[Interview] Sanne Groot Koerkamp over Glamour presents Elite Top Model Diaries
- Media
- 7 dec 2015 @ 10:50
- Link
-
Dewi Smeenk
Freelance Redacteur
Nederlands MediaNetwerk - OnlineSocial mediaPrintVideo
- 7 dec 2015 @ 10:50
- Dewi Smeenk
Glamour Magazine lanceert samen met online videoplatform Makers Channel haar eerste videoserie: Glamour presents Elite Top Model Diaries. Wij spreken Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van Glamour Magazine.
Dag Sanne, leuke samenwerking! Ook jullie gaan inzetten op online videocontent dus?
Absoluut. Onze doelgroep wil dolgraag bewegend beeld zien – wij zitten op de redactie zelf ook de hele dag filmpjes te bekijken, en Facebook waardeert videocontent ook steeds beter. Genoeg redenen om vol in te gaan zetten op video. We beginnen met één webserie, maar komende maanden gaan er nog veel meer volgen.
Wat is de doelgroep van Glamour?
Het magazine wordt gelezen door vrouwen van gemiddeld 27 jaar. Online is de doelgroep wat jonger. Maar leeftijd vind ik niet zo heel interessant. Glamour is vooral voor vrouwen die zich jong voelen. Verder zijn we niet Randstadgericht. Vrouwen uit de polder moeten zich ook thuis voelen bij Glamour.
Wat krijgen we te zien in de webserie?
Elite is een modellenbureau dat het coachen van modellen als een belangrijk onderdeel ziet van hun succes. Ze hebben een huis ingericht in Hoofddorp, waar aanstaande topmodellen fulltime gedurende enkele maanden worden getraind. Ze leren koken, sporten, maar ook om te gaan met teleurstellingen.
Nogal Holland’s Next top Model-achtig of niet?
Ja en nee. Elite wil met deze serie juist laten zien dat er geen bitchfights aan te pas hoeven te komen om topmodel te worden. Ze willen de professionele kant laten zien van de wording van een topmodel. Dat je er écht hard voor moet werken, in topconditie moet zijn, dat er veel bij komt kijken als je door wilt breken. Maar het moet natuurlijk ook spannend zijn om naar te kijken. Dat is het volgens ons. De meiden in het huis zijn natuurlijk bloedmooi. Wij hebben op de redactie altijd een fascinatie voor de schoonheid van modellen. Misschien zit de nieuwe Doutzen er wel tussen? Bijkomend voordeel: Wij ontdekken de nieuwe gezichten van Elite nu ook als eerste. Daar is onze Fashion Director Saskia heel blij mee.
Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?
Ik kreeg een mailtje van Sanne Walvisch, de online directrice van G&J – of ik niet eens koffie wilde drinken met Makers Channel. Leek haar een goede partij voor Glamour om mee samen te werken. Ze had gelijk. Het klikte meteen.
Waarom hebben jullie gekozen voor Makers Channel?
Omdat hun video kwalitatief heel hoogstaand en een beetje glossy is. Omdat het een jong, snel en hard werkend team is. Creatief. En omdat ze leuk zijn om een borrel mee te drinken. Net als Glamour.
Wat willen jullie bereiken met de inzet van online video in termen van volgers/abonnees, (online) bereik, aandacht/interactie?
We sturen de doelgroep - de eerste 48 uur dat een filmpje online staat - eerst door naar ons kanaal op Makers Channel. We hebben financieel een goede deal met betrekking tot de inkomsten van de pre-rolls. Daarna sturen we de doelgroep via onze social media óók naar ons YouTubekanaal. We zijn nog in de experimenteerfase; we weten nog niet of dit een juiste manier is om onze doelgroep te bedienen. Vooralsnog worden de filmpjes leuk bekeken, maar we hopen natuurlijk op een aflevering die viral gaat.
We willen dat de doelgroep ook aan Glamour denkt als het gaat om video. Maar bovenal proberen we de doelgroep te inspireren. Met Glamour willen we altijd het onbereikbare bereikbaar maken; oftewel, the American Dream uitstralen. Je kunt alles worden wat je maar wilt, waar je ook vandaan komt, wat voor kledingmaat je ook hebt. Als je maar volhardend bent, ambitieus, niet bang, en een beetje kunt relativeren. In het geval van de serie over het modellenhuis zoomen we in op aanstaande modellen met een grootste ambitie.
Wat kunnen jullie hierin aan adverteerders aanbieden?
Makers Channel verkoopt de pre-rolls. Wij krijgen een percentage van de omzet. Op termijn zouden we ook sponsors kunnen koppelen aan de series.
Kunnen we meer internetseries van Glamour in samenwerking met Makers Channel verwachten?
Jazeker. Komende maanden volgen er sowieso nog vier series met Makers Channel. Wij hebben 5 grote thema’s bij Glamour; Fashion, Beauty, Carrière, Lovelife & Health. Binnen die thema’s kan onze doelgroep toffe videocontent verwachten. Daarnaast hebben we onze eigen fulltime video editor in dienst met wie we kortere filmpjes maken, bijvoorbeeld verslagen van events, backstage filmpjes en stop motion creaties die de verkoop van het magazine aanjagen.
Je bent nog niet zo lang hoofdredacteur van Glamour. Welke richting wil je op met Glamour? Kunnen we veranderingen verwachten in het blad en/of online?
Ik ben sinds september vorig jaar hoofdredacteur. Alweer ruim een jaar dus. De meest ingrijpende zaken die ik wilde veranderen, heb ik inmiddels veranderd. Het blad verschijnt inmiddels op een groter formaat, de commerciële samenwerkingen met partners zijn heel intensief en creatief geworden, we organiseren steeds grotere, landelijke events waar de doelgroep écht iets aan heeft en het Glamourteam is flink gedigitaliseerd. Komend jaar ga ik focussen op de uitvoering van de content. Een goed idee is niets, zeg ik altijd; het valt of staat uiteindelijk bij hoe kwalitatief een idee wordt uitgewerkt.
Wat is het laatste nieuws?
We hadden een record aantal bezoekers online! Toen ik begon, zaten we op 185.000 unieke bezoekers op glamour.nl. Dat zijn er nu 1.3 miljoen. En counting. We willen het allergrootste platform op het gebied van beauty, fashion & lifestyle zijn in Nederland. En dat gaat ons lukken ook. Ik ben nog maar net begonnen.
-
Dewi Smeenk
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Freelance Redacteur
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- De Telegraaf bereikt meer lezers dankzij digitale editie
- Neuro-onderzoek bevestigt kracht van gecombineerde tv- en...
- [column] De culturele revolutie is begonnen! Ga bij het verzet
- TV-reclamemarkt in 2024: sterke groei online video
- EW Magazine lanceert positioneringscampagne 'Zuurstof tot...
- Q&A onderzoekt onmisbaarheid retailformules
Laatste Nieuws
- Q&A onderzoekt onmisbaarheid... 12-03-2025
- Mediatrends: online mediaconsumptie... 11-03-2025
- EW Magazine lanceert... 10-03-2025
- De Telegraaf bereikt meer lezers... 07-03-2025
- Neuro-onderzoek bevestigt kracht van... 06-03-2025
- TV-reclamemarkt in 2024: sterke... 05-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center