Bloggen is niet dood
- Media
- 3 jan 2018 @ 00:06
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - Social mediaJournalistiekStorytellingBloggenContent
- 3 jan 2018 @ 00:06
- Jeroen Mirck
Bloggen is dood? Welnee. Toch gebruikte ik die woorden jaren geleden, om aan te geven dat bloggen fundamenteel is veranderd. Zo fundamenteel dat je je kunt afvragen of de term ‘bloggen’ nog wel de lading dekt. Maar dat is een definitiekwestie. Digitaal verhalen vertellen zal altijd belangrijk blijven.
De verandering merk je wel sterk aan de manier hoe mensen hun verhalen delen en hoe ze worden gelezen. Direct op social media publiceren is vaak effectiever dan mensen naar een eigen platform lokken. Dat geldt ook voor mijzelf: veel van mijn blogposts verschijnen ook elders. Op themasites, op Facebook en op de blogsectie van LinkedIn.
Die versnippering zorgt ervoor dat je veel mensen kunt bereiken, maar dat de afzonderlijke kanalen niet per se heel veel bezoekers trekken. Mijn eigen blog heeft daar al jaren last van. Daarom hecht ik slechts minder waarde aan het publiceren van een jaarlijst.
Droste-effect
Het meest gelezen bericht van afgelopen jaar is trouwens 'Nieuwe klus: contentmanager Marketingfacts'. Inderdaad: de aankondiging dat ik een marketingblog ga leiden, levert op mijn eigen blog de meeste lezers op. Dit Droste-effect laat zich vergelijken met krantenlezers die graag artikelen over papieren media lezen, of tv-kijkers die dol zijn op overzichten van de meest markante tv-momenten.
Op LinkedIn, waar ik slechts een deel van mijn blogs doorplaats, komt hetzelfde bericht over Marketingfacts bovendrijven. Blij ben ik met de vele lezers voor mijn persoonlijke blogpost ‘Een nieuwe Brexit’, waarin ik al spelend met taal eigen beslommeringen koppel aan mondiale problemen. Clickbait wellicht: de hoofdrol is voor mijn kat, de Britse korthaar Django.
Experiment met Blendle
In 2016 had ik beloofd om ook meer te gaan experimenteren met Blendle, maar aldaar publiceren via Reporters Online heb ik het afgelopen jaar minder kunnen doen dat vooraf gedacht. Dat kwam deels door afspraken met opdrachtgevers en deels door gebrek aan tijd om artikelen te bewerken voor Blendle.
Komend jaar zal ik als (na jaren zowaar weer) journalist in loondienst opnieuw weinig tijd hebben voor aparte publicaties bij Reporters Online. Toch wil ik eigen observaties over media- en digitale trends blijven delen. Mijn blog gaat de komende maanden eindelijk op de schop en krijgt dan ook een Blendle-plugin. Het ideale moment om eigen vakblogs breder te gaan delen. Kortom: bloggen blijft springlevend, ongeacht de veranderende distributievormen.
Jeroen Mirck is redacteur van MarketingTribune en sinds 1 januari 2018 ook contentmanager van Marketingfacts.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers