Medewerkers zijn belangrijkste merkambassadeurs

  • Online
  • 10 apr 2014 @ 09:00
  • Link
  • Jeroen van IJzendoorn
    Jeroen van IJzendoorn

    Merkmaker
    Factor Tachtig
  • StorytellingBranding

Mensen delen graag ervaringen. Ook over jouw merk. Het web staat er vol mee. Tweets, posts en andere berichten kraken of maken jouw merk. Wie vertelt jouw corporate story het beste?

Employee Advocacy: de kracht komt van binnenuit
Employee Advocacy is niet nieuw. Er waren altijd al medewerkers bereid om de nek uit te steken en hun organisatie te promoten bij vrienden, kennissen en collega’s. Deze groepen kennen we vandaag de dag als volgers, connecties en contacten. Medewerkers kunnen in deze sterk verbonden wereld social selling, contentmarketing en social recruiting online bevorderen.

Als medewerkers - via eigen social kanalen - content aandragen, de online dialoog aan gaan én ongevraagde referenties, kritische opmerkingen en positieve of negatieve ervaringen weten te signaleren en waar nodig te rapporteren, bereik je een enorme doelgroep. Uiteraard zorgt deze olievlek aan berichten ook nog eens voor een positieve invloed op zoekresultaten en vindbaarheid (seo).

Eigen medewerkers bewegen om jouw merkboodschap - transparant en geloofwaardig - de markt in te krijgen werkt. Maar hoe krijg je jouw medewerkers zover om op een leuke en natuurlijke wijze verschillende boodschappen te delen? En hoe ga je dat (grootschalig) faciliteren?

Employee Advocacy Platform
Ik heb een mooie case voor je. VoiceStorm, een ‘Employee Advocacy-platform’, heeft bij een grote softwareleverancier het netwerk van een groep jonge en enthousiaste medewerkers ingezet voor ‘social recruitment’. Deze groep medewerkers koppelden hun social media-accounts aan het VoiceStorm-platform. Het doel: talent nieuw talent laten aantrekken. Door medewerkers te betrekken werd de kwaliteit en kwantiteit van gerelateerde posts via social media-kanalen verbeterd en verhoogd. Een persoonlijke post heeft 70 procent meer waarde dan een post vanaf een company profile.

‘Gamification’ als motivation

Het toevoegen van een leuk spelelement werkt als een extra motivatie voor medewerkers. Punten worden binnengesleept door het delen, verspreiden én aandragen van nieuwe content via het platform. De groep medewerkers wilde, zodra ‘roem en rijkdom’ lonkte ;-), wel erg graag het VoiceStorm-leaderboard beklimmen. Aansprekende gadgets werden uitgereikt aan de maand- en eindwinnaars. Dat is fun, maar verhoogt ook de intrisieke waarde van trots om boven aan de lijst te staan.

Naast VoiceStorm bestaan er verschillende andere aanbieders van een social platform voor jouw organisatie, zoals smarpshare, Circulate.it, Addvocate en Everyonesocial.

Employee Advocacy: het resultaat
In de huidige ‘social era’ is het belangrijk dat je online zichtbaar bent. Realiseer je je dat jouw organisatie kan dienen als de fundering waarop merkpositionering verder groeit met behulp van jouw medewerkers?

Zij zijn dagelijks bezig met jouw merk, bedrijf, dienst of product. Zij voelen zich verbonden: dat maakt hen de aangewezen merkambassadeurs. Stay social!
 

Jeroen van IJzendoorn

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken