Open Universiteit geeft perroncolleges op schermen Exterion

Open Universiteit geeft perroncolleges op schermen Exterion
  • Media
  • 28 nov 2018 @ 11:18
  • 11994 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • StorytellingOutdoorCampagnes

Leren terwijl je wacht. Dat is het idee achter de nieuwe campagne 'Perroncollege' van de Open Universiteit, in samenwerking met mediabureau Zigt en outdoor-exploitant Exterion Media.

De campagne draait zeven weken lang op de digitale schermen van Exterion, die op de perrons van de drukste NS-stations van Nederland staan, waaronder Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam, Utrecht en Amersfoort.

Met de campagne wil de Open Universiteit zijn naamsbekendheid vergroten, door zijn doelgroep kennis te laten maken met onderzoeken die normaal gesproken vaak binnen de kring van academici blijven. Elke week wordt er een ander onderwerp belicht, waaronder: ‘Hoe veilig is je gratis wifi-verbinding?’ en ‘Is goed leren ook een kwestie van biologie?’

'Met de onderwerpen bestrijken we ons complete pakket aan wetenschapsgebieden', vertelt Marco Koolen, manager Markt- en Studentcommunicatie bij de Open Universiteit. 'De perroncolleges krijgen een vervolg op de website van de Open Universiteit, waar we verdiepende content delen met de bezoeker. Ook verwijzen we hen daarbij naar de opleidingen die aansluiten op het thema en die we als Open Universiteit aanbieden.'

OU mikt op treinreizigers

De doelgroep van de Open Universiteit is oververtegenwoordigd op de NS-stations. Daarbij is de gemiddelde wachttijd op de perrons zeven minuten. Gezien deze wachttijd draaien de perroncolleges gedurende deze wachttijd één minuut lang op de digitale schermen. Tussen de perroncolleges door draait er een aankondiging van vijf seconden.

Om de campagne nog relevanter te maken wordt de uitzendfrequentie niet alleen verhoogd tijdens de spits, maar ook bij vertragingen van langer dan vijf minuten. De perroncolleges draaien dan één minuut per drie minuten, tijdens de spits op alle digitale schermen en tijdens de vertraging op het betreffende perron. Dit is mogelijk doordat er een koppeling is gemaakt met de huidige dienstregeling van de NS. 

Flexibiliteit van OOH

'De Perroncollege-campagne tikt alle belangrijke en flexibele aspecten van Digital Out-of-Home aan', zegt Anton Kalle, marketeer bij Exterion Media. 'Het inzetten van verschillende video’s tot het draaien van dynamische content op de juiste locaties en het juiste moment. Dit tezamen maakt het tot een enorm relevante campagne, die daarnaast ook nog eens wordt verspreid over meerdere weken.'

De campagne werd vorige week woensdag afgetrapt door Gjalt-Jorn Peters, universitair docent op de Open Universiteit. Hij verzorgde twee live-colleges op Amsterdam CS. Het idee hiervan was om passanten op een laagdrempelige manier te laten luisteren en zo bekendheid rondom te campagne te creëren.

Mediastrategie van Perroncolleges

'Ik ben trots op wat we hebben neergezet', zegt Koolen van de OU. 'Samen met Zigt hebben we de mediastrategie "met kennis gezien worden" ontwikkeld, waarin het Perroncollege met Exterion Media perfect paste. De gezamenlijke passie en creativiteit vormde een natuurlijke samenwerking waarmee we zelfs een college in de Stationshal van Amsterdam CS hebben gegeven.'

Ewoud van Zwam, media director bij mediabureau Zigt: 'Het was een heel tof project om van het massamedium van de vluchtige contacten een contentkanaal te maken. Dit was alleen maar mogelijk door het bevlogen enthousiasme van Exterion Media in combinatie met de waardevolle ‘echte’ content van de Open Universiteit - daar komt geen reclamebureau aan te pas! Een gelijkwaardige en natuurlijke samenwerking. Hiermee is DOOH een belangrijk deel geworden van onze contentstrategie ‘met kennis gezien worden’. Wij zijn trots.'

Naast DOOH wordt de campagne aangejaagd via online kanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Google Ads. Daarnaast zet de Open Universiteit display-advertising in op relevante reis-applicaties en rondom de verschillende locaties door middel van geo-targeting. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken