Slechte website is een tikkende tijdbom

Slechte website is een tikkende tijdbom
  • Online
  • 2 apr 2015 @ 00:01
  • 18180 x gelezen
  • Link
  • Paul Heywood
    Paul Heywood

    VP/Managing Director
    Dyn
  • Website

Klanten die een website niet kunnen bereiken of websites die slecht functioneren zijn tikkende tijdbommen. Bedrijven kunnen omzet mislopen of, erger nog, ze verliezen er bestaande en toekomstige klanten door. Het nieuws dat Nederlanders op internet weinig vergevingsgezind* zijn als een website niet direct laadt, helpt niet die pijn te verzachten. Mensen willen een directe en betrouwbare toegang tot internet en altijd en overal toegang hebben tot hun gegevens - of dit nu via mobiel, laptop dan wel tablet gebeurt.

Hoewel sommige fans er nog om rouwen, behoort de iconische Fail Wail van Twitter inmiddels tot het verleden. Als een explosief groeiende start up had Twitter grote moeite gelijke tred te houden met zijn gebruikers en de enorme hoeveelheid tweets die zij verstuurden. Telkens als twitteraars de website niet konden bereiken, verscheen een Beluga-walvis in beeld, in de lucht gehouden door een zwerm vogeltjes. Nu kampt Twitter niet meer met downtime en ook de walvis is er dus niet meer.

Cloud
Het altijd en overal toegang hebben tot data is een belangrijke reden voor bedrijven om clouddiensten af te nemen. De cloud biedt namelijk het gemak en de flexibiliteit om dit mogelijk te maken, zonder vast te zitten aan traditionele softwareoplossingen, met bijbehorende ingewikkelde licentiestructuren en kostbaar IT-onderhoud en -beheer. Het is wel belangrijk dat bedrijven de succesfactoren voor de inzet van de cloud scherp op het netvlies hebben.

Zo is een cloudgebaseerde dienst voor optimale distributie van alle soorten content door de enorme schaal van het internet inmiddels onmisbaar. Dit is helemaal het geval voor content die veel capaciteit vergt, zoals het streamen van video’s van een live popconcert. Internet bestaat uit een verzameling van netwerken en als één van die netwerken slecht presteert, dan levert dat problemen op voor al het verkeer dat over die netwerken gaat.

Internetsurfers willen geen bufferende video’s en wachttijd voor downloads, maar onlinetransacties en -communicatie zonder enige vertraging of hick-up. Een snel, betrouwbaar en veilig CDN (Content Delivery Network) zorgt hiervoor. Een CDN is een vorm van hosting waarop meerdere servers met elkaar in verbinding staan. De website wordt geladen, gedupliceerd en op alle servers geplaatst. Dit met als doel om vanaf de dichtstbijzijnde server de webinhoud snel en efficiënt af te leveren bij eindgebruikers. Contentleveranciers hebben dus een CDN nodig om ervoor te zorgen dat hun internetverkeer optimaal verloopt.

Betrouwbaarheid
Clouddienstverleners weten hoe belangrijk een betrouwbare toegang tot internet is. Zonder die garanties zijn ze snel out of business. Ze garanderen een hoge beschikbaarheid aan klanten en vertrouwen hiervoor op bewezen netwerken. De IT-infrastructuur besteden ze geheel of gedeeltelijk uit, en ze kiezen alleen datacenters die een beschikbaarheidsgarantie van 99,999 procent of hoger garanderen en uitstekende netwerkfaciliteiten bieden. Dit gebeurt in de vorm van een directe verbinding met de lokale internet exchange, en lokale en internationale netwerken.

Interoperabiliteit
Betrouwbaarheid alleen is niet voldoende. Interoperabiliteit, het vermogen om gegevens uit te wisselen tussen verschillende digitale systemen, is een tweede belangrijke voorwaarde voor succes bij het gebruik van clouddiensten. Gelukkig biedt het gros van de dienstverleners volledig webgebaseerde API’s (Application Programming Interfaces). Via zo’n API is allerlei content, waaronder hogeresolutieafbeeldingen, beschikbaar en ook direct bruikbaar in apps of webtoepassingen.

Schaalbaarheid
Bedrijven die groeien, willen niet worden gehinderd door beperkingen in hun infrastructuur. Ze willen meer, sneller en beter hun klanten bereiken via het internet. Ze vertrouwen op dienstverleners die cloudgebaseerde oplossingen gebruiken om het netwerk eenvoudig op, af en bij te schalen als dat nodig is. Hoe explosief de groei ook is en welke capaciteit ook nodig is, hun websites blijven stabiel en altijd bereikbaar en beschikbaar. Nu het internetverkeer zo belangrijk is geworden voor onze maatschappij en onze business, is het monitoren, analyseren en vervolgens verbeteren van internetprestaties minstens zo belangrijk. Het is daarom raadzaam een specialist in te schakelen die een wereldwijd netwerk heeft om begrijpelijke, objectieve informatie over internetprestaties te leveren. Dit met als doel te garanderen dat het internetverkeer snel, veilig en betrouwbaar verloopt. Bedrijven die vertrouwen op zo’n specialist, hebben een streepje voor bij hun klanten en bij andere eindgebruikers.

Uptime
De negatieve impact van trage websites reikt verder dan het verlies van omzet of klanten. Websiteprestaties beïnvloeden het vertrouwen van consumenten. De digitale ervaring van een klant met een bedrijf, en dus een merk, is direct voelbaar. De indruk die klanten hebben van bedrijven, wordt meer en meer bepaald door hun websites. Twitter had eind vorig jaar 284 miljoen gebruikers. Die groei was niet mogelijk geweest zonder een langdurige periode van uptime, waarin het systeem naar behoren functioneerde en de website bereikbaar was. Dit is mogelijk met Managed DNS (Domein Naam Systeem), een dienst waarmee bedrijven hun internetactiviteiten professioneel kunnen aanpakken en vaak grote hoeveelheid domeinnamen kunnen beheren. Zo bereiken zij betrouwbaarheid, interoperabiliteit en schaalbaarheid. Bedrijven hebben immers maar één kans om met hun website een perfecte indruk bij klanten achter te laten. Anno 2015 geldt dit nog steeds, niet alleen voor Twitter, maar voor alle websites: you only have one chance to make a first impression.

*Retail Survey

Paul Heywood

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Meest gelezen


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken