Dankzij deze nieuwe trends is digital signage krachtiger dan ooit

Dankzij deze nieuwe trends is digital signage krachtiger dan ooit
  • Food-en-retail
  • 1 nov 2017 @ 10:31
  • 20429 x gelezen
  • Link
  • Wim van der Stelt
    Wim van der Stelt

    Benelux Sales Director Premier Sales
    Mood Media Nederland
  • WinkelenMarketingcommunicatie

Digital signage, ook wel narrowcasting of beeldschermcommunicatie, wordt door veel retailers en horeca-ondernemers nog altijd als ingewikkeld en duur beschouwd. Dat is anno 2017 gelukkig niet meer het geval. Met de voortgang van de techniek wordt het gemakkelijker inzetbaar en komen de prijzen omlaag. Digital signage is dus voor meer mensen toegankelijk dan ooit. En dat is een mooi moment om eens te kijken naar de laatste trends op dit gebied.

1. Self service

Deze trend is volop ingezet door quick service-restaurants (QSR’s). Wij voorspellen dat andere segmenten van hospitality en retail snel zullen volgen. Even een hamburgertje bestellen doe je nu op een touchscreen. Liever geen uitjes? Die kun je gewoon verwijderen zonder dat het touchscreen met zijn ogen rolt. Betalen doe je direct op de ingebouwde pinterminal. De burger wordt nu nog wel door medewerkers bereid, maar dat kan ook niet lang meer duren.

Buiten dat het lekker makkelijk is, biedt dit ook bijzondere nieuwe kansen. Je kunt je verkoopdata namelijk real-time inzetten om aanbevelingen of aanbiedingen op maat te doen. Zie je bijvoorbeeld dat iemand een salade bestelt, dan kan het systeem automatisch de light frisdranken en fruitsapjes als eerste upsales aanbieden. Naarmate het aantal gebruikers groeit, krijg je ook inzicht in minder voor de hand liggende connecties tussen producten. Je kunt het menu dus dynamisch aanpassen aan de gebruiker, zo relevanter zijn én je conversie verhogen.

2. Personalisatie

Hiermee raken we direct aan een tweede trend: personalisatie. Hoewel je dit wellicht eerder een maatschappij-brede ontwikkeling moet noemen. We hoeven natuurlijk niet te vertellen dat de tijden van homogene campagnes gericht op 'het volk' al ver achter ons liggen, maar digital signage is relatief laat aangehaakt bij de personalisatietrend. Dit komt primair omdat oude systemen vooral ontworpen waren om te zenden. Er was weinig mogelijkheid om data terug te voeren en daarop in te spelen. We komen later nog even terug op deze nieuwe technische mogelijkheden.

De mogelijkheid content te personaliseren is echt een quantum leap voor digital signage. Hier wordt namelijk het verschil gemaakt tussen relevant en irrelevant. Tussen content met stopping power en 'behang'. Tussen conversie en weggegooid geld.

Ook hier is de koppeling met databronnen interessant. Wanneer je een klant kunt typeren en naar boven kunt halen wat dit type klant meestal zoekt op dit moment van de dag, kun je hem of haar buitengewoon gericht aanspreken. Stel je eens een toekomst voor waarin je daarnaast ook het weer, de macro-economische ontwikkelingen en de meest actuele trending topics op social media meeneemt in zo’n analyse. Hier ligt natuurlijk ook een schrikbeeld voor veel mensen; wat nu als de systemen in de winkel beter weten wat jij wilt dan jijzelf?

3. Meer interactie

Het feit dat we nu kunnen personaliseren, is grotendeels te danken aan nieuwe interactievormen tussen digital signage-systemen en de consument. We zullen de nieuwe mogelijkheden elk kort aanstippen:

Social Media

Bij evenementen is het al langer gebruikelijk om het publiek in staat te stellen berichten naar een scherm te sturen door bijvoorbeeld een specifieke hastag te gebruiken. Dit kan instore natuurlijk ook. 'Deel jouw outfit met de winkel en ontvang een fashion-cheque van x euro!'

Facial recognition

Moderne digital signage-schermen kunnen gebruikers herkennen. Zo kunnen zij aan het content managementsysteem doorgeven of er iemand direct naar het scherm kijkt, of dit een man of vrouw is en in welke leeftijdscategorie hij of zij valt. Bij benadering natuurlijk. Het systeem kan vervolgens relevante content aanbieden. Waarom zou een man van zestig dezelfde aanbieding moeten krijgen als een jonge vrouw met kinderwagen?

Mobiel

Er is een keur aan technieken beschikbaar om mensen te herkennen op basis van hun smartphone. Dit kan bijvoorbeeld met beacons, maar ook via Social Wifi. Eenmaal herkend, kan een gebruiker persoonlijk aangesproken worden.

Touch

Touchscreens zijn natuurlijk niets nieuws. De uitdaging is echter om voor de gebruiker relevant te zijn om interactie uit te lokken. De bestelzuilen in de QSR’s zijn een goed voorbeeld. Of schermen die je in staat stellen te kijken in welke kleuren dat paar schoenen dat je hebt uitgezocht nog meer leverbaar is. Touch-interactie kan ook indirect. Bijvoorbeeld met een lift & learn-systeem waarbij beeldschermen productinformatie tonen op het moment dat je een fysiek product oppakt.

Spraak

Er wordt her en der ook geëxperimenteerd met spraakinteractie. Denk aan Siri of Cortana achtige interfaces. Zo zou een verkoper bijvoorbeeld virtuele assistentie kunnen vragen: 'Hey scherm, kun je de actuele voorraad van dit model bij de andere filialen laten zien?' Voordat we zulke systemen gericht op consumenten gaan zien, moet er nog wel een kleine cultuurverschuiving plaatsvinden. Het praten tegen apparaten is nog niet dusdanig ingeburgerd dat we het snel en publique in onze buurtsuper zullen doen.

4. Alternatieve vormen

Een laatste trend die we meer en meer zien is het gebruik van alternatieve vormen beeldschermen. Nieuwe (LED) technologieën en dalende prijzen maken nieuwe creatieve vormen mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan ronde zuilen met content, beeldplafonds of zelfs drone-schermen die door de winkel vliegen. Ook hier is het devies: laat de techniek altijd secundair zijn aan de klantbeleving. Je kunt een nietsvermoedende shopper natuurlijk achternavliegen met een zwerm drones die producten aanbevelen op basis van de zoekgeschiedenis in zijn of haar smartphone, maar daar wordt niemand blij van!

Kortom, digital signage is toegankelijker, betaalbaarder en krachtiger dan het ooit geweest is. Pas je het slim aan op je customer journey, dan heb je potentieel een bijzonder krachtig communicatiekanaal in handen. De tijd van een afleidende RSS nieuwsfeed bij de kassa is echt voorbij!

Wim van der Stelt
Sales Director Benelux
Mood Media

Wim van der Stelt

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken