Onderzoek: 70 procent online shoppers kapt koop af door account- en wachtwoorden-proces

Onderzoek: 70 procent online shoppers kapt koop af door account- en wachtwoorden-proces
  • Online
  • 20 dec 2021 @ 10:59
  • 33697 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • E-commerce

Uit onderzoek van Beyond Identity blijkt dat 70% van de online shoppers een aankoop niet voltooit door een lastig account- en wachtwoordenproces.

Het onderzoek benoemt de valkuilen van online login- en registratieprocessen en wijst op slechte praktijken inzake wachtwoordbeveiliging.

Shopper maakt niet graag verplicht een account aan

Een kleine disclaimer: Beyond Identity is leverancier van multifactorauthenticatie (MFA) zonder wachtwoorden. Uit het onderzoek in hun opdracht onder ongeveer duizend respondenten in de Benelux blijkt dat 70% van de respondenten een online winkelwagentje laat staan als men verplicht een account moeten aanmaken. Een slechte ervaring vlak voor het afrekenen kost de retailer niet alleen de verkoop van het product kosten, maar kan ook de klantenloyaliteit schaden. 80% van de ondervraagden geeft aan dat men bij een lastig of verplicht registratieproces direct op zoek gaat naar hetzelfde product bij een concurrent, 79% zegt de webwinkel waarschijnlijk niet opnieuw te bezoeken en 57% zou zelfs een negatieve beeld van de online winkel hebben.

Meest hinderlijk bij inloggen

Respondenten werd gevraagd de meest hinderlijke onderdelen van online inloggen en registratie te noemen:

  • 35% zegt dat het vergeten van wachtwoorden hen zeer irriteerde, net als wachtwoorden die specifieke vereisten hadden (lengte, speciale tekens, et cetera)
  • 34% vindt een captcha-test (waarmee je bewijst dat je geen robot bent) het meest irritant
  • 24% noemt beveiligingsvragen vervelend
  • 17% vindt MFA (bijvoorbeeld inloggen met een wachtwoord en een cijfercombinatie die apart via sms gestuurd wordt) vervelend.

Wat stopt het koopproces?

De respondenten werd ook gevraagd wat precies hen ervan weerhield een online aankoop af te ronden:

  • 45% geeft aan hun buik vol te hebben van het verplicht aanmaken van online accounts
  • 28% laat het online winkelwagentje staan omdat ze het wachtwoord niet meer weten
  • 20% zegt dat de webshop ingewikkelde eisen voor het aanmaken van een wachtwoord heeft, en dat dit een struikelblok vormt bij het afrekenen
  • 18% zegt dat het passeren van een captcha-test hen ervan weerhoud een aankoop af te ronden
  • 12% geeft MFA de schuld.

Gartner: ‘In 2022 zullen 60% van de grote en wereldwijde ondernemingen en 90% van de middelgrote ondernemingen wachtwoordloze beveiligingen implementeren

Tom Jermoluk, CEO van Beyond Identity: ‘We kennen allemaal de frustratie van inloggen en vergeten wachtwoorden, en nu blijkt dat dit ook effect heeft op de omzet van webwinkels. De e-commercebranche is enorm concurrerend, dus het is belangrijk dat webwinkels zich realiseren dat problemen met wachtwoorden, accountaanmeldingen en -registratie ervoor zorgen dat klanten hun bestelling voortijdig afbreken en vervolgens gaan shoppen bij de concurrent. De beste manier om wachtwoordproblemen op te lossen is om ze gewoon helemaal af te schaffen en ze te vervangen voor een veiliger en gebruiksvriendelijker systeem. Gartner voorspelt dat volgend jaar 60% van de grote en wereldwijde ondernemingen en 90% van de middelgrote ondernemingen wachtwoordloze beveiligingen zal implementeren, waarbij ze in meer dan 50% van de use cases een beroep zullen doen op MFA en andere beveiligingsoplossingen. Het onderzoek laat zien dat e-commercebedrijven daar enorm veel voordeel van behalen, niet alleen in omzet, maar ook door de verbeterde winkelervaring.’

Over Beyond Identity
Beyond Identity is de aanbieder van het veiligste authenticatieplatform ter wereld. Het slecht de grenzen tussen cybersecurity, identiteitsverificatie en apparaatbeheer. Beyond Identity zorgt daarmee voor een fundamentele verandering in de manier waarop de wereld zich aanmeldt. Hun oplossing maakt een einde aan wachtwoorden en biedt gebruikers een soepele multifactoraanmeldingservaring. Beyond Identity biedt daarnaast de zero trust toegang die nodig is voor het beveiligen van hybride werkomgevingen. Het geavanceerde platform beheert nauwgezet welke gebruikers en apparaten toegang kunnen krijgen tot bedrijfskritische IT-bronnen in de cloud. Het verzamelt tientallen risicosignalen voor aanmeldingen van gebruikers en apparaten om organisaties aan continu risicogebaseerd toegangsbeheer te helpen. De innovatieve architectuur van zijn platform ruilt wachtwoorden in voor de beproefde asymmetrische cryptografie die aan de basis staat van het encryptieprotocol TLS en beschermt dagelijks voor biljoenen euro’s aan transacties. Organisaties doen een beroep op Beyond Identity om cyberaanvallen te blokkeren, bedrijfskritische data te beschermen en te voldoen aan de eisen van de wet- en regelgeving.
Beyond Identity is opgericht door Jim Clark en TJ Jermoluk, die met Netscape en @Home Networks de aanzet gaven tot de eerste commerciële toepassingen van het internet. Dit dynamische duo verzamelde een sterrenteam om zich heen en ontwikkelde ’s werelds meest geavanceerde platform voor wachtwoordloos identiteitsbeheer in een tijd waarin digitale transformatie zich binnen elk bedrijf doet gelden en cyberaanvallen hoog op de lijst van bedrijfsrisico’s staan. Beyond Identity haalde voor 105 miljoen dollar aan financiering op bij de vooraanstaande investeringsmaatschappijen Koch Disruptive Technologies (KDT) en New Enterprise Associates (NEA). Het hoofdkantoor van Beyond Identity bevindt zich in New York. Het bedrijf heeft daarnaast vestigingen in Boston, Dallas, Miami en Londen.

Bron: Beyond Identity

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken