbers bestelden massaal online. Ondanks haar ongekende populariteit in Europa door ook daar vestigingen te openen, werden er tegelijkertijd vraagtekens geplaatst in Amerika naar aanleiding van enige absurde ontdekkingen over de gang van zaken binnen de organisatie. Neem ter illustratie het personeelsbeleid waarin tot in detail wordt uitgelegd aan welke eisen mannelijke medewerkers moeten voldoen: een lengte van minstens 1 meter 80 en een sportief, slank en symmetrisch uiterlijk. Volgens CEO, Mike Jeffries, trekken knappe mensen immers knappe klanten naar de winkels. Deze punten en meer dreven de organisatie in het nauw en hebben geleid tot een lagere omzet en winst. Als reactie hierop zal het merk zich op korte termijn herpositioneren, met als doel het herstellen van het imago in een poging klanten terug te winnen. Grote woorden, maar in hoeverre hebben wij daar tot dusver iets van gezien? Uiteindelijk wil de mens, dus ook de consument, eerst zien dan geloven.
American Apparel
Hoe vaak hoor of lees je dat een oprichter aan de kant wordt gezet na jaren wangedrag tegenover vrouwelijke medewerkers, door wekelijks in ondergoed op kantoor te verschijnen, of door het stimuleren van seksuele relaties tussen collega’s? Ongeloofwaardig, maar vreemd genoeg allemaal terechte claims tegen Dov Charney, CEO van American Apparel. Het stereotype hipster klant geeft hier wellicht weinig om. Zij voelen zich ongetwijfeld meer aangesproken door de niets verhullende provocerende foto’s die deel zijn van de marketing van het bedrijf. Echter lijken mij bovenstaande feiten geen motivatie om voor deze organisatie te werken, laat staan deze kleding te dragen. Laat ze allereerst maar flink schroeven aan de creatieve geest en sfeer op de werkvloer!
Primark
We gaan er vanuit dat kleding op een eerlijke manier wordt geproduceerd. Echter zijn we niet op ons achterhoofd gevallen en weten we dondersgoed dat een dergelijk kledingstuk voor een dusdanig lage prijs onmogelijk juist kan zijn. Neem modeketen Primark. Recent bombardeerden social media ons met berichten over een label dat een Britse vrouw aantrof in haar Primark gekochte jurk: gedwongen uitputtende uren te werken. Gezien het grote aantal reacties naar aanleiding van dit bericht, heeft het mensen eindelijk wakker geschud en doen beseffen hoe kleding daadwerkelijk wordt gemaakt. Dit gezegd hebbende, is naar mijn mening een eerste stap gezet in de richting van een wereld waarin duurzame kleding onder mode must haves valt.
Frappante gelijkenis
De wereld verandert steeds sneller en gekker. Van extreem naar extremer. Mensen willen meer, meer, meer. Mode in alle soorten en maten is geliefd. Modeketens krabben zichzelf achter hun oor en lijken verwikkeld te zijn geraakt in een tweestrijd: het creëren van een unique selling point in de constant veranderende kledingindustrie om daarmee vervolgens doelstellingen koste wat het kost zien te behalen. Zodoende is hun gedachtegang op hol geslagen: worden mensen met een maatje meer gediscrimineerd doordat Abercrombie & Fitch, maar ook American Apparel, tot op heden niet groter dan large verkopen – heeft Primark nooit gehoord van het begrip fatsoenlijke arbeidsomstandigheden.
Uiteindelijk wil niemand met een van deze namen of een soortgelijke naam worden geassocieerd. Kortom, anticipeer op je omgeving. Creëer ruimte om een eerlijke aankoop te verrichten. Begin bij jezelf, verbeter de wereld en ga opzoek naar de achtergrond van een kledingmerk!
Willemijn van Leeuwen
-
Willemijn van Leeuwen
- Werkt bij: STYLIGHT
- Functie: Intern SEO NL
- Website:http://www.stylight.nl/
- Profiel »
- repuatie
- PR
- American Apparel
- Cool Cat
- schandaal
- imago
- Primark
- fashion
- blog
- Willemijn van Leeuwen
- Abercrombie & Fitch
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers