BBC verknipt Last Night of the Proms
- Media
- 26 aug 2020 @ 15:16
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - TrendsPolitiekEngelstalig
- 26 aug 2020 @ 15:16
- Peter van Woensel Kooy
'Rule, Britannia rules the waves' en 'Land of Hope and Glory' krijgen tijdens de Last Night of the Proms alleen een muzikale uitvoering. De BBC vindt de tekst van de meezingers naar racisme neigen.
Feestelijkheid in groepsverband en enige trots op je land wordt door sommige ultra-correct denkende mensen al snel vertaald naar 'fout nationalisme' of nog erger naar regelrecht 'racisme'. Dat kan, maar wordt enkel een polariserend probleem wanneer kwaliteitsmedia of merken deze gedachtengang direct bibberend overnemen. Daarmee doe je een groot deel van je publiek immers te kort. Dit is wat je nu in beperkte mate ziet gebeuren in Anglo Saksische landen, zoals nu bij de BBC. De liederen 'Rule, Britannia' en 'Land of Hope and Glory' krijgen daarom tijdens het aanstaande vrolijke meezingprogramma Last Night of the Proms een andere uitvoering. De BBC vindt de tekst van de meezingers nu namelijk naar racisme neigen.
Tenenkrullende schaamte
De BBC heeft uiteindelijk besloten om de beide liederen wel te spelen, maar enkel in een instrumentale versie, verweven in een medley. 'Aangezien er door corona geen publiek is tijdens de opname van de Last Night of the Proms dat kan meezingen en omdat de feestelijke sfeer rond die liederen toch ontbreekt, is dit de beste oplossing', stelt directeur-generaal van de BBC Lord Hall of Birkenhead, zo meldt www.vrt.be. Een woordvoerder van de Labour-partij wordt geciteerd die echter vindt dat 'genieten van patriottische liederen geen hindernis moet zijn om ons verleden te onderzoeken en er lessen uit te trekken.'
Verboden te zingen
'Ik denk dat het tijd is om op te houden met die tenenkrullende schaamte over onze geschiedenis, onze tradities en onze cultuur', reageert de Britse premier Boris Johnson op het besluit van de BBC. Moeten straks ook volksliederen, zwaaien met landsvlaggen, uitgesproken merken, voetbalclubs, het koningshuis of zelfs een taal verboden worden, omdat niet iedereen die even goed spreekt of er even enthousiast over is? Wordt alles nu racistisch? En is het dan behulpzaam om geschiedenissen weg te poetsen of in liederen te snijden? De discussie woedt volop, in talkshows, onder marketeers en op sociale media. Hieronder de Last Night of the Proms uit 2016 met Juan Diego Flórez en The BBC Symphony Orchestra, gedirigeerd door Sakari Oramo.
(PvWK, beeld BBC: Andrei Turca/Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- merk
- ultra
- marketing
- cultuur
- correct
- kijkcijfers
- woke
- traditie
- uitpoetsen
- media
- Rule
- geschiedenis
- bang
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Telegraaf vernieuwt grondig app en website
- [onderzoek] Digitale vermoeidheid groeit onder jongeren
- DPG Media zet nieuwe standaard in programmatic met eigen PMP...
- Nieuwe podcast Beauty Bullshit onderzoekt cosmeticamerken
- DPG Media deelt attention score met adverteerders
- Digital stuwt mediabestedingen naar recordhoogte
Laatste Nieuws
- Piet Parra ontwerpt literaire... 15-06-2025
- Mediaconsumptie zomer: print,... 13-06-2025
- DPG Media deelt attention score met... 13-06-2025
- Digital stuwt mediabestedingen naar... 10-06-2025
- Nieuwe podcast Beauty Bullshit... 06-06-2025
- DPG Media zet nieuwe standaard in... 05-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation