Supermarktklant kiest voor gemak

Supermarktklant kiest voor gemak
  • Food-en-retail
  • 19 jul 2016 @ 11:59
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • WinkelenPackaging design

In 2015 is de supermarktomzet met 4,6 procent gestegen. Ook het online omzetaandeel is de afgelopen jaren gestegen. De supermarktklant kiest voor gemak. Wat betekent dit voor het supermarktkanaal in het algemeen en voor de verpakking in het bijzonder?

De behoefte aan gemak resulteert in een toenemende vraag naar convenience producten, zoals kant-en-klare maaltijden en voorgesneden groenten. Daarnaast komt er steeds meer vraag naar totaalconcepten, waardoor de grens tussen foodretail en foodservice vervaagt. En last but not least: consumenten bestellen hun boodschappen steeds vaker online. Al deze ontwikkelingen zijn van invloed op de verpakking.

Convenience food
De groeiende vraag naar convenience food vraagt om slimme verpakkingsoplossingen, waarbij de focus ligt op houdbaarheid, bereiding en presentatie. De kwaliteit van het product valt of staat met een goede verpakking. Groenten en fruit bijvoorbeeld, blijven langer vers in een verpakking met microperforatie, afgestemd op de ademhaling van het product.  
Door de maaltijdcomponenten apart te verpakken voorkom je bovendien dat smaken met elkaar mengen. De kant-en-klaar maaltijd als monotone hap behoort hiermee gelukkig tot het verleden.
De verpakking speelt ook een belangrijke rol in het bereidingsproces. Innovaties richten zich onder andere op het selectief en optimaal verhitten van de verschillende maaltijdcomponenten (shielding).
In reactie op de toenemende vraag naar gemaksfood, breiden supermarkten hun aanbod uit. Dit betekent meer concurrentie. Daarom is het des te meer van belang, dat je als merk opvalt in het schap. De juiste verpakking helpt je hierbij.   

Blurring
De consument wil gemak en beleving. Het antwoord hierop is blurring. Binnen het supermarktkanaal ontstaan steeds meer foodserviceconcepten. Supermarkten verkopen producten voor directe consumptie of ‘on the go’. Blurring vraagt om grensverleggende verpakkingsconcepten. Hierbij kun je denken aan praktische en stijlvolle to-go oplossingen, als onderdeel van de supermarktformule.

Online boodschappen doen
Over gemak gesproken. Wat is er nu prettiger dan boodschappen bestellen vanuit je luie stoel? Verschillende ketens hebben hun activiteiten inmiddels uitgebreid naar het online verkoopkanaal. Daarnaast bieden steeds meer supermarkten een maaltijdbox aan. Klanten hoeven niet naar de supermarkt en hoeven niet eens na te denken over wat ze gaan koken. Deze ontwikkelingen vragen om nieuwe verpakkingsoplossingen, waarbij het vooral draait om verlenging van de koelketen. 
Verpakken moet nog sneller. In dit kader zien we bijvoorbeeld multifunctionele verpakkingen, die dienst doen als opslag-, verzamel-, en distributiebox. Dit betekent minder ompakken. Daarnaast moet de verpakking nóg beter beschermen. We zien innovaties op het gebied van thermo- en isolatieverpakkingen. En om de juiste vervoerstemperatuur per product te garanderen wordt bijvoorbeeld kleurmarkering toegepast. 

Ken jij concrete voorbeelden van nieuwe verpakkingsoplossingen in het supermarktkanaal, als gevolg van bovengenoemde ontwikkelingen?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken