Medewerkers zijn belangrijkste merkambassadeurs
- Online
- 10 apr 2014 @ 09:00
- Link
-
Jeroen van IJzendoorn
Merkmaker
Factor Tachtig - StorytellingBranding
- 10 apr 2014 @ 09:00
- Jeroen van IJzendoorn
Mensen delen graag ervaringen. Ook over jouw merk. Het web staat er vol mee. Tweets, posts en andere berichten kraken of maken jouw merk. Wie vertelt jouw corporate story het beste?
Employee Advocacy: de kracht komt van binnenuit
Employee Advocacy is niet nieuw. Er waren altijd al medewerkers bereid om de nek uit te steken en hun organisatie te promoten bij vrienden, kennissen en collega’s. Deze groepen kennen we vandaag de dag als volgers, connecties en contacten. Medewerkers kunnen in deze sterk verbonden wereld social selling, contentmarketing en social recruiting online bevorderen.
Als medewerkers - via eigen social kanalen - content aandragen, de online dialoog aan gaan én ongevraagde referenties, kritische opmerkingen en positieve of negatieve ervaringen weten te signaleren en waar nodig te rapporteren, bereik je een enorme doelgroep. Uiteraard zorgt deze olievlek aan berichten ook nog eens voor een positieve invloed op zoekresultaten en vindbaarheid (seo).
Eigen medewerkers bewegen om jouw merkboodschap - transparant en geloofwaardig - de markt in te krijgen werkt. Maar hoe krijg je jouw medewerkers zover om op een leuke en natuurlijke wijze verschillende boodschappen te delen? En hoe ga je dat (grootschalig) faciliteren?
Employee Advocacy Platform
Ik heb een mooie case voor je. VoiceStorm, een ‘Employee Advocacy-platform’, heeft bij een grote softwareleverancier het netwerk van een groep jonge en enthousiaste medewerkers ingezet voor ‘social recruitment’. Deze groep medewerkers koppelden hun social media-accounts aan het VoiceStorm-platform. Het doel: talent nieuw talent laten aantrekken. Door medewerkers te betrekken werd de kwaliteit en kwantiteit van gerelateerde posts via social media-kanalen verbeterd en verhoogd. Een persoonlijke post heeft 70 procent meer waarde dan een post vanaf een company profile.
‘Gamification’ als motivation
Het toevoegen van een leuk spelelement werkt als een extra motivatie voor medewerkers. Punten worden binnengesleept door het delen, verspreiden én aandragen van nieuwe content via het platform. De groep medewerkers wilde, zodra ‘roem en rijkdom’ lonkte ;-), wel erg graag het VoiceStorm-leaderboard beklimmen. Aansprekende gadgets werden uitgereikt aan de maand- en eindwinnaars. Dat is fun, maar verhoogt ook de intrisieke waarde van trots om boven aan de lijst te staan.
Naast VoiceStorm bestaan er verschillende andere aanbieders van een social platform voor jouw organisatie, zoals smarpshare, Circulate.it, Addvocate en Everyonesocial.
Employee Advocacy: het resultaat
In de huidige ‘social era’ is het belangrijk dat je online zichtbaar bent. Realiseer je je dat jouw organisatie kan dienen als de fundering waarop merkpositionering verder groeit met behulp van jouw medewerkers?
Zij zijn dagelijks bezig met jouw merk, bedrijf, dienst of product. Zij voelen zich verbonden: dat maakt hen de aangewezen merkambassadeurs. Stay social!
-
Jeroen van IJzendoorn
- Werkt bij: Factor Tachtig
- Functie: Merkmaker
- Website:http://www.factortachtig.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers