Bloggen is niet dood
- Media
- 3 jan 2018 @ 00:06
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - Social mediaJournalistiekStorytellingBloggenContent
- 3 jan 2018 @ 00:06
- Jeroen Mirck
Bloggen is dood? Welnee. Toch gebruikte ik die woorden jaren geleden, om aan te geven dat bloggen fundamenteel is veranderd. Zo fundamenteel dat je je kunt afvragen of de term ‘bloggen’ nog wel de lading dekt. Maar dat is een definitiekwestie. Digitaal verhalen vertellen zal altijd belangrijk blijven.
De verandering merk je wel sterk aan de manier hoe mensen hun verhalen delen en hoe ze worden gelezen. Direct op social media publiceren is vaak effectiever dan mensen naar een eigen platform lokken. Dat geldt ook voor mijzelf: veel van mijn blogposts verschijnen ook elders. Op themasites, op Facebook en op de blogsectie van LinkedIn.
Die versnippering zorgt ervoor dat je veel mensen kunt bereiken, maar dat de afzonderlijke kanalen niet per se heel veel bezoekers trekken. Mijn eigen blog heeft daar al jaren last van. Daarom hecht ik slechts minder waarde aan het publiceren van een jaarlijst.
Droste-effect
Het meest gelezen bericht van afgelopen jaar is trouwens 'Nieuwe klus: contentmanager Marketingfacts'. Inderdaad: de aankondiging dat ik een marketingblog ga leiden, levert op mijn eigen blog de meeste lezers op. Dit Droste-effect laat zich vergelijken met krantenlezers die graag artikelen over papieren media lezen, of tv-kijkers die dol zijn op overzichten van de meest markante tv-momenten.
Op LinkedIn, waar ik slechts een deel van mijn blogs doorplaats, komt hetzelfde bericht over Marketingfacts bovendrijven. Blij ben ik met de vele lezers voor mijn persoonlijke blogpost ‘Een nieuwe Brexit’, waarin ik al spelend met taal eigen beslommeringen koppel aan mondiale problemen. Clickbait wellicht: de hoofdrol is voor mijn kat, de Britse korthaar Django.
Experiment met Blendle
In 2016 had ik beloofd om ook meer te gaan experimenteren met Blendle, maar aldaar publiceren via Reporters Online heb ik het afgelopen jaar minder kunnen doen dat vooraf gedacht. Dat kwam deels door afspraken met opdrachtgevers en deels door gebrek aan tijd om artikelen te bewerken voor Blendle.
Komend jaar zal ik als (na jaren zowaar weer) journalist in loondienst opnieuw weinig tijd hebben voor aparte publicaties bij Reporters Online. Toch wil ik eigen observaties over media- en digitale trends blijven delen. Mijn blog gaat de komende maanden eindelijk op de schop en krijgt dan ook een Blendle-plugin. Het ideale moment om eigen vakblogs breder te gaan delen. Kortom: bloggen blijft springlevend, ongeacht de veranderende distributievormen.
Jeroen Mirck is redacteur van MarketingTribune en sinds 1 januari 2018 ook contentmanager van Marketingfacts.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing