[column] Dag Mitsubishi, hallo Hyundai!
- Food-en-retail
- 29 aug 2023 @ 11:32
- Link
-
Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen - Geen tag
- 29 aug 2023 @ 11:32
- Leo van Sister
Een groot aantal autokopers is trouw aan hun merk. Als die groep een nieuwe of tweedehands auto koopt, dan gaan ze vaak direct naar hun geliefde merk en dealer. Dat zijn dankbare en loyale klanten voor automerkdealers. Totdat die trouw wordt beschaamd, zoals in mijn geval.
Volvo, BMW, Freude am Fahren
Gedurende een lange periode in mijn leven heb ik fijne auto’s kunnen kopen en veel rijplezier gehad. Ik heb een serie Volvo’s, type 850 ( “de telefooncel”) en V70, aan flink wat kilometers geholpen en ook heb ik het genoegen gehad om van BMW de 3 en de 5-serie nieuw te rijden. Vooral de laatste reed snel en scherp als een scheermes, Freude am Fahren dus.
Leo happy in zijn Saab 9-3 cabrio 2.0T – vector
Mijn eigen heilige koeien
Zoals zo veel Nederlanders vind ik autorijden prettig en ben ik kieskeurig. Een personenauto mag best mooi en snel zijn, maar moet in mijn ogen vooral functioneel zijn. Voor vervoer naar je werk en klanten, voor gezinsvervoer, voor vakantie of een dagje uit. Merkentrouw speelt daarin een rol, maar is niet altijd exclusief. Er zitten bij mij meerdere merken in mijn considerationset. Ja, ook de Aston Martin, maar dat laat de portemonnee nog even niet toe.
Een personenauto is belangrijk en praktisch, maar rijden voor je plezier is ook belangrijk. Ik rijd ook motor en al jaren kies ik heel bewust voor het merk BMW, simpelweg omdat het een goed, mooi en betrouwbaar merk is en zijn waarde goed vasthoudt. Bovendien rijd ik heel prettig in mijn Saab 9-3 cabrio uit 2004. Dit is het laatst uitgebrachte model van de fameuze autobouwer en met zijn 2 liter turbo een waar feestje om mee te rijden. De liefde voor Saab is groot, zoals bij alle Saab-rijders en dat zijn er nog heel wat in Nederland.
Leo was toen nog blij met zijn laatste echte ASX in 2018
Hoe ik destijds bij Mitsubishi terecht kwam
Ik had al geruime tijd mijn eigen adviesbureau in branding en marketing en met de onverwachte val van de Lehman Brothers bank in najaar 2008 kwam heel snel een flinke en naar later bleek langjarige flinke financiële recessie op gang. Met mijn ruime ervaring in het bedrijfsleven realiseerde ik me dat adviseurs van buiten als eerste geparkeerd worden om kosten te besparen. Ik heb mij toen georiënteerd op automerken die goed aangeschreven staan, weinig of geen reparaties behoeven, redelijk zuinig rijden en goed uit rijtesten komen. Mijn keuze is toen na een uitgebreide oriëntatie gevallen op de Mitsubishi Outlander Sport en nadien op diens opvolger, de ASX. Meteen voorzien van een nieuwe LPG installatie, wat met de latere zeer hoge brandstofprijzen wel zo prettig was. Als tevreden klant heb ik jarenlang tot volle tevredenheid Mitsubishi gereden.
Verbannen naar Korea
Maar mijn merkentrouw kreeg een flinke knauw toen ik in 2022 onverwacht al bij 71.000 kilometer tegen een dure reparatie aanliep. Mijn 4e Mitsubishi reed als gezegd op LPG en daarbij slijten de klepbusjes relatief wat harder. Normaal is dat pas bij een kilometerstand van 150-160.000 kilometer, maar dit keer veel eerder. Onvoorziene kosten: 800 euro. Verbazing alom bij mij als zo tevreden ASX-rijder dat dit al zo snel gebeurde. Na lang aandringen vertelde de Mitsubishi-dealer in Woerden doodleuk dat de motor van dit 2018 model helemaal niet geschikt is voor LPG! Een rotstreek om bij de aankoop er helemaal niets over te zeggen, temeer daar ik al meerdere auto’s daar nieuw had gekocht en in onderhoud had en steeds heb uitgerust met een LPG-installatie.
Ik koop elke 4-5 jaar een nieuwe auto, wat vaak neerkomt op een vernieuwd model omdat autobouwers graag vaak van model wisselen of die een flinke upgrade geven. Begin 2023 ging ik op zoek naar een vervanger van mijn ASX, want ik was prima te spreken over dit model. Maar de Japanners hadden toen al besloten dat de ASX uit het programma zou gaan. Er werd te weinig aan verdiend. De ASX is in een reeks van jaren uitgeroepen tot de “meest garageonvriendelijke auto” van Nederland. Dus weg ermee.
Onder protest van de vele tevreden ASX-rijders is Mitsubishi dit jaar overgegaan naar een nieuw model ASX. Maar daar is niks nieuws aan. Het is een ‘gewone’ Renault Captur met de Captur motor, met als enige verschil een ASX-logo op de kap. Japans of Frans, er is een verschil. Ik was er klaar mee en ben na een uitgebreide oriëntatie overgestapt naar de Hyundai Kona Hybrid, het nieuwste model dat erg goed uit de rijtesten komt en zeer veilig en zuinig is.
Dag Mitsubishi, hallo Hyundai Kona Hybrid
Het gebeurt wel vaker dat autofabrikanten een model dumpen omdat ze er blijkbaar te weinig aan verdienen. Later komen ze daar dan weer op terug en zetten het model onder een ander merk op de markt. Maar dat is vragen om moeilijkheden. Omdat de merkentrouw bij auto’s een dusdanig belangrijke factor is die blijkbaar altijd onderschat wordt.
Zo ook nu dus. Het heeft tot gevolg dat ik wegloop bij dit merk en een nieuwe relatie aanga met Hyundai Kona. Juist ook omdat mijn merkentrouwe niet wordt beloond! Ik vermoed dat de nieuwe automotive relatie met de Koreaan mij goed gaat bevallen….
-
Leo van Sister
- Werkt bij: De Merkcommissarissen
- Functie: Merkcommissaris
- Website:https://demerkcommissarissen.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Slapen in Hotel Ikea op Wereldslaapdag17-02-2025
- McDonald's zet fietser in de... 17-02-2025
- [marketeer 217] Joost Pronk - Trade... 14-02-2025
- Vrumona neemt GiG Drinks over 12-02-2025
- Peulvruchten centraal bij Albert... 10-02-2025
- Lidl en Vrumona winnaars eerste... 10-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day