Verwachte online omzet 2014 bijna 14 miljard euro
- Online
- 18 dec 2014 @ 09:06
- Link
-
Wieger Waardenburg
senior online marketeer, eigenaar
XpertMarketing en Internetbureau Fris Online - E-commerce
- 18 dec 2014 @ 09:06
- Wieger Waardenburg
Naar verwachting groeit de online omzet ook dit jaar. Vorig jaar was goed voor € 10,6 miljard aan online consumentbestedingen, dit jaar zullen de bestedingen naar verwachting uitkomen op ca. 13,7 miljard. Deze cijfers zijn afkomstig uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Het doorlopende onderzoek wat wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org. Deze belangenvereniging vertegenwoordigt ruim 2.200 (web)winkels in Nederland. Gisteren werden de cijfers over het derde kwartaal bekend gemaakt en kwam de jaarprognose voor 2014 naar buiten.
Supermarkten
Eén van de redenen voor de toename in online bestedingen komt door de ontwikkelingen van supermarkten. Ketens als Jumbo en Hoogvliet hebben dit jaar grote stappen gemaakt in hun online strategie. Naar verwachting zullen hierin ook in 2015 nog grote stappen worden gemaakt. Die ruimte is er in ieder geval. Binnen het segment food/near food ligt het aandeel ‘online omzet’ rond de 5%. Voor supermarkten ligt dit cijfer op ongeveer 1%. Dit cijfer is overigens niet zo vreemd, dit jaar zijn voor veel supermarktketens pas de eerste stappen gemaakt in de uitrol van hun online strategie.
Meer mobiel
Eén op de 8 aankopen wordt gedaan vanaf een tablet. Over de hele linie bekeken dan. Wanneer naar het food/near food segment wordt gekeken, ligt dit percentage veel hoger: rond de 18%. Ook kleding wordt vaker middels een tablet gekocht. 15% van de online omzet in dit segment wordt door tablets gegenereerd. Verzekeringen afsluiten met een tablet is nog niet zo populair. Dat gebeurt in slechts 7% van de gevallen door middel van een tablet.
Wanneer wordt gekeken naar de bestedingen blijven niet-mobiele apparaten koploper. Tablets zijn goed voor 10% van de online bestedingen, smartphones zijn goed voor 2%. Koplopers blijven de laptop en desktop met respectievelijk 46% en 40%.
Online shoppen goed ingeburgerd
89% van de bevolking van 15 jaar en ouder heeft in het derde kwartaal tenminste één aankoop gedaan. Gemiddeld besteedde een online koper in het afgelopen kwartaal € 304,60 online. Per online aankoop werd gemiddeld een bedrag van €98,55 besteed.
Omzetprognose 2014
Het aantal aankopen/transacties is over de afgelopen kwartalen redelijk stabiel en ligt tussen de 30,1 en 30,6 miljoen transacties per kwartaal. Verwacht wordt dat het laatste kwartaal in verband met de feestdagen hierin wel een stijging laat zien. De prognose is dat dit kwartaal goed is voor meer dan 31 miljoen transacties en zo’n 3,9 miljard omzet. Daarmee wordt verwacht dat de totale online bestedingen dit kalenderjaar op ca. € 13,7 miljard uit zullen komen.
-
Wieger Waardenburg
- Werkt bij: XpertMarketing en Internetbureau Fris Online
- Functie: senior online marketeer, eigenaar
- Website:http://xpertmarketing.nl
- Profiel »
- onderzoek
- verzekeringen
- online strategie
- laptop
- kleding
- Jumbo
- Thuiswinkel Markt Monitor
- retail
- online
- food
- Hoogvliet
- Thuiswinkel.org
- mobile
- near food
- webwinkel
- supermarkt
- e-commerce
- smartphone
- tablet
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers