Online Radio Awards wordt dagprogramma

Online Radio Awards wordt dagprogramma
  • Media
  • 28 feb 2019 @ 11:08
  • 14593 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MakersMuziekRadio

De Online Radio Awards worden dit jaar grootser van opzet. De awardshow krijgt in oktober ook een dagprogramma genaamd Online Radio Day.

Online Radio Day vindt plaats op woensdag 9 oktober 2019 in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. De Online Radio Awards worden jaarlijks tijdens de Dutch Media Week uitgereikt aan de beste online radiomakers en podcasters. 

Ook in 2019 worden er Online Radio Awards uitgereikt in vier categorieën: beste online radiostation, beste podcast, beste online presentator/presentatrice en beste online radio ambassadeur. Het publiek kan stemmen via Onlineradioawards.nl. Hieruit ontstaat een shortlist per categorie met vijf nominaties, waarbij de jury een wildcard-nominatie aan toevoegt. Hiermee maken online stations en podcasts gericht op een niche-onderwerp ook een kans. De vakprijs voor ‘beste online radio ambassadeur’ wordt geheel door de jury bepaald.

Jury van Online Radio Awards 2019

  • Peter Contant (Max Magazine/Gooisch, voorzitter v-OR)
  • Richard Otto (Tens Media, uitgever van Spreekbuis.nl)
  • Pierre Papa (radiocoach)
  • Isabelle Brinkman (stationvoice RTL, voormalig dj/vj 3FM en TMF)
  • Erik de Zwart (voorzitter Stichting Top 40 en mediaondernemer)
  • Amber Brantsen (nieuwslezer NOS, presentatrice en radiomaakster)
  • Vincent Bijlo (cabaretier, podcaster en radio columnist)

Online Radio Ambassadeur 2018 Michiel Veenstra zal tijdens de awardshow de nieuwe Online Radio Ambassadeur van 2019 bekendmaken.

Voorafgaand aan de feestelijke awardshow wordt op 9  oktober vanaf 13:00 uur gestart met de Online Radio Day in Beeld en Geluid. Deze staat deels in het teken van 100 Jaar Radio, maar er wordt vooral vooruitgeblikt. Naast diverse sprekers worden er dit jaar ook een bedrijfsexpo en diverse workshops georganiseerd, waarin bezoekers geïnformeerd worden over de laatste trends op het gebied van online radio en podcasting.

Belangrijke thema’s worden besproken, waaronder ‘Hoe kun je met online radio meer bereik genereren?’, ‘Waar moet ik op gebied van muziekrechten rekening mee houden?’ en ‘Wat zijn de mogelijkheden om geld te verdienen met podcasting?’ Exacte invulling van het programma volgt later.

'Online radio professionaliseren'

De initiatiefnemers van de Online Radio Awards zijn stichting verenigde-Online Radiostations (v-OR) en mediaplatform Spreekbuis.nl. Zij willen hiermee de markt van online radio en podcast in Nederland professionaliseren en inspelen op de explosieve stijging van online luisteren en sterk groeiende populariteit van podcasts.

Peter Contant, voorzitter v-OR: 'De tweede editie van de Online Radio Awards is niet alleen bijzonder vanwege 100 Jaar Radio, maar ook omdat binnen de v-OR naast online radiostations nu ook podcasters de mogelijkheid hebben om lid te worden. De kruisbestuiving en samenwerking tussen beide mediatypen gaat op deze wijze in versneld tempo verder. Dat is enorme stap voorwaarts en geeft dit evenement een extra dimensie waar we als v-OR extra trots op mogen zijn.'

Richard Otto, eigenaar van Spreekbuis.nl en Tens Media: ‘Online radiostations en vooral podcast richten zich niet altijd op het grote publiek. We hebben daarom dit jaar voor de opzet gekozen om naast vanuit de jury een wildcard te geven aan een kwalitatief hoogstaand en onderscheidend online station, podcast en presentator die zich richt op een niche. Hiermee maken alle online radiomakers en podcasters kans op een award te winnen.’

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken