Dossier Media: Aldi
- Media
- 30 mrt 2022 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Televisie
- 30 mrt 2022 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Editie 04 van MarketingTribune (29 maart 2022) staat traditioneel in het teken van de Top-100 Adverteerders in samenwerking met Nielsen. Aldi stijgt met stip dus tijd voor een gesprek met Luca Bade van Aldi.
Aldi dendert de Top-10 Adverteerders binnen. De discountsupermarkt is daarmee de op één na grootste stijger; alleen Jumbo steeg nog iets meer. In de Top-10 Adverteerders op tv staat Aldi op plek 8. MarketingTribune spreekt met Luca Bade, manager campaign management bij Aldi in Nederland, over de stille kracht van tv en de op creatief gebied nieuw ingeslagen weg.
Aldi stijgt behoorlijk qua mediabestedingen. Vanwaar dit offensief?
Aldi is de uitvinder van discount en daarbinnen is eenvoud één van onze kernwaarden. Het is onze missie om boodschappen doen zo simpel mogelijk te maken voor de klant. Alleen bleek het beeld van Aldi niet bij iedereen even actueel of aansprekend te zijn. Daarom zijn we in 2020 begonnen het merk opnieuw onder de aandacht te brengen van de Nederlandse consument. En om aan heel Nederland te vertellen dat je bij Aldi dezelfde kwaliteit koopt die je gewend bent, maar dan wel goedkoper, zijn alleen de folder en een aantal spots op de radio niet meer genoeg. Daar horen tegenwoordig ook massamediale vormen zoals tv-commercials, brandedcontentsamenwerkingen en aanwezigheid van het merk in de buitenlucht bij.
Wat zijn de belangrijkste media voor Aldi en vanwaar die keuze?
Ik geloof in de omnichannelmix. Het middel is afhankelijk van het doel en van de fase waarin een consument zich bevindt. Maar om ons merkverhaal te vertellen speelt tv nog steeds als traditioneel kanaal een belangrijke rol om een groot bereik te creëren. Waarbij online video als aanvullend bereik wordt ingezet om juist de jongere doelgroep, die ook bij Aldi koopt, te bereiken. Daarbij blijft natuurlijk onze graag gelezen folder, met daarin de allerlaatste acties en aanbiedingen, nog steeds van zeer grote waarde.
Wat is de stille kracht van tv?
Televisie heeft Aldi voor het eerst een gezicht en stem gegeven in Nederland. Ondanks dat de jongere doelgroep minder lineaire televisie kijkt, blijft de primaire doelgroep binnen het supermarktlandschap het meest effectiefst en snelst te bereiken via tv. Zeker op de piekmomenten van het jaar, zoals bijvoorbeeld de feestdagen of tijdens belangrijke sportmomenten.
Met welk mediabureau werken jullie samen en wat is de toegevoegde waarde?
Op het gebied van media werken wij samen met Abovo. Zij adviseren ons op het gebied van media-inkoop voor tv, radio, OOH, dagbladen, OLV, display en search. Abovo is al jaren een fijne partner en kent Aldi als bedrijf goed. Zij zijn met ons meegegroeid. Enerzijds adviseren ze over hoe onze media-inzet aansluit bij de gestelde marketing-KPI’s. Anderzijds ondersteunen ze de afdeling qua hands-on werkzaamheden.
Even over de op creatief gebied nieuw ingeslagen weg, de commercials…er klinkt soms wat kritiek op de pay-off ‘Net zo’, waarin Aldi een underdogpositie lijkt in te nemen?
We zijn in 2020 begonnen met het wegnemen van vooroordelen over Aldi bij de Nederlandse consument. Met de nieuwe commercials - sinds begin 2022 - maken we de volgende stap. Mensen weten nu steeds beter wat ze van ons kunnen verwachten en daarbij hebben we goed geluisterd naar de behoeften van de klant. In de nieuwe commercials leggen we meer nadruk op emotie. We laten het echte leven zien. Met mensen die herkenbare situaties meemaken met de bekende producten die daarbij horen. Van drukke dinsdagochtenden, waarbij de kids snel de deur uit moeten met ook nog een gevulde maag, puur liefdesverdriet tot een gezellige paasbrunch, waar een gezin spelletjes speelt. We laten zien dat je bij Aldi dezelfde kwaliteit van leven krijgt, met de kleine en grote gelukjes, maar dan goedkoper.
Indie is sinds februari 2020 ons strategisch reclamebureau. We werken nauw met elkaar samen vanuit een co-creatie-principe. Deze samenwerking is er met onze eigen collega’s, maar ook met de andere bureaus waarmee we samenwerken. Zo halen we het beste uit ieders expertise. We zijn trots op de stappen die we maken en op wat we samen al bereikt hebben.
Zien jullie al resultaat van de nieuwe campagne?
De eerste resultaten van de campagnes dit jaar laten zien dat de nieuwe stap goed wordt gewaardeerd door de doelgroep. De commercial valt ten opzichte van vorig jaar meer op, is geloofwaardiger, duidelijk en zet aan tot meer winkelbezoek.
Wat zit er nog in het vat voor 2022?
Het jaar is nog maar net begonnen. Er komen nog zoveel mooie campagnes aan. De paasperiode staat voor de deur met aandacht voor ons brunchassortiment, we gaan nog meer vooroordelen wegnemen rondom ons assortiment en we eindigen natuurlijk met letterlijk een feestelijk hoogtepunt van dit jaar met daarin misschien wel weer een hoofdrol van ons winkelwagentje.
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 04, 2022.
Ook de editie met de Top-100 Adverteerders in samenwerking met Nielsen ontvangen? Vraag dan nu een exemplaar aan.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing