Generatie Y beoordeelt food op basis van de verpakking
- Food-en-retail
- 29 mrt 2016 @ 12:08
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designOnderzoek
- 29 mrt 2016 @ 12:08
- Huib Burggraaf
De Y-generatie is met een jaarlijkse besteding van ruim 550 miljard euro, de meest invloedrijke generatie binnen de voeding- en drankenindustrie. Een groep, ook wel millennials genoemd, waar je als foodprofessional dus rekening mee moet houden. Wat wil generatie Y en welke rol speelt de verpakking bij de koopbeslissing van deze groep 20 t/m 35-jarigen?
Voorspelde foodtrends bevestigd
Op basis van een wereldwijd onderzoek* blijkt, dat millennials een duidelijke voorkeur hebben voor milieuvriendelijke producten en alles draait om smaak, kwaliteit en experience. Deze uitkomsten bevestigen de voorspelde foodtrends. Daarnaast wordt ook de rol van de verpakking als belangrijk onderdeel van de merkbeleving bevestigd. De ‘experience’ wordt voor een groot deel bepaald door de verpakking. Generatie Y ‘judges food by its cover’.
Feiten
Generatie Y wil feiten. Feiten over de herkomst van het voedsel en de ingrediënten, want generatie Y wil verantwoord, healthy food. Dit vraagt allereerst om transparante informatie. Aardbeienyoghurt met slechts 3% aardbeien of een vruchtensapje, dat voor slechts 2% uit vers fruit bestaat. Dat gaat er bij generatie Y niet in. De verpakking helpt je, om de feiten over jouw product helder te communiceren.
Smart
Kun je niet alles kwijt op de verpakking zelf? Generatie Y kan uitstekend met een smartphone overweg. Speel hierop in met intelligente, interactieve verpakkingen. Maak bijvoorbeeld gebruik van Near Field Communication (NFC). NFC is een manier om contactloos communicatie op te zetten tussen een smartphone en – in dit geval – een verpakking. Op dit moment staat de techniek nog in de kinderschoenen. Dat is juist de uitdaging: op zoek naar noviteiten, om generatie Y optimaal te kunnen (blijven) bedienen.
To-go
Generatie Y kent geen standaard dagindeling, ontbijt-lunch-diner. Mensen worden steeds mobieler en eten waar en wanneer hen dat uitkomt. Dit vraagt om een breder aanbod (gezonde!) to-go consumpties en dus om bijpassende (portie)verpakkingen, waarbij alles draait om maximaal gebruiksgemak. Van praktische snackzakjes en –doosjes tot draagtrays. Naast een opvallend design draagt een functioneel ontwerp eveneens bij aan ‘experience’. Dát is precies wat millennials verwachten van een goede verpakking.
Milieu
Millennials geven de voorkeur aan milieuvriendelijke producten. In de context van verpakkingen spreek ik liever van een lagere milieu-impact. Producten, maar vooral verpakkingen worden beoordeeld op de mate van milieu-impact. Misschien volstaat minder verpakkingsmateriaal of is een recyclebare variant een betere optie? Vergeet ook hier de feiten niet. Uitspraken over de milieu-impact van verpakkingen kun je alleen doen aan de hand van een volledige LCA (Life Cycle Assessment).
Ben jij al voorbereid op generatie Y? Ik ben benieuwd welke rol er voor de verpakking is weggelegd, als onderdeel van merkbeleving.
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
* Bron: http://www.tetrapak.com/nl/about/newsarchive/35-jarigen-kiezen-voor-gezond
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- praktisch
- ontwerp
- gebruiksgemak
- doosjes
- snackzakjes
- Millennials
- producten
- draagtrays
- milieu- impact
- Van Der Windt
- context
- experience
- milieuvriendelijk
- verpakking
- functioneel
- beoordeeld
- milieu-impact
- design
- verpakking
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze focus ligt voornamelijk op...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing