Digitale transformatie is HR-feestje

Digitale transformatie is HR-feestje
  • Online
  • 18 okt 2019 @ 12:01
  • 10630 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekDigitaal

De factor mens is bepalend of een digitale transformatie gaat slagen of niet, de rest volgt, stelt Marieke Hendrix, digital transformation designer bij adviesbureau Ministry of Marketing in Utrecht.

Hendrix deed onder de relaties van het MoM onderzoek naar de stand van de digitale transformatie binnen hun bedrijf.

De ondervraagde partijen bevinden zich met name binnen de zakelijke dienstverlening, denk aan de advocatuur en recruitmentbranche*. De hoofdvraag van het kwalitatief onderzoek luidde: Hoe blijft jouw bedrijf relevant voor de dag van morgen?

De volgende zogenoemde pijnpunten kwamen uit het onderzoek naar voren:

1. Ons team past niet meer bij de vraag van de klanten;

2. De vraag van klanten verandert of groeit dermate snel dat ons aanbod niet meer past;

3. We zijn koploper, maar worden niet zo gezien;

4. We kunnen niet opschalen, dus moeten we de rem erop gooien.

Niet de techniek, maar de mens lijkt de bottleneck te zijn, zo blijkt uit het onderzoek. Digitale transformatie is geen IT-feestje, maar een HR-feestje. De ondervraagden lijken nog geen integrale visie te hebben op hóe zij kunnen transformeren. Het is experimenteren, maar bij het gros blijft het bij tweaken van wat al eerder is gedaan, aldus Hendrix.

Hendrix startte haar carrière in de omroepjournalistiek, waar ze werkte als verslaggever bij onder meer Omroep Gelderland, NCRV en Omroep West. Ze is altijd al gefascineerd door ‘de mens’ geweest. Waarom doen we wat we doen en heeft dat ook het resultaat dat we willen? Het zijn vragen waar Hendrix zich in haar werk voor Ministry of Marketing ook dagelijks mee bezighoudt. ‘Waarom kiezen jullie voor een nieuw ICT-platform?’, luidde een van de vragen in het onderzoek. Het antwoord dat ze kreeg: ‘Dat doet de concurrentie ook.’

Hendrix trekt hieruit de conclusie dat bedrijven niet tot de essentie van hun probleem komen. ‘Niemand kan vertellen: zo moet het, dit is de manier waarop het gaat werken.'

Haar advies aan marketeers: Ga niet uit van business as usual, want die oplossingen werken niet meer. Ga ook niet voor groot, groter, grootst, maar voor wendbaar, wendbaarder, wendbaarst. 'Een bedrijf dat digitaal getransformeerd is, kan op elk moment inspelen op veranderingen en weet zich door innovaties te onderscheiden. Pas je schaalgrootte aan op wat daarbij past en heb niet de arrogantie te denken dat jij wel weet wat er morgen komt, want dat weet niemand.'

Gewoon mensen

De oplossing ligt volgens Hendrix bij het personeel. De medewerkers moet je als organisatie zien mee te krijgen. 'De verandering, de digitale transformatie, is zo groot. Daar kun je je systemen op aanpassen, maar uiteindelijk zijn het de werknemers en klanten die het bedrijf maken. En dat zijn nog altijd gewoon mensen. De interactie draait dus helemaal niet om het digitale aspect, het gaat om de gangbare triggers die jouw gedrag bepalen.’ Bedrijven worstelen volgens Hendrix met de vraag: Hoe speel je in op de steeds sneller veranderende wereld? ‘Je kunt daaromheen acteren door allerlei processen aan te passen of chatbots in te zetten, maar uiteindelijk gaat het om het team. Dat moet waarmaken wat het bedrijf belooft.’

Tegelijkertijd ziet Hendrix ook kansen. 'Ik zie het allemaal niet zo zwart/wit. Ik denk alleen dat we moeten leren leven met het feit dat alles constant blijft veranderen. Wat vandaag werkt, werkt morgen misschien niet meer. Ik denk dat dat de grote uitdaging is. Dat je als bedrijf je mensen vertelt: We snappen dat je graag wil blijven werken op de oude manier, maar de maatschappij beweegt op een heel andere wijze en daar gaan wij als bedrijf in mee. Dus je zult wel moeten.' Omdenken dus en denken in mogelijkheden. 'Een werknemer kan roepen: Dit wil ik allemaal niet, maar hij/zij kan ook bedenken: Even terug, waarom bestaan wij ook alweer als bedrijf en hoe kunnen we daar in deze tijd relevantie aan geven? Maar ik begrijp dat dat ook confronterend kan zijn.' Hendrix noemt een klant van het MoM die wilde weten waarom zijn opleidingen minder werden afgenomen. 'Onze conclusie was dat de vraag in de markt fundamenteel was veranderd en dus moesten we terug met de boodschap: Wij kunnen er niet voor zorgen dat er ineens meer opleidingen afgenomen worden, je moet werken aan je propositie. Dat is natuurlijk niet leuk, iedereen wil vasthouden aan de status quo, maar het erkennen dat verandering een constante is, daar is niemand nog.’

Bedrijven zijn bang en dat is ook logisch, niemand weet waar het heengaat, zegt Hendrix. ‘De mindset, de perceptie, daar gaat het mij om. Je kunt denken in schaarste of in overvloed. In angst of in hoop. Als je blijft vasthouden aan het oude, zoals het was, dan kom je ook niet verder. Maar zodra je gaat bewegen, komt er ook iets tot stand. Daar zit voor mij de uitdaging: Die waarneming zo kunnen inrichten dat er beweging komt. Dat de digitale transformatie niet wordt gezien als bedreiging, maar als mogelijkheid. Hoe eng het ook is.'

*Het onderzoek is afgenomen in de periode december 2018 t/m maart 2019 onder 14 respondenten, uiteenlopend van start-ups tot gevestigde bedrijven en recruiters tot advocaten.

Dit artikel verscheen eerder in MT19.16.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken