[Interview] Yillmaz Schoen over TradeCast

[Interview] Yillmaz Schoen over TradeCast
  • Media
  • 12 mrt 2016 @ 12:49
  • 24753 x gelezen
  • Link
  • Dewi Smeenk
    Dewi Smeenk

    Freelance Redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • Interactie

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet MarketingTribune een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Yillmaz Schoen, CEO en oprichter van TradeCast.

Wat is TradeCast? 

TradeCast.tv is een SaaS-oplossing om zelfstanding interactieve tv-kanalen (OTT) te kunnen lanceren, beheren en exploiteren. Zowel met lineaire programmering en on demand. Via de administratie omgeving is alles kinderlijk eenvoudig te beheren en kan zelfs interactiviteit en e-commerce toegevoegd worden aan de content. TradeCast is turnkey, storage, (live-)streaming, analyse en wereldwijd beschikbaar op alle devices - Browser, iOS, Android, Apple tv, Chromecast, Smart tv - en volledig in eigen branding. Kijkers kunnen ook deelnemers worden in je programmering; via de app kunnen ze eenvoudig content insturen richting het kanaal wat direct kan worden ingezet in de programmering, montage of zelfs live. En dit alles voor een licentie fee die lager is dan een gemiddelde fulltime employee. Contentmarketing 3.0 op je eigen TV netwerk, dat is TradeCast.tv.

Waarom ben je TradeCast begonnen? 

Om de traditionele televisie en publishing markt te disrupten. Ik ben al 15 jaar actief in de internet en media(broadcast) sector en kwam 2 jaar geleden tot de conclusie dat via cloud technologie en geavanceerde opties van onder meer nieuwe generatie browsers, mobiele telefoons en televisies er geen reden zou moeten zijn om de verspreiding van televisiecontent te beperken via de traditionele, kostbare broadcast infrastructuur en hardware. Na enkele maanden van onderzoek en het schetsen van de voorwaarden van een uniek product wat wereldwijd het verschil moeten kunnen maken, kwam ik tot de conclusie dat het haalbaar was en zijn we medio 2014 in stilte begonnen aan de ontwikkeling. Diverse uitdagingen en patenten later zijn we afgelopen oktober (2015) openbaar gegaan met onze visie en product.  

Hoe en waar is TradeCast gevestigd? 

TradeCast is volledig bedacht en ontwikkeld in Zwolle. Het is gevestigd aan het Hanzeplein in pand HANZ en creatief digitaal bolwerk in wording vlakbij het Station en Hogeschool Windesheim. Ik heb het geluk om hier met een bijzonder team van slimme en aardige mensen te werken.

Van wie is TradeCast?

Ik heb als founder en CEO de dagelijkse leiding over TradeCast. TradeCast heeft formeel twee aandeelhouders, als founder IQ-Media Group en Kenick uit Moerdijk als angel investor.

Hoe is TradeCast gefinancierd?

We zijn in eerste instantie gefinancierd uit eigen vermogen, waar in een vroeg stadium een (seed)investering vanuit onze andere aandeelhouder aan is toegevoegd. Aanvullend hebben we een significante financiering kunnen ontvangen met medewerking van de Rabobank IJsseldelta. Op dit moment onderzoeken we de opties voor een volgende ronde, en zijn bijzonder trots op alle interesse die er is van gerenommeerde partijen.

Wat kan TradeCast dat andere organisaties niet kunnen?

TradeCast is een unieke totaaloplossing: de compleetheid, prijsstelling en eenvoud in gebruik maken het toegankelijk voor heel veel partijen.

Onze klanten kunnen zonder grote investeringen contentmarketing 3.0 bedrijven op hun eigen televisieplatform. Anytime, anywhere. Voor uitgevers is het nu goedkoper om je eigen OTT kanaal te beginnen dan de printoplage door de brievenbus te laten bezorgen. 

Brancheverenigingen kunnen hun eigen kanaal beginnen, sportbonden hun eredivisies live uitzenden en creatieve ondernemers hun eigen businessmodellen ontwikkelen met het ideale blanke canvas dat wij bieden voor OTT kanalen. Op dit moment bestaat er geen product dat hetzelfde doet als TradeCast. Dat lijkt vaak zo, maar dat is dan vaak software die slechts onderdelen van een totaaloplossing biedt. Een platform waarmee je zó eenvoudig een volledige, interactieve OTT-zender beheert, bestaat nog niet.

Wat heeft TradeCast nodig om te kunnen groeien?

Met onze grote internationale ambities is aanvullende financiering van belang voor snelle doorontwikkeling en het effectief openbreken van de buitenlandse markt. Uiteindelijk zal een samenwerking met de juiste internationale partner en de mogelijkheden die ons dat gaat bieden meer key zijn in ons groeiproces dan geld. We zijn  een jonge Nederlandse startup met een gezond verdienmodel, maar we gaan niet behouden Nederlands denken in onze groeistrategie. Verder blijven we wel nuchter in onze schoenen staan.

Wat gaat TradeCast in 2016 neerzetten?

We verwachten op korte termijn 50 kanalen te lanceren, en werken in Q2 aan onze internationale lancering. Doelstelling is een mooi breed portfolio van kwalitatieve en succesvolle kanalen op te bouwen. Daarnaast is er nog een volle roadmap met nieuwe en unieke features die worden toegevoegd aan het platform. Met in het tweede deel van het jaar volle focus op internationaal.

Wat zijn de ambities van TradeCast?

World domination in OTT!

TradeCast is een product voor de wereldmarkt. We gaan binnenkort het platform in zes talen uitbrengen, waarbij je net zo eenvoudig als het registeren van een sociaal account kan starten met je eigen zender. Doelstelling is dat wij in binnen- en buitenland de standaard worden voor het beheren en exploiteren van interactieve over the top-kanalen. Waarbij we internationaal vele kanalen mogelijk maken die voor exploitanten en hun doelgroepen, groot of klein, van toegevoegde waarde zijn.

www.tradecast.tv  
www.tradecast.us.com

MarketingTribune doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 april in het Compagnietheater in Amsterdam.

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

Dewi Smeenk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken