Stampwallet: Potentie om internationale standaard te worden
- Online
- 26 feb 2016 @ 08:30
- Link
-
Lisette Gerbrands
Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - Apps
- 26 feb 2016 @ 08:30
- Lisette Gerbrands
Sparen. Nederlanders zijn er dol op. En wie kent ze niet, de spaarkaart waar na aankoop een stempel op wordt gezet. Ondanks dat stempelkaarten populair blijven is deze fysieke vorm wat achterhaald. Een goede reden om de immer populaire kaart in een nieuw jasje te steken vond Wouter Meeuwisse, creative director Stampwallet.
‘Stampwallet is een ouderwetse stempelkaart in een app en heeft potentie om de internationale standaard te worden voor retailers - en zijn klant, de consument. Binnen tien minuten kun je aan de slag en de app gebruiken als digitale stempelkaart. Je hebt geen drukkosten en verzamelt automatisch e-mailadressen van je klanten. Het moet vooral simpel zijn om te starten en te gebruiken’, zegt Meeuwisse.
Oude inhoud in een nieuwe jas met als onderscheidende factor dat er gebruik wordt gemaakt van ibeacon technologie [zelf ontworpen met behulp van een selfiestick remote, red.], NFC en QR-codes. De ibeacon werkt naast het verzamelen van stempels ook nog op een andere manier. Sta je in een winkel die gebruik maakt van Stampwallet en je opent daar de app met bluetooth, dan wordt de juiste stempelkaart geopend en hoeft niet te zoeken naar de juiste kaart. Voor mensen zonder bluetooth is de ‘nearby’ functie ontwikkeld die werkt via GPS waardoor de app alle aangesloten winkels toont binnen een bereik van 3 kilometer.
Potentieel
Met een missie om de wereld te veroveren is Stampwallet in gesprek met meerdere partners. In Nederland zijn Gemaco en Inmarkt - verantwoordelijk voor stempelacties van Albert Heijn, Jumbo en Plus - mogelijke partners. Zij willen het misschien gaan gebruiken naast de huidige kaarten. Meeuwisse: ‘We zijn bezig met één van onze partners (Gemaco) om via hun klanten binnen te komen bij grotere ketens. Verder zijn we druk met partnerships met Campina en Multivlaai.’ Daarnaast is Meeuwisse in onderhandeling met een partij in Canada en de VS waartoe 12.000 benzinestations met wasstraten behoren. Op Curaçao zijn al 250 winkels aangesloten en in drie maanden tijd en zijn daar meer dan 2.000 gebruikers geregistreerd. Een andere potentiële collaboratie die in het verschiet ligt is met MyOrder van de Rabobank. Niet alleen wil de financiële dienstverlener waarschijnlijk investeren in Stampwallet, ook stelt het mogelijk zijn platform van MyOrder beschikbaar voor de app. De Rabobank wil zijn focus ook gaan leggen op de Caribbean, iets waar Stampwallet hen mee kan helpen.
Gebruiksvriendelijk
Meeuwisse: ‘Om te zorgen dat de app en het spaarsysteem aansluit bij de klantbehoefte zijn we op dit moment bezig met een update, Stampwallet Pro. Daarin wordt een koppeling gemaakt met het kassasysteem van de winkelier. De app leest het af te rekenen bedrag uit en weet zo hoeveel stempels er afgegeven moeten worden. Stampwallet Pro bestaat uit Stampwallet host [app voor de retailer, red.] en Stampwallet Pos [koppeling met de kassa, red.]. We hopen deze versie binnen niet al te lange tijd te kunnen lanceren, al is de huidige gebruiksvriendelijk en relatief goedkoop [10 Amerikaanse dollar per maand, red.].’
Activatie
Terug naar de basis. Een digitale stempelkaart. Leuk. Maar hoe maakt de retailer kennis met de app? En welke marketingactiviteiten worden ingezet? Meeuwisse: ‘In Nederland starten we met een activatie in samenwerking met FOL Popcorn Gourmette - een bestaande klant die onlangs gevestigd is in Amsterdam en spreekt uit eigen ervaring. Zij gaan zichzelf promoten via bloggers, kranten en social media en zal Stampwallet redactionele aandacht geven.’ In Nederland doen ze het rustig aan omdat ze eerst de zaken op orde willen hebben en zichzelf niet voorbij willen lopen. Op de Antillen werkt Stampwallet met billboards, Facebook ads, Google ads, radiocommercials en YouTube. Allemaal activiteiten die (waarschijnlijk) op korte termijn ook in Nederland, Canada en de VS in worden gezet om de wereld kennis te laten maken. Nog even en Nederland is weer een spaarsysteem rijker.
-
Lisette Gerbrands
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
- NFC
- bluetooth
- Wouter Meeuwisse
- Inmarkt
- Stampwallet
- sparen
- Gemaco
- QR-codes
- creative director
- My Order
- Rabobank
- iBeacon
- Media599
- FOL Popcorn Gourmette
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Google Maps presenteert best... 07-02-2025
- Level Level lanceert consultancy-tak... 04-02-2025
- Zuckerberg over Meta en AI in 202531-01-2025
- Mobiel.nl: Uitgeslapen mensen... 24-01-2025
- [marketeer 214] Diederik Broekhuizen... 24-01-2025
- [update] TikTok-vluchtelingen naar... 20-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day