Mobiel kopen neemt een vlucht
- Online
- 24 apr 2013 @ 00:00
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Geen tag
- 24 apr 2013 @ 00:00
- Redactie MarketingTribune
Steeds meer Nederlanders kopen met hun smartphone of tablet. In de tweede helft van 2012 hebben 1,7 miljoen consumenten via internet een aankoop gedaan met een mobiel apparaat. Dat is een groei van het aantal mobiele kopers van 73 procent ten opzichte van de tweede helft van 2011. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2012-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research.
De totale omzet van M-commerce steeg in de tweede helft van 2012 naar €310 miljoen. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van meer dan 1800 webwinkels in Nederland. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: ‘In heel 2012 is voor zo’n 560 miljoen euro aan producten en diensten gekocht via smartphones en tablets. Dat is inmiddels al 6 procent van alle online consumentenbestedingen, die in 2012 op €9,8 miljard euro uitkwam. Steeds meer consumenten beschikken over een tablet of smartphone. Het is goed om te zien dat het aantal mobiele kopers groeit. Dat biedt kansen voor de online product en diensten verkopers. Veel retailers spelen daar al op in door gebruiksvriendelijke mobiele websites en apps te ontwikkelen.’
Kleding en sportartikelen populair
Van de 1,7 miljoen mobiele kopers kochten 1,4 miljoen producten of diensten via de smartphone of tablet. De overige mobiele kopers kochten alleen apps en downloads via smartphone of tablet. De meest populaire productgroep onder mobiele kopers is kleding, 34 procent kocht in dit segment. Andere populaire productgroepen zijn boeken (24 procent), sportartikelen (20 procent), persoonlijke verzorging (17 procent) en computer hardware (16p procent). Van de diensten worden vooral tickets (muziek, film, sport) via mobiel besteld (14 proceny). Wijnand Jongen: ”Het is opvallend dat juist deze segmenten in de top 5 van populaire mobiele aankopen staan. De relatief kleinere segmenten uit de online branche, zoals boeken, sportartikelen en persoonlijke verzorging, doen het via mobiele kanalen erg goed.’
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
- VanMoof lanceert S6: krachtiger en... 11-06-2025
- [column] Marketingtoppers in London... 06-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation