12 V&D-zusterbedrijven die we zijn vergeten

12 V&D-zusterbedrijven die we zijn vergeten
  • Food-en-retail
  • 24 feb 2017 @ 09:01
  • 22382 x gelezen
  • Link
  • Richard Otto
    Richard Otto

    Founder
    Tens Media
  • WinkelenConsumentenMerken

De meeste consumenten zullen bij de naam Vendex International alleen aan V&D denken. Het moederbedrijf was in de jaren '80 echter een van de grootste retailconcerns van de wereld. Bekende winkelketens waaronder America Today, Dixons, EDAH, Kijkshop, Konmar en Siebel vielen onder dit concern. Naast winkels vielen onder meer Cemsto, Dactylo, NTI, Vedior, Staal Bankiers en Vendorado onder deze reus. In het buitenland hadden zij deelnemingen in onder andere Barnes & Noble Dillard's, Wilson's, Cole National en Sears.

Frank & Jean
Soort: Modezaken
Vroom & Dreesmann veranderende haar Lindorwinkels in 1974/1975 in een nieuwe keten in vrijetijdsmode: Frank and Jean. Het werd echter geen succes en de keten van bijna twintig filialen werd in 1978 opgeheven.

In de Lanscroon
Soort: Slijterij
In de Lanscroon was de merknaam voor slijterijen binnen Vroom & Dreesmann-fi lialen. De slijterij-formule stond bekend om haar gedistilleerde dranken voor scherpe prijzen en volwaardige wijnassortiment van goede kwaliteit.

Interlance
Soort: Uitzendbureauketen
Interlance was uitzendbureauketen met filialen in voornamelijk de randstad en zuidelijk Nederland

Menuet
Soort: Horeca
Menuet was een keten voor Chinees-Indonesische kant-en-klaar maaltijden en viel onder het Vendex-concern. In 1988 werden alle vestigingen verkocht en kregen andere eigenaren. Nu is Menuet te Leidschendam de enige die is overgebleven.

Microcomputer Club Nederland (MCN)
Soort: Elektronicaketen
Microcomputer Club Nederland was een in de jaren 1984 door Vendex opgerichte computerafdeling in de Vroom & Dreesmann-vestigingen.

Smulplein
Soort: Horecaketen
Smulplein was een restaurant-formule binnen de V&D-filialen en een voorloper van het restaurant-concept La Place.

Superdoe
Soort: Doe-het-zelfwinkelketen
Superdoe was een doe-het-zelfwinkelketen van Vendex met uiteindelijk vijftien filialen. Vendex vond de winkelketen te klein en verkocht het in 1994 aan het KBB-concern. KBB bouwde de meeste filialen om tot Praxis.

Ter Meulen
Soort: Warenhuis
Ter Meulen was een warenhuisketen die in 1897 met fi lialen in Rotterdam, Spijkenisse, Dordrecht, Zoetermeer en Almere. De warenhuisketen ging in 1993 failliet en enkele fi lialen overgenomen door Vroom & Dreesmann. Hierna werden de Ter Meulen fi lialen omgebouwd tot de Vroom & Dreesmann-formule.

Torro
Soort: Supermarktketen
Torro was een supermarktketen die onder de Vendex Food Group viel. De supermarktformule had slechts zeventien winkels en werd door het Vendex concern als te klein gezien. De fi lialen werden daarom in 1994 omgebouwd naar de Edah en Konmarformule, die ook onder Vendex-concern vielen.

Vendet
Soort: Warenhuizen
Vendet was een formule met kleinere warenhuizen. Gestart in 1972 werden deze zaken voornamelijk geopend in de nieuwe buitenwijken. Drachten kreeg de eerste Super Vendet. In 1983 werd bekend dat de keten werd omgebouwd tot Torro supermarkten.

Vendofin
Soort: Klantenkaarten-bedrijf
In 1989 werd bekend dat Vendex International de dochteronderneming Vendofin had opgericht voor de financiële dienstverlening aan de consument. Vendofin ging met het Franse bedrijf Cofinoga samenwerken in de Benelux op gebied van klantenkaarten.

Vendoto
Soort: Automotive winkelketen
De Vendoto autoshop was een winkel voor auto-accessoires en kleine reparaties in enkele grotere Vroom & Dreesmann-filialen.

Het boek ‘Vroom & Dreesmann: De opkomst en ondergang van het warenhuis’ (Philippe Hondelink en Richard Otto) beschrijft de gehele geschiedenis van het bekende warenhuis en de ruim 200 bedrijven onder Vendex International. Het boek (432 pagina’s) is verkrijgbaar bij onder andere AKO, Bol, Bruna, Managementboek en rechtstreeks bij de uitgever: TensMedia.nl

 

Richard Otto

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken